منظور: فرآیند تخصیص بودجه براساس لابی‌گری را تغییر خواهیم داد

10:36 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۱۲۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
منظور: فرآیند تخصیص بودجه براساس لابی‌گری را تغییر خواهیم داد
رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کل کشور گفت: اینکه ما بگویم می‌خواهیم منابع را بین همه استان‌ها یکسان توزیع کنیم، شاید خیلی منطق قابل دفاعی نداشته باشد.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، داود منظور، با اشاره به اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع لازم به طرح‌ها و پروژه‌های کلان عمرانی در کشور بیان کرد: اولویت نخست ما در این بخش، معطوف به طرح‌هایی است که در آستانه بهره برداری هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما طرح‌های زیادی را در کل کشور احصا کرده‌ایم، گفت: طرح‌هایی نظیر طرح‌های جاده‌ای، ریلی و بیمارستانی را به عنوان اولویت اول در تخصیص‌ها لحاظ خواهیم کرد به ویژه طرح‌هایی که بیش از ۹۵ درصد پیشرفت دارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کل کشور با بیان اینکه برای طرح‌هایی با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت در سال جاری اقداماتی انجام خواهیم داد، تاکید کرد: ما برای این طرح‌های پیشران و کلان برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم. همچنین ما در سازمان برنامه و بودجه نیز یک ساختار ویژه برای این امور تحت عنوان امور «طرح‌های کلان و پیشران» ایجاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به مصوبات سفر آقای رئیس جمهور، منابع لازم برای طرح‌هایی که نزدیک به مرحله بهره برداری هستند را تا پایان امسال و یا تا پایان سال آینده، با اولویت تخصیص دهیم.

منظور با بیان اینکه در مابقی موارد هم طبیعتا سعی می‌کنیم که یک توزیع عادلانه‌ای در استان‌ها داشته باشیم، ادامه داد: همچنین تلاش خواهیم کرد که این تخصیص‌ها عمدتا با نظر استانداران انجام شود.

فرآیند تخصیص منابع براساس لابی گری را تغییر خواهیم داد

وی با بیان اینکه اهمیت طرح‌های کلان در استان‌ها را استانداران تعیین می‌کنند، بیان کرد: اینکه ما بگویم می‌خواهیم منابع را بین همه استان‌ها یکسان توزیع کنیم، شاید خیلی منطق قابل دفاعی نداشته باشد، اما اینکه همکاران ما هم بخواهند در این بخش سلیقه‌ای برخورد کنند و یا براساس فشار‌های وارده صورت گرفته تخصیص‌ها را انجام دهند، قطعا ما این فرآیند را تغییر خواهیم داد.

در تخصیص منابع اعتقاد به عدالت بین استانی داریم

منظور با بیان اینکه در توزیع و تخصیص منابع اعتقاد به عدالت بین استانی داریم، تاکید کرد: همچنین ما معتقدیم باید به سمت موضوعی برویم که برای کشور به سرعت تبدیل به سرمایه شده و دارایی‌های کشور را مولد می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه عقب ماندگی‌های برخی استان در بهره مندی از منابع بیان کرد: ما برای محرویت زدایی برنامه‌ای ویژه‌ای داریم و یک ردیف و اعتبار ویژه‌ای به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان برای محرومیت زدایی در سال جدید پیش بینی کرده‌ایم لذا حتما سعی می‌کنیم اعتبارات محرومیت زدایی را با توجه به همان عقب ماندگی‌های استان‌ها تخصیص دهیم ضمن اینکه ما باید در مرحله تدوین بودجه هم به این شاخص‌های آمایشی - استانی توجه کنیم.

منظور در ادامه با بیان اینکه باید اعتبارات بیشتری برای استان‌های محروم و عقب افتاده در نظر گرفته شود، تاکید کرد: حتما در ۵ سال آینده باید سعی کنیم یک گام به سمت عدالت بین استانی نزدیک‌تر شویم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *