پلیس فرانسه در میان مسلح‌ترین و خشن‎ترین پلیس‌ها در اروپا

14:31 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۹۵۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
پلیس فرانسه در میان مسلح‌ترین و خشن‎ترین پلیس‌ها در اروپا
عملکرد پلیس فرانسه به خصوص در ماه‌های اخیر یکی از خشونت‌بارترین عملکرد‌های پلیس در اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

خبرگزاری میزان - پلیس فرانسه در میان مسلح‌ترین پلیس‌ها در اروپاست که مرکزی از نارنجک‌های گلوله‌ای، گاز اشک‌آور GM۲L و ... را در اختیار دارد - که برخی از آن‌ها به عنوان تجهیزات جنگی طبقه‌بندی می‌شوند.

به گزارش «یاهو نیوز»، پلیس فرانسه از این ابزار‌ها به طور خشونت‌باری برای «حفظ نظم» در اعتراضات سراسری استفاده می‌کند، اما محققان استدلال می‌کنند که نیروی پلیس بیش از حد به طور موثر با طراحی در سیستمی که در برابر تغییر مقاوم است، اجرا می‌شود.

هشدار نهاد‌های بین‌المللی

سازمان‌های حقوق بشری، از جمله سازمان ملل، شورای اروپا و عفو بین‌الملل هشدار‌هایی را در مورد تاکتیک‌های خشونت‌آمیز پلیس فرانسه به‌ویژه در جریان اعتراضات اصلاح حقوق بازنشستگی در سال جاری به صدا درآورده‌اند.

«ماتیو ریگوست»، محقق علوم اجتماعی و نویسنده گفت: به طور مؤثر، رژیمی از خشونت پلیس در فرانسه وجود دارد و این امر دوباره با جنبش اعتراضی بازنشستگان، با استفاده عمومی از وحشیگری گسترده، استفاده شدید از گاز‌های سمی و سلاح‌های مثله‌کننده مشخص می‌شود.

«سباستین روچه»، محقق متخصص پلیس در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه در این باره می‌گوید: تفاوت زیادی بین رویکرد فرانسه و رویکرد همسایگان بزرگ اروپایی وجود دارد که با اعتراضات نیز مشکل دارند.

کارشناسان از استعمار، پیامد‌های اعتراضات ۱۹۶۸ و مجموعه برتری عمومی به عنوان برخی از عوامل تأثیرگذار بر پلیس فرانسه و مقاومت در برابر تغییرات یاد می‌کنند.

 

پلیس فرانسه؛ یکی از خشونت‌بارترین عملکردها در اروپا

 

تجهیزات جنگی

به گفته «روچه»، پلیس فرانسه در جریان اعتراضات، گلوله‌های پلاستیکی، نارنجک و نارنجک انداز، خودروهای آب پاش، گاز اشک آور GM۲L، باتوم و سلاح گرم در اختیار دارد که به تقریبا مسبب تمام صدمات وارده بر افراد در اعتراضات است.

از نوامبر ۲۰۱۸، آغاز جنبش جلیقه زردها، تنها در پی استفاده از گلوله پلاستیکی ۲۹ مورد آسیب به عضو و ۶۲۰ مورد جراحت گزارش شده است؛ ۲۸ درصد از قربانیان از ناحیه سر مورد اصابت قرار گرفته‌اند.

اگرچه فرانسه تنها کشور اروپایی نیست که به این تسلیحات مجهز شده است، اما در مقایسه با سایر کشور‌های اروپایی یک ناهنجاری است.

به گفته «روچه»، نیرو‌های پلیس در یونان و مناطق خاصی از اسپانیا تسلیحات مشابهی حمل می‌کنند، اما در مقایسه با انگلیس، آلمان و کشور‌های اسکاندیناوی - که از سلاح برای متفرق کردن معترضان نیز استفاده می‌کنند - زرادخانه فرانسه حتی گسترده‌تر است.

 

ریشه خشونت‌ها در استعمار فرانسه

گاز اشک آور قبل از استفاده در می ۱۹۶۸ در فرانسه در الجزایر استفاده شد؛ محققان استدلال می‌کنند که تاکتیک‌های پلیس فرانسه امروز با استعمار و پیامد‌های اعتراضات می ۱۹۶۸ ارتباط دارد. تسلیحات به کار رفته در اعتراضات فرانسه در دوران استعمار «آزمایش» شده است.

استعمار تأثیر فراگیر بر پلیس فرانسه فراتر از زرادخانه آن دارد؛ این مدل‌های مدیریتی، این رژیم‌های خشونت، [در خود فرانسه] وارد و ترجمه شدند، بازسازی شدند... دقیقا همان مدل نیست، اما پیوند‌هایی وجود دارد و یک تداوم در این روند وجود دارد.

پس از تظاهرات ماه می ۱۹۶۸، دولت فرانسه «Voltigeurs» را تشکیل داد، یک نیروی پلیس واحد موتوری که متهم به خشونت بیش از حد علیه معترضان است.

هیچ تعریف قانونی از دستور وجود ندارد

پلیس فرانسه؛ یکی از خشونت‌بارترین عملکردها در اروپا

 

«روچه»، می‎گوید که هیچ تعریف قانونی از نظم در عملکرد پلیس فرانسه وجود ندارد.

اعتراضات در بهار امسال نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که آیا پلیس فرانسه واقعا از قوانین خود پیروی می‌کند یا خیر؛ پلیس موظف است در جریان اعتراضات کار خبرنگاران را تسهیل کند و طبق طرح نظم عمومی، روزنامه نگاران حتی باید از حمایت بیشتر برخوردار شوند.

انتهای پیام/



ایلیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
0
0
خدا رو شکر که پلیس ایران ایجوری نیست
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *