رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روز سرنوشت‌ساز در ترکیه/اردوغان یا قلیچدار اوغلو؛ کدامیک رئیس جمهور بعدی ترکیه می‌شود؟

7:45 - 07 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۱۷
روز سرنوشت‌ساز در ترکیه/اردوغان یا قلیچدار اوغلو؛ کدامیک رئیس جمهور بعدی ترکیه می‌شود؟
بر اساس ۲ نظرسنجی‌ اردوغان در دور دوم انتخابات ترکیه پیروز می‌شود این در حالی است که بر اساس یک نظرسنجی دیگر، کمال قلیچدار اوغلو بیشترین آرا را کسب می‌کند.

خبرگزاری میزان - پس از نتایج غیرمنتظره دور اولیه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در ۱۴ می (۲۴ اردیبهشت) برگزار شد و در آن «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه برخلاف پیش‌بینی‌ها، ۴۹.۵۲ درصد آرا را به دست آورد، بسیاری از شرکت‌های نظرسنجی تصمیم گرفتند نظرسنجی‌های خود را درباره دور دوم انتخابات این کشور برای عموم منتشر نکنند.

با این حال، KONDA Research، ASAL Research و AREA Research نتایج آخرین نظرسنجی‌های خود را منتشر کردند. 

نتایج نظرسنجی‌ها

بر اساس ۲ مورد از این نظرسنجی‌ها، اردوغان در ۲۸ می‌، پیروز می‌شود، در حالی که بر اساس یک نظرسنجی دیگر، «کمال قلیچدار اوغلو» بیشترین آرا را کسب می‌کند.

بر اساس نظرسنجی AREA Research با ۲ هزار و ۲۶ پاسخ دهنده از ۲۶ استان ترکیه، «قیلیچداراوغلو» ۵۰.۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده است، در حالی که اردوغان با ۴۹.۴ درصد آرا در رتبه بعدی قرار دارد. حاشیه خطای گزارش شده از سوی این شرکت +/- ۲.۱۸ درصد است.

ASAL Research هم یک نظرسنجی با ۲ هزار و ۱۸۴ شرکت‌کننده از ۲۶ استان انجام داد که نشان می‌دهد اردوغان با ۵۳.۴ درصد آرا پیشتاز و قیلیچداراوغلو ۴۶.۶ درصد آرا را کسب کرده است. 

در نظرسنجی KONDA که در ۳۴ استان ترکیه، شامل ۱۰۸ منطقه، ۱۵۴ محله و روستا با ۳ هزار و ۶۰۷ پاسخ‌دهنده مصاحبه حضوری انجام شد، اردوغان ۴۷ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۲.۲ درصد آرا را به دست آورد.

این نظرسنجی نشان داد که ۸.۲ درصد از رای دهندگان بلاتکلیف مانده‌اند، در حالی که ۲.۶ درصد اعلام کرده‌اند که رای نمی‌دهند. 

پس از حذف رأی دهندگان بلاتکلیف از نظرسنجی، نتایج KONDA نشان می‌دهد که اردوغان ۵۲.۷ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۳ درصد را به دست می‌آورند.

تغییر در شدت مبارزات انتخاباتی

به گزارش «الجزیره»، زمان ۲ هفته‌ای بین دور اول و دوم انتخابات ترکیه، با ورود این کشور به قلمرو ناشناخته دور دوم ریاست‌جمهوری، شاهد تغییر محسوسی در شدت مبارزات انتخاباتی بوده است. 

یکشنبه اولین باری خواهد بود که رای دهندگان ترکیه‌ای بار دوم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود به پای صندوق‌های رای می‌روند و به نظر می‌رسد بسیاری از رای دهندگان، رجب طیب اردوغان را به عنوان برنده احتمالی می‌دانند، زیرا او می‌خواهد ۲۰ سال قدرت خود را برای ۵ سال دیگر تمدید کند.

«برک اسن»، کارشناس علوم سیاسی در دانشگاه «سابانچی» استانبول، گفت که تضعیف روحیه مخالفان دولت ترکیه قابل انتظار بود. 

به گفته وی، با وجود بحران اقتصادی مداوم و انتقاد از عملکرد دولت ترکیه در جریان زمین‌لرزه‌ها و پس از آن، اردوغان همچنان نزدیک به ۵۰ درصد را در دور اول به دست آورد؛ برای مخالفان واقعاً ناامید کننده است که اردوغان همچنان می‌تواند از نظر رای دهندگان چنین آرایی کسب کند. 

دستور کار دور دوم انتخابات به وضوح از اقتصاد ترکیه و زمین‌لرزه‌های فوریه که جان ده‌ها هزار نفر را گرفت، به موضوعاتی مانند «تروریسم» و سرنوشت پناهجویان در این کشور منتقل شده است.

این دور از انتخابات نه تنها تصمیم خواهد گرفت که چه کسی ترکیه، یک کشور ۸۵ میلیونی عضو ناتو را هدایت می‌کند، بلکه نحوه اداره آن، مسیر اقتصاد آن در بحبوحه بحران عمیق هزینه‌های زندگی و شکل سیاست خارجی آن را نیز تعیین می‌کند.

رای گیری

به گزارش «رویترز»، بیش از ۶۴ میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط رای دادن در نزدیک به ۱۹۲ هزار شعبه رای گیری هستند، از جمله بیش از ۶ میلیون نفر که برای اولین بار در ۱۴ می‌ رای دادند. 

رای گیری در ترکیه از ساعت ۰۸:۰۰ به وقت محلی آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ پایان می‌یابد.

مشارکت در انتخابات ترکیه به طور کلی بالاست.

در ۱۴ می، مشارکت کلی ۸۷.۰۴ درصد از واجدین شرایط رای دادن، با سطح ۸۸.۹ درصد در ترکیه و ۴۹.۴ درصد در خارج از این کشور بود. 

نتایج انتخابات

بر اساس قوانین انتخابات ترکیه، اخبار، پیش‌بینی‌ها و تفسیر‌های مربوط به نتایج انتخابات تا ساعت ۱۸:۰۰ ممنوع بوده و رسانه‌ها فقط از ساعت ۲۱:۰۰ می‌توانند از نتایج انتخابات گزارش دهند. 

با این حال، هیئت عالی انتخابات ممکن است به رسانه‌ها اجازه دهد زودتر از اعلام نتایج گزارش دهند.

نتایج عصر یکشنبه با توجه به سادگی نسبی برگه رأی احتمالاً زودتر از ۱۴ می‌، ظاهر خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *