کارگروه تعیین تکلیف وسایط نقلیه توقیفی جرائم مرتبط با مواد مخدر در دادگستری خوزستان راه‌اندازی شد

10:27 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۷۰۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
کارگروه تعیین تکلیف وسایط نقلیه توقیفی جرائم مرتبط با مواد مخدر در دادگستری خوزستان راه‌اندازی شد
رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: مبارزه با مواد مخدر چه در سطح خرد و چه کلان از اولویت‌های دستگاه قضایی کشور است چراکه این جرائم منشاء سایر جرائم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

خبرگزاری میزان- با حضور رئیس کل دادگستری خوزستان و اعضای ستاد هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این استان، کارگروه تعیین تکلیف وسایط نقلیه توقیفی جرائم مرتبط با مواد مخدر راه‌اندازی شد. 

علی دهقانی در جلسه این ستاد، اظهار کرد: مبارزه با مواد مخدر چه در سطح خرد و چه کلان از اولویت‌های دستگاه قضایی کشور است چراکه این جرائم منشاء سایر جرائم و آسیب‌های اجتماعی در جامعه است.

وی ادامه داد: کوتاهی در برخورد با این جرائم، می‌تواند آسیب جدی به جامعه وارد کند و امنیت مردم را از حیث مادی و روانی به مخاطره اندازد بنابراین برخورد قاطعانه با مجرمین این جرائم و تحقیق جامع‌تر در خصوص گروه‌های سازمان یافته مواد مخدر باید مورد توجه ویژه دادگستری و نیرو‌های امنیتی و انتظامی قرار گیرد.

 دهقانی با بیان این که نباید تنها به دستگیری قاچاقچی و حامل مواد مخدر بسنده کرد، اظهار کرد: استان خوزستان با موقعیت جغرافیایی خاص، همچواری با استان‌های مرزی و نیز برخورداری از مرز‌های متعدد، ممکن است مورد طمع و سوء استفاده باند‌های بین‌المللی قاچاق قرار گیرد که این نکته نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

وی گفت: هدف از برگزاری این جلسات، همفکری و ایجاد رویه واحد در برخورد با جرائم مرتبط با مواد مخدر و تعیین تکلیف وسایط نقلیه ضبط شده در این جرائم ذیل قانون مربوطه است که راه‌اندازی کارگروه ویژه‌ای که کلیه مسائل حقوقی مطرح در این زمینه را مورد بررسی قرار دهد، می‌تواند بسیار راهگشا و کاربردی باشد.

دهقانی هچنین بر ضرورت شناسایی اموال و گردش مالی متهمین پرونده‌های جرائم مرتبط با مواد مخدر به ویژه کشفیات کلان و عمده، تاکید کرد و گفت: در توقیف خودروی حامل مواد مخدر اصل بر مالکیت راننده است مگر این که خلاف آن برای دادگاه محرز شود، اما در کنار این موضوع ضروری است تا با بسنده نکردن به دستگیری متهم یا متهمین سرنشین خودرو، سایر عوامل مرتبط با جرم نیز شناسایی و دستگیر شوند تا به صورت ریشه‌ای با این جرائم برخورد شود.

وی خواستار توجه بیشتر به مرکز ترک اعتیاد موضوع ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر که پایان سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت شد و گفت: انتظار ما این است که با بررسی عملکرد این مرکز و رفع نواقص موجود، شاهد بهبود معتادان و بازگشت آنان به جامعه باشیم.

در ادامه این جلسه، اعضای حاضر نیز به بیان عملکرد، مشکلات موجود و راهکار‌های پیشنهادی پرداختند.

همچنین در پایان احسان ادیب‌مهر رئیس دادگاه انقلاب اهواز به عنوان دبیر کارگروه تعیین تکلیف وسایط نقلیه توقیفی جرائم مرتبط با مواد مخدرِ ستاد مبارزه با مواد مخدر استان معرفی شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *