حرکت یونان در مسیر جرم انگاری فعالیت مدافعان حقوق پناهجویان

12:09 - 03 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۸۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حرکت یونان در مسیر جرم انگاری فعالیت مدافعان حقوق پناهجویان
یونان از طریق سرکوب مدافعان حقوق پناهجویان قصد دارد بر نقض گسترده حقوق این قشر آسیب پذیر در خاک خود سرپوش بگذارد.

خبرگزاری میزان – یونان در چارچوب اقدام‌های ضد مهاجرتی و ضد پناهجویی خود پس از جرم انگاری پناهجویی، اکنون دست به جرم انگاری حمایت از حقوق پناهجویان زده و افراد و سازمان‌های حامی حقوق پناهجویان را محکوم و جریمه می‌کند؛ موضوعی که می‌تواند به مرگ و میر بیشتر پناهجویان در و درون مرز‌های یونان منجر شود.

بهزارش «میدل ایست آی»، افراد، سازمان‌ها و گروه‌های حامی حقوق پناهجویان که برای مستند سازی وضعیت پناهجویان یا کمک به آن‌ها اقدام می‌کنند، در یونان با جرایم مرتبط با قاچاق انسان، عضویت در سازمان‌های جنایی و پولشویی مواجه می‌شوند؛ یونان جرایمی مانند پرداخت جریمه نقدی، ممنوعیت سفر بین المللی، اعلام حضور ماهانه در ایستگاه پلیس و ممنوعیت فعالیت‌های بشردوستانه در رابطه با پناهجویان را برای این جرایم در نظر گرفته است.

این رویکرد در حالی از سوی دولت یونان اتخاذ شده که این کشور تلاش گسترده‌ای را برای جلوگیری از ورود پناهجویان و مهاجران به این کشور انجام می‌دهد؛ یونان به ویژه در سال‌های اخیر با اتهام عقب راندن غیرقانونی پناهجویان و مهاجران از مرز‌های خود مواجه شده است.

عقب راندن غیرقانونی پناهجویان و مهاجران در مرز‌های یونان در پی شیوع کرونا افزایش یافت.

مقام‌های یونانی مدعی هستند که اتهام عقب راندن غیرقانونی مهاجران و پناهجویان بخشی از حمله سازمان یافته به این کشور است، اما در دسامبر گذشته، شبکه نظارت بر خشونت مرزی، ائتلافی از گروه‌های کمک‌رسان و ناظران، گزارشی سیاه از عقب راندن‌های غیرقانونی منتشر کرد که شامل بیش از ۳ هزار صفحه شهادت در مورد عقب راندن‌های غیرقانونی و خشونت در مرز‌های اروپایی از جمله در یونان، بلغارستان، مجارستان و کرواسی است.

در عین حال، یونان با اتهام سوءاستفاده از پناهجویان و مهاجران در عملیات عقب راندن‌های غیرقانونی نیز مواجه است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، بیش از ۲ هزار نفر در تلاش برای رسیدن به خاک یونان جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند؛ در عین حال و بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، طی سه ماه اول سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۴۱ نفر هنگام عبور از دریای مدیترانه مرکزی بین شمال آفریقا و اروپا جان خود را از دست دادند.

این تعداد مرگ و میر، بازه زمانی مذکور را به مرگبارترین دوره سه ماهه در شش سال گذشته تبدیل کرد، اگرچه تعداد واقعی کشته شدگان احتمالا بسیار بیشتر است.

مری لاولور، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مدافعان حقوق بشر، از دولت یونان به دلیل فشار بر کارکنان بخش بشردوستانه و امدادگران انتقاد کرده است.

لاولور که در ژوئن ۲۰۲۲ از یونان بازدید کرده بود، در ماه مارس یافته‌های خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد؛ وی در گزارش خود تاکید کرد که مدافعان حقوق پناهجویان در یونان در معرض کارزار‌های های بدنامی، تهدیدها، حملات و سوءاستفاده دولت یونان از قوانین کیفری علیه خود قرار گرفته اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *