گزارش|

شورای حل اختلاف؛ استفاده از ظرفیت مردمی در حل پرونده‌های قضایی/ فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در استان زنجان انجام می‌شود

7:06 - 08 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۰۱۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
شورای حل اختلاف؛ استفاده از ظرفیت مردمی در حل پرونده‌های قضایی/ فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در استان زنجان انجام می‌شود
رئیس توسعه حل اختلاف استان زنجان با بیان اینکه فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در دست اقدام است که امسال اجرایی می‌شود، گفت: از اردیبهشت آموزش داوران را شروع کردیم. در نظر داریم، قید شرط داوری در قرارداد‌ها بیاید. به همین منظور، جلسات متعددی با حضور مشاوران املاک، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف برقرار کردیم.

خبرگزاری میزان- کاهش تعداد پرونده‌های وارده به محاکم قضایی و سرعت بخشیدن به روند رسیدگی دعاوی از جمله سیاست‌هایی که در اسناد بالادستی و نیز اظهارات مسئولان عالیرتبه دستگاه قضایی مورد توجه بوده و هست.

حال آنکه شورا‌های حل اختلاف به عنوان نهاد‌هایی قضایی و مردمی توانسته‌اند در این راستا کمک بزرگی به دستگاه قضایی کرده و به دعاوی مردم قبل ازورود به محاکم قضایی فیصله و خاتمه بخشند.

شورا‌های حل اختلاف، ریشه در اصلاح و میانجیگری دارند و برای حاکمیت بخشیدن اراده مردم در رسیدگی به امور قضایی غیر مهم از سوی نمایندگان مردم خدمت رسانی می‌کنند که فعالیت آن‌ها تاکنون برکات زیادی در برداشته است و هر روز و هرماه شاهد حل پرونده‌های مختلف و آزادی زندانیان حتی زنتدانیان مشمول قصاص بواسطه پادرمیانی شورا‌های حل اختلاف هستیم.

به دلیل ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های مردمی در حل پرونده‌های قضایی بود که رئیس قوه قضاییه روز دوشنبه (۱۲ دی ۱۴۰۱) در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی کرمان، با اشاره به راه‌های تقلیل حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی گفت: اصلاح قوانین ناظر بر جلوگیری از جرم‌انگاری‌های بلاوجه و توسعه و بسط بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی در راستای حل و فصل دعاوی از جمله راهکار‌های مؤثر در کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی است.

اما یکی از روش‌ها و شاید بتوان گفت ابتکاراتی که در سال‌های اخیر در شورا‌های حل اختلاف توانسته آمار پرونده‌های مختومه به سازش را بیشتر کند، راه اندازی پویش‌های مختلف از جمله به عشق امام حسین (ع) می‌بخشم و پویش‌هایی از این دست است که در ماه‌های حرام برگزار می‌شود و تعداد زیادی از مجرمان و زندانیان بدین واسطه آزاد می‌شوند.

از بین هزاران شورای صلح و سازشی که زیر نظر دادگستری‌های سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، شورای حل اختلاف استان زنجان یکی از فعال ترین‌هاست چراکه آمار صلح و سازش این استان ۵۸ درصد پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف استان را شامل می‌شود که از میانگین کشوری جلوتر است.

شورای حل اختلاف؛ استفاده از ظرفیت مردمی در حل پرونده‌های قضایی/ فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در استان زنجان انجام می‌شود

محمدرضا احمدی، رئیس توسعه حل اختلاف استان زنجان در گفتگو با میزان، با اشاره به روند صلح و سازش در پرونده‌های قضایی وارده به محاکم قضایی استان زنجان اظهار کرد: آمار صلح و سازش ما ۵۸ درصد پرونده‌های وارده به شورا‌های حل اختلاف استان زنجان است که از میانگین کشوری جلوتر است.

راه اندازی گروه‌های صلح و سازش و استقرار آن‌ها در دادگستری‌ها و دادسراها

وی ادامه داد: برای تحقق و ادامه این هدف برنامه‌هایی در نظر گرفته شد، از جمله شناسایی و راه اندازی گروه‌های صلح و سازش و استقرار آن‌ها در دادگستری‌ها و دادسراها، بدین ترتیب که بعد از قطعی شدن پرونده‌ها در محاکم، قبل از اینکه شخص به زندان معرفی شود، پرونده‌اش را مجدد به شورای حل اختلاف می‌دهیم که نام برنامه ما استقرار شورای حل اختلااف یا هیئت‌های صلح در معیت اجرای احکام است که با استفاده از ظرفیت خیران و افرادی که مهارت در صلح و سازش دارند، نمی‌گذاریم پرونده در مرحله اجرا منجر به زندانی شدن یک فرد شود و سعی می‌کنیم اخذ رضایت صورت گیرد.

فعال سازی ستاد صبر در استان

رئیس توسعه حل اختلاف استان زنجان با اشاره به اینکه اقدام دیگر فعال سازی ستاد صبر در استان است، گفت: در این راستا همراه سازی نهاد‌های تبلیغی و ترویجی خصوصا صداوسیما اقدام تاثیرگذاری بود. چنانچه در همین ابتدای سال ۴ برنامه ترویجی مختص شورای حل اختلاف در صداوسیما پخش شد.

ایجاد شورا‌های حل اختلاف یا هیئت‌های صلح سیار در روستا‌های کوچک

وی با بیان اینکه ایجاد شورا‌های حل اختلاف یا هیئت‌های صلح سیار در روستا‌های کوچک از دیگر اقدامات صورت گرفته است، افزود: ما منتظر نماندیم طرفین دعوی از بخش‌ها و روستا‌های کوچک دنبال شورای حل اختلاف بیایند، اعضا را دنبال افرادی که اختلاف داشتند فرستادیم تا از بزرگ شدن اختلافات جلوگیری کنیم.

 تمامی جرایم قابل گذشت به شورا‌های حل اختلاف ارجاع می‌شود

احمدی با اشاره به اینکه تقریبا تمامی جرایم قابل گذشت به شورا‌های حل اختلاف ارجاع می‌شود و این هم بسیار موثر بوده است، گفت: به عنوان نمونه تمام پرونده‌های تصادفات جرحی به شورا‌های حل اختلاف می‌آید و استان زنجان در این مورد در کشور پایلوت شده است.

شورای حل اختلاف؛ استفاده از ظرفیت مردمی در حل پرونده‌های قضایی/ فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در استان زنجان انجام می‌شود

رئیس توسعه حل اختلاف استان زنجان بیان کرد: بکارگیری این روش، باعث جلوگیری از ورود هزاران پرونده به محاکم قضایی استان شده است و در شورا‌های حل اختلاف خیلی سریع و فوری به این پرونده‌ها رسیدگی می‌شود. برای تحقق این منظور، با شرکت‌های بیمه جلسات مفصلی برگزار شده است و بلافاصله بعد از اینکه اعضای شورای تصمیمی می‌گیرند، حق بیمه پرداخت می‌شود.

 فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در دست اقدام است

وی در ادامه گفت: فعال سازی هیئت‌های ویژه میانجیگری و داوری در دست اقدام است که امسال اجرایی می‌شود و از اردیبهشت آموزش داوران را شروع کردیم. در نظر داریم، قید شرط داوری در قرارداد‌ها بیاید و پرونده کمتری وارد محاکم شود. به همین منظور، جلسات متعددی با حضور مشاوران املاک، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف برقرار کردیم.

آزادی سه محکوم به قصاص از ابتدای امسال

احمدی خاطرنشان کرد: در این دو ماه پویشی در سطح کشور و استان زنجان با عنوان «به عشق بهشت امام رئوف می‌بخشم» اجرا شد که بواسطه آن، از اولیای دم ۳ پرونده قصاص رضایت گرفتیم. یکی از این پرونده‌ها در مرحله رسیدگی بود و و محکومان ۲ پرونده دیگر نیز سال‌های زیادی در زندان بودند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *