سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توانایی تبادل پیام با ایران را حفظ کرده ایم/ استفاده از تحریم‌ها برای مقابله با توانایی موشکی ایران را ادامه می‌دهیم

10:00 - 05 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۵۷۸
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: توانایی تبادل پیام با ایران را حفظ کرده ایم/ استفاده از تحریم‌ها برای مقابله با توانایی موشکی ایران را ادامه می‌دهیم
متیو میلر در نشستی خبری ضمن تایید موضوع تبادل پیام‌ها با ایران درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها، ادعا‌هایی درباره فعالیت موشکی ایران مطرح کرد.

خبرگزاری میزان – متیو میلر، سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا تبادل پیام‌ها با ایران را همان طور که وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا اعلام کرده بود، تایید کرد.

به گزارش وب سایت وزارت خارجه آمریکا، میلر در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش آمریکا به آزمایش موشکی اخیر ایران گفت که واشنگتن از گزارش‌های مربوطه آگاه است.

وی ضمن تکرار ادعاهای خصمانه واشنگتن علیه ایران مدعی شد: توسعه و تکثیر موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است و همچنان یک چالش مهم عدم اشاعه است؛ ما همچنان به استفاده از انواع ابزار‌های منع اشاعه، از جمله تحریم‌ها، برای مقابله با پیشرفت بیشتر برنامه موشکی بالستیک ایران و توانایی آن در تکثیر موشک‌ها و فناوری‌های مرتبط به دیگران ادامه می‌دهیم.

میلر همچنین مدعی شد: می‌توانم بگویم که با وجود محدودیت‌های مربوط به فعالیت‌های موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران همچنان به دنبال طیف وسیعی از فناوری‌های موشکی از تامین‌کنندگان خارجی است و برخلاف قطعنامه، آزمایش‌های موشکی بالستیک را انجام می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعا کرد که اقدام تحریک‌آمیزتر احتمالی ایران با آن چه وی سلاح هسته‌ای خواند، دلیل  تعهد واشنگتن به جلوگیری از دستیابی ایران به چنین سلاحی است.

میلر در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر تبادل پیام‌های مربوط به مذاکرات لغو تحریم‌ها و پیشرفت در مذاکرات ادعا کرد: می‌توانم بگویم که ما به افشای مکالمات دیپلماتیک یا شایعات درباره مکالمات دیپلماتیک که بسیاری از آن‌ها در گذشته دروغ بوده و همچنان نادرست هستند، پاسخ نمی‌دهیم؛ اما با وجود این، ما همیشه گفته‌ایم که توانایی برقراری ارتباط با ایران و رساندن پیام‌ها به آن‌ها را در زمانی که به نفع آمریکا باشد، حفظ می‌کنیم.

وی مدعی شد: ما هرگز جزئیات یا محتوای آن پیام‌ها یا ابزار ارسال آن‌ها را توضیح نمی‌دهیم، اما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه برای اطمینان از این که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، به‌طور قابل راستی‌آزمایی و پایدار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ادعای آمریکا درباره عدم تمرکز بر مذاکرات لغو تحریم‌ها به دلیل آن چه واشنگتن اعتراض و نقض حقوق بشر در ایران می‌خواند، ادعا کرد: من می‌گویم که همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه است؛ همان طور که گفتم، برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای این موضوع باید به طور قابل اعتماد و پایداری راستی آزمایی شود و این یکی از اولویت‌های این دولت است که اطمینان حاصل کند که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه مدعی شد که تغییری در نگرش و رویکرد واشنگتن در این زمینه در اوایل سال جاری به وجود نیامده و دوره عدم تمرکز واشنگتن بر برجام همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *