آیا آمریکا تاکنون در پرداخت بدهی‌های خود شکست خورده است؟

15:47 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۲۱۲
آیا آمریکا تاکنون در پرداخت بدهی‌های خود شکست خورده است؟
آمریکا در طول تاریخ خود دست‌کم ۳ بار نتوانسته به تعهدات مالی خود عمل کند و با شکست در موضوع بازپرداخت بدهی‌ها مواجه شده است.

خبرگزاری میزان - همیشه شنیده می‌شود که «آمریکا هرگز در بازپرداخت بدهی‌های خود با شکست مواجه نشده است.»

به گزارش «آکسویس»، این درست نیست؛ طبق ابتدایی‌ترین تعریف از «نکول»، عدم پرداخت‌های توافق شده به کسانی که به آن‌ها بدهکار هستید، آمریکا در واقع در موارد متعددی قصور کرده است.

بحث در مورد سابقه اعتباری خوب آمریکا یک لفاظی کلیدی است وعدم افزایش سقف بدهی در نهایت به معنای عدم پرداخت بدهی دولت بوده و نشان دهنده یک ریسک اقتصادی بی‌سابقه است.

اما در واقعیت، آمریکا در گذشته به تعهدات خود عمل نکرده است.

«جانت یلن»، وزیر خزانه داری آمریکا در ماه آوریل، گفت: از سال ۱۷۸۹، آمریکا تمام صورت حساب‌های خود را به موقع پرداخت کرده است و باید همین طور باقی بماند.

«کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: در تاریخ خود، ما هرگز در پرداخت بدهی خود یا قبض‌های خود شکست نخورده‌ایم. 

«واشنگتن پست» به تازگی نوشت: از آنجایی که آمریکا هرگز در بازپرداخت بدهی خود شکست نخورده است، هیچ فردی دقیقاً نمی‌داند که در صورت شکست، تبعات اقتصادی آن تا چه حد خواهد بود.

سابقه آمریکا در موضوع شکست در بازپرداخت بدهی‌ها

دست‌کم ۳ مورد وجود داشته است که آمریکا نتوانسته به تعهدات مالی خود عمل کند.

سال ۱۸۱۴: در بحبوحه جنگ با انگلیس، خزانه‌داری آمریکا قادر نبود برای پرداخت بدهی‌های خود به درستی عمل کند؛ «الکساندر جی. دالاس»، وزیر خزانه داری وقت آمریکا در آن زمان اعتراف کرد: سود سهام بدهی تامین شده به موقع پرداخت نشده و مقدار زیادی از اسناد خزانه قبلاً بی‌اعتبار شده است.

سال ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴: امتناع «فرانکلین روزولت»، رئیس جمهور وقت آمریکا از بازپرداخت طلا به دارندگان اوراق قرضه خزانه داری، همانطور که در زمان فروخته شدن اوراق بهادار توافق شده بود، نشان دهنده لغو قرارداد است که مطمئناً نشانه شکست در بازپرداخت بدهی‌هاست.

سال ۱۹۷۹: بر اساس گزارش «وال استریت ژورنال»، خزانه داری آمریکا برای مدت کوتاهی از پرداخت تقریباً ۱۲۲ میلیون دلار در اسناد خزانه داری با اشاره به مشکلات مربوط به فناوری رایانه‌ای، خودداری کرد. 

آنچه ممکن است برای این کشور صادق‌تر باشد این نیست که آمریکا هرگز در بازپرداخت بدهی‌های خود نخورده، بلکه این است که دولت آن هرگز بدهی‌های خود را رد نکرده است.

چه زمانی آمریکا بدهی‌های خود را پرداخت نکرده است

دوره‌هایی وجود داشته است که آمریکا گفته بود بدهی‌هایی را که احتمالاً مسئول آن است، پرداخت نخواهد کرد؛ به عنوان مثال، پولی که کوبا پس از کنترل این جزیره از سوی آمریکا به اسپانیا بدهکار بود.

همچنین، در دهه ۱۸۴۰، آمریکا از پرداخت بدهی‌های ایالت‌های بدهکار خودداری کرد، که برخی از طلبکاران خارجی فکر می‌کردند باید توسط دولت فدرال پرداخت می‌شد. در سال ۱۸۹۸ به اسپانیا بدهکار بود. 

بیشتر کارشناسان فکر می‌کنند که عدم افزایش سقف بدهی می‌تواند بازه «یک مشکل جدی» تا «یک مشکل بزرگ برای اقتصاد و بازار‌های مالی» را شامل شود، به خصوص هر چه بیشتر از تاریخ تعیین شده ادامه یابد. 

جمهوری‌خواهان کنگره معتقدند بدهی عمومی آمریکا به قدری بزرگ است که تهدید اقدامات شدید، مانند عدم افزایش سقف بدهی و عدم تعهد به منظور کاهش هزینه‌ها از کاخ سفید، یک تاکتیک مشروع است. بدهی عمومی آمریکا بسیار زیاد و تقریباً ۱۰۰ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است که بیشترین میزان بدهی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون به حساب می‌آید. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *