رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فوربز: ایران با وجود تحریم‎ها به تجارت با ۱۵۰ کشور جهان ادامه می‌دهد

12:53 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۶۸
فوربز: ایران با وجود تحریم‎ها به تجارت با ۱۵۰ کشور جهان ادامه می‌دهد
فوربز در گزارشی می‎گوید که ایران با وجود تحریم‎ها به تجارت با حدود ۱۵۰ کشور جهان ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - اعضای اتحادیه آسیایی (ACU) یک گروه ۹ گانه از بانک‌های مرکزی شامل بانک‌های هند، پاکستان و ایران، قرار است در هفته‌های آینده یک سیستم پیام‌رسانی مالی فرامرزی جدید را به عنوان جایگزینی برای سیستم اصلی موجود (سوئیفت) راه‌اندازی کنند. 

به گزارش «فوربز»، اعضای این بلوک در نشستی در تهران، در ۲۴ می (سوم خرداد) توافق کردند که سیستم جدید را ظرف یک ماه راه‌اندازی کنند. 

معاون بانک مرکزی ایران در این رابطه گفته بود: با توجه به اینکه سوئیفت در دسترس همه کشور‌ها نیست و هزینه‌های خاص خود را دارد، کشور‌های اتحادیه آسیایی تصمیم گرفتند برای خود یک سیستم ویژه داشته باشند.

کاربرد سیستم‌های پیام‌رسانی مالی فرامرزی

چنین شبکه‌هایی تسهیل‌کننده‌های حیاتی تجارت بین‌الملل هستند، زیرا به بانک‌ها اجازه می‌دهند به طور دقیق و مطمئن با یکدیگر در مورد نقل و انتقال پول و دستورالعمل‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

آخرین ابتکار ACU منعکس کننده کاری است که ایران قبلاً به صورت دوجانبه با سایر کشور‌ها انجام داده است. 

به ویژه، روابط دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی بین ایران و روسیه از فوریه ۲۰۲۲ نزدیک‌تر شده است. هر ۲ کشور به دنبال راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها از جمله راه‌اندازی یک سیستم پیام‌رسان بانکی جدید و کاهش استفاده از دلار آمریکا در تجارت دوجانبه خود هستند. 

به نظر می‌رسد که این شیوه موفقیت آمیز بوده است، به طوری که «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه، گفت که ۸۰ درصد تجارت روسیه و ایران در حال حاضر با پول ملی آنها، یعنی ریال و روبل انجام می‌شود.

«فوربز» همچین در بخشی دیگر نوشت که بانک‌های ۲ کشور نیز در حال گسترش بوده است. در اواسط ماه می، مشخص شد که دومین بانک بزرگ روسیه، یعنی بانک «وی‌تی‌بی»، دفتری در تهران افتتاح کرده و اولین بانک روسیه است که این کار را انجام می‌دهد. در مقابل، مقام‎های ایرانی گفته‌اند که ۲ بانک کشورشان در حال برنامه ریزی برای افتتاح شعبه یا دفاتر در روسیه هستند.

تلاش ایران برای کاهش استفاده از دلار در تجارت دوجانبه 

ایران اکنون می‌خواهد ترتیبات مالی مشابهی را با دیگر شرکای تجاری خود در سراسر آسیا ایجاد کند. 

بلاروس و موریس هر ۲ برای عضویت در اعضای اتحادیه تسویه حساب آسیایی درخواست داده‌اند.

همچنین قابل توجه بود که در اوایل ماه، رئیس بانک مرکزی ایران از «الویرا نابیولینا»، همتای روس خود برای شرکت در نشست ACU دعوت کرد. 

«فوربز» همچنین نوشت: با وجود مشکلات ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، ایران به تجارت با حدود ۱۵۰ کشور در سراسر جهان، با مهمترین شرکای تجاری خود از جمله چین، عراق، ترکیه و امارات ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *