رکود اقتصادی آلمان و تاثیر آن بر اتحادیه اروپا

14:38 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۸۸
رکود اقتصادی آلمان و تاثیر آن بر اتحادیه اروپا
بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۰.۳ درصد کاهش یافت.

خبرگزاری میزان - بر اساس آمار‌های اخیر منتشر شده از سوی اداره آمار فدرال آلمان، این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ وارد رکود شد. 

به گزارش «اسپوتنیک»، داده‌های رسمی نشان می‌دهد که آلمان در وضعیت اقتصادی بدتر از آنچه قبلاً تخمین زده می‌شد، قرار دارد؛ اقتصاد آلمان ۲ بار در ۲ فصل متوالی منقبض شده است، یعنی به رکود کشیده شده است. 

به گفته ناظران اقتصادی بین‌المللی، رکود اقتصادی در حال آشکار شدن آلمان عمدتاً ناشی از اختلال در روابط انرژی آلمان با روسیه است که بحران در حال چرخش در این کشور را تشدید و به صنعتی‌زدایی تدریجی کمک کرد. 

«پائولو رافون»، تحلیلگر استراتژیک و مدیر بنیاد CIPI در بروکسل، می‎گوی: تامین انرژی در درازمدت، به شکل قابل اعتماد، کم هزینه و فراوان از روسیه برای توسعه و قدرت بخش صنعتی آلمان بسیار مهم بوده است. این به ویژه از اواسط دهه هفتاد صدق می‌کند. 

به گفته وی،: در تاریخ، قدرت‌های تالاسیک (قدرت‌های ماوراء اقیانوس اطلس) همیشه با تامین انرژی «آسان» از روسیه برای آلمان مخالفت کرده‌اند. 

«رافون»، معتقد است انفجار مرموز خطوط لوله «نورد استریم» بسیار نمادین بود (قطع روابط انرژی آلمان با روسیه و اوراسیا) و پیامد‌های گسترده‌ای برای اقتصاد آلمان داشته است. بدون منابع انرژی مناسب روسیه، آلمان (دوباره) وارد یک دوره دشواری صنعتی شده است که بر اقتصاد عمومی و زندگی مردم تأثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش اداره آمار فدرال آلمان، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۰.۳ درصد کاهش یافت و هزینه‌های خانوار و دولت به ترتیب ۱.۲ و ۴.۹ درصد افزایش یافت.

آیا آلمان به سمت صنعتی زدایی پیش می‌رود؟

صنعتی زدایی آلمان در اواخر سال گذشته در کانون توجه اقتصاددانان قرار گرفت.

در اکتبر سال ۲۰۲۲، غول شیمیایی آلمانی BASF، با اشاره به هزینه‌های بالای انرژی، برنامه‌های خود را برای انتقال بخشی از تاسیسات تولید خود به چین فاش کرد.

این تصمیم پس از تخریب خطوط لوله نورد استریم در سپتامبر ۲۰۲۲ اتخاذ شد.

بر اساس نظرسنجی بنیاد کسب و کار‌های خانوادگی در آلمان و اروپا، در آن زمان، دست‌کم ۹ درصد از شرکت‌های صنعتی کوچک و متوسط آلمان اعلام کردند که سایت تولیدات خود را به خارج از کشور نیز منتقل خواهند کرد. علاوه بر این، BASF در فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد که ۲ هزار و ۶۰۰ شغل یا حدود ۲.۳ درصد از نیروی کار جهانی خود را کاهش می‌دهد. 

به گفته «الکساندر راهر»، کارشناس سیاسی آلمانی، خطر واقعی صنعتی زدایی در آلمان وجود دارد و این روند چندین سال ادامه خواهد داشت. 

رکود اقتصادی آلمان چگونه می‌تواند بر اتحادیه اروپا تأثیر بگذارد؟

با توجه به اینکه آلمان برای مدت طولانی پرچمدار اتحادیه اروپا و قدرت اروپا بوده است، افول آن می‌تواند بر اتحادیه اروپا تاثیر داشته باشد.

کارشناسان انتظار دارند که تورم در آلمان و اتحادیه اروپا با وجود مداخلات بانک مرکزی اروپا (ECB) به افزایش خود ادامه دهد. 

نکته اصلی این است که تورم اروپا نه تنها نتیجه هزینه‌های انرژی بالاتر بلکه هزینه‌های غیر مرتبط با انرژی کالا‌ها و خدمات بالاتر است.

به گفته کارشناسان، ادامه سیاست حمایت از اوکراین و طرح به اصطلاح «انزوای روسیه» برای دولت‌های اروپایی هزینه دارد. 

با این وجود، بعید است اتحادیه اروپا از مسیر سیاسی خود عقب‌نشینی کند، زیرا این اتحادیه تحت فشار مسقیم واشنگتن تسلیم شده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *