رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش

8:56 - 09 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۲۹۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رای اعتماد مجلس به وزیر آموزش و پرورش
جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس برگزار شد.

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در تشریح روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش توضیح داد: براساس آیین نامه رئیس جمهور یک ساعت زمان برای دفاع از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد، اما از آنجا که تا این لحظه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده است، لاجرم از این بخش عبور می‌کنیم.

در ادامه این مطلب آنچه در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش گذشت را از نظر می گذرانید.

صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۰:۳۰

نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف ، ۱۴ رای ممتنع و ۲ رای باطله از مجموع ۲۶۹ آرای ماخوذه به صحرایی گزینه پیشنهادی تصدی وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

صحرایی: حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۰:۰۶

رضا مراد صحرایی در جزیان جلسه بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می خواهیم، اگر ایران عزیز می خواهیم، اگر اقتصاد خوب می خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.

وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.

 

موافق وزیر پیشنهادی: صحرایی برای پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۰:۰۳

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامه‌های وزیر پیشنهادی یک نکته مثبت است که در همین مدت کوتاه سرپرستی آموزش و پرورش نیز نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند و با بالادستی بر سر حقوق معلمان مماشات نمی‌کنند. همچنین توجه ویژه به دانشگاه فرهنگیان از رئوس برنامه‌های ایشان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: انتظار داریم شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهند، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کرد، همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم هستیم، فرصت تدوین برنامه با تغییر وزیر آموزش و پرورش را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم در این مسیر تحولات خوبی شکل بگیرد چرا که یکی از سرفصل‌های مهم برنامه موضوع آموزش و پرورش است.

دلیل عدم حضور رییس جمهور در مجلس چه بود؟
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۵۶

معاون پارلمانی رئیس جمهور در رابطه با عدم حضور آیت‌الله رئیسی در مجلس شورای اسلامی گفت:  قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.

مخالف وزیر پیشنهادی: برنامه شما برای دغدغه های مالی معلمان چیست؟
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۴۳

عبدالعلی رحیمی مظفری در ادامه جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و در مخالفت با وی گفت: وزیر پیشنهادی برای مسائل مالی در بدنه آموزرش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه های اصلی معلمان چه برنامه ای دارد؟

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

وی گفت: آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

موافق وزیر پیشنهادی: برنامه‌های صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۹

الهام آزاد در ادامه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی و در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: در سال های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زده اند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس ادامه داد: قاطعانه می گویم در طول این سال ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده اند. از طرفی مهمترین ویژگی برنامه های وزیر پیشنهادی در اجرای سند تحول بنیادین این است که تمام برنامه های ایشان مستند به سند تحول است. از برنامه های مربوط به نیروی انسانی گرفته تا برنامه های مربوط به سازوکارهای مدیریتی وزارتخانه، عدالت آموزشی، ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی، اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به فضا و تجهیزات و توانمندسازی خانواده ها که همه و همه برخاسته از سند تحول بنیادین و مستند و زمانبندی مشخص ارائه شده است.

موافق وزیر پیشنهادی: صحرایی استانداردهای لازم برای وزارت آموزش و پرورش را دارد
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۶

سید محسن دعنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی گفت: شناخت آقای صحرایی از فضای آموزش و پرورش خوب است؛ ایشان از معلمی در مناطق کوچک و محروم شروع کرده و تا بالاترین سطوح مسئولیت پیش رفته است بنابراین شناخت و تجربه ایشان از فضا خوب است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، افزود: جوان بودن وزیر پیشنهادی امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی می تواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.

 

مخالف وزیر پیشنهادی: تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون رتبه‌بندی چه می‌شود؟
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۳۳

علی بابائی کارنامی بعنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند گفت: برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: قانون رتبه‌بندی معلمان از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

مخالف وزیر پیشنهادی: حلقه دوستان صحرایی اعضای تیم ضعیف وزیر پیشین هستند
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۲۶

علی خضریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خطاب به صحرایی گفت: شما از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. بنابر شنیده‌ها شما می‌خواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر نه اینکه وزیر سابق برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند.

مخالف وزیر پیشنهادی: برای رتبه بندی معلمان برنامه جدیدی ارائه نشده است
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۹:۲۲

در ادمه جلسه علنی بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، سید علی موسوی در در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی گفت: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به بندی معلمان مهم ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

موسوی تاکید کرد: در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

موافقت کمیسیون آموزش با تصدی صحرایی بر کرسی وزارتخانه
۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۰۸:۵۶

در آغاز جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی از موافقت ضمنی این کمیسیون با تصدی وی در وزارتخانه آموزش و پرورش خبر داد.

در نتیجه گیری نهایی این گزارش آمده است «با عنايت به بررسب برنامه‌ها و ديدگاه‌های ايشان و با توجه به در نظر گرفتن شرايط فعلی وزارت آموزش و
پرورش، كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوری من حيث المجموع با پيشنهاد تصدی ايشان برای پست وزارت آموزش و پرورش، موافقت نمود.»

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *