حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست/ اگر ایران قوی می‌خواهیم راه آن داشتن آموزش و پرورش قوی است

10:02 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۳۲۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست/ اگر ایران قوی می‌خواهیم راه آن داشتن آموزش و پرورش قوی است
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، تصریح کرد: اگر ایران قوی می‌خواهیم، اگر ایران عزیز می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، رضا مراد صحرایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۹ خردادماه) مجلس شورای اسلامی اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز و دانشجو، عنوان کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامه هایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه‌ای دارد که همه می‌توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند.

وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن‌ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.

صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال‌ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می‌خواهیم، اگر ایران عزیز می‌خواهیم، اگر اقتصاد خوب می‌خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می‌خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می‌ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است، ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می‌دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.

وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.

وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده ساز این کشور برنامه‌های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آن‌ها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آن‌ها نهادینه کنیم.

صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می‌کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه‌های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه‌های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده‌ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط‌ها به تهران آمده ام، هیچ پشتوانه‌ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در ۲۰ کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می‌گذرد، اگر می‌خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس‌ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه‌های ما می‌باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.

صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی‌ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می‌شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.

وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده‌ها در همین ایام از سال‌های زندگی فرزندانشان دغدغه‌ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های تخصصی و توانایی‌های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.

 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل ۷ دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.

صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام‌های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه‌های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. معلمان نیز باید از یکسو و مرکز توانمندی معلمان از طرف دیگر شیوه‌های نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آن‌ها به دانش آموزان آموزش دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آن‌ها لازم است.

وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بار‌ها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بار‌ها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما ۵۹ هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبود‌ها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال ۱۱ هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق ۵ ساله این مشکل رفع خواهد شد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.

وی با اشاره به صفحه ایسنتاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال‌های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی‌ها شعر و آهنگ می‌گذاشت و خارجی‌ها نیز در مناسبت‌هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه‌های خود شعر می‌خوانند، گاهی ما به آن‌ها شعر می‌دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می‌باشد و این کار نیز با هماهنگی نهاد‌های ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می‌شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم. کتبی که بنده و تیم تألیف آن‌ها را نوشته ایم در ۶۵ تا ۷۰ کشور جهان تدریس می‌شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.

وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی‌تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *