توافق کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا

9:40 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۰۹
توافق کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و کوین مک کارتی، جمهوری‌خواه ارشد کنگره، به توافقی آزمایشی برای افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت فدرال دست یافتند.

خبرگزاری میزان - کاخ سفید و جمهوری‌خواهان بر سر افزایش سقف بدهی آمریکا و جلوگیری از شکست در بازپرداخت بدهی‌ها پس از هفته‌ها مذاکرات به توافق رسیدند.

این توافق هنوز باید از سوی کنگره آمریکا، که از دودستگی و اختلافات رنج می‌برد، تایید شود. 

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، این توافق را یک «سازش» توصیف کرد؛ در حالی که «کوین مک‌کارتی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت که این توافق کاهش‌های تاریخی در هزینه‌ها دارد.

وزارت خزانه داری آمریکا پیش‌تر هشدار داده بود که در صورت نرسیدن به توافق تا پنجم ژوئن (۱۵ خرداد) این کشور برای پرداخت صورتحساب‌های خود با کمبود پول مواجه خواهد شد.

به گفته کارشناسان، چنین پیش فرضی اقتصاد آمریکا را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

آمریکا باید برای تأمین مالی دولت پول قرض کند، زیرا بیش از آنکه از محل مالیات‌ها درآمد داشته باشد، هزینه می‌کند.

جمهوری‌خواهان به دنبال کاهش هزینه‌ها در زمینه‌هایی مانند آموزش و سایر برنامه‌های اجتماعی در ازای افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری هستند.

اعضای ارشد این حزب، گفته‌اند که سقف بدهی را افزایش نخواهند داد مگر اینکه دولت هزینه‌های خود را در سال‌های آینده کاهش دهد، در حالی که دموکرات‌ها با پیشنهاد‌هایی برای افزایش برخی مالیات‌ها مخالفت کرده‌اند.

جزئیات توافق جدید به طور رسمی منتشر نشده است، اما برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که هزینه‌های غیردفاعی دولت به مدت دو سال ثابت باقی می‌ماند و سپس در سال ۲۰۲۵ یک درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *