رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

گزارش آکسیوس از سفر مقام آمریکایی به عمان با محوریت ایران/مالی: همچنان دیپلماسی را دنبال می‎کنیم

12:06 - 10 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۵۵۷۴
گزارش آکسیوس از سفر مقام آمریکایی به عمان با محوریت ایران/مالی: همچنان دیپلماسی را دنبال می‎کنیم
آکسیوس در گزارشی می‎گوید که مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا اخیرا با سفر به عمان درباره موضوع ایران با مقام‎های مسقط گفت‎وگو کرده است.

خبرگزاری میزان - «آکسیوس» در گزارشی که به تازگی منتشر شده با استناد به آنچه ۵ مقام آمریکایی، صهیونیستی و اروپایی، خوانده شده، ادعا کرده است که «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در خاورمیانه، اوایل ماه جاری برای گفت‎وگو با مقام‎های عمانی درباره ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران درباره موضوع هسته‌ای، به عمان سفر کرده است.

بر اساس این گزارش ادعایی، دولت آمریکا در ماه آوریل با شرکای اروپایی و صهیونیستی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای «توافق موقت» با ایران که شامل کاهش برخی از تحریم‌ها در ازای متوقف کردن بخش‌هایی از موضوع هسته‌ای ایران باشد، بحث کرده است

به ادعای منابع صهیونیست و آمریکایی، «مک گورک» پس از سفر به عربستان به همراه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا و سفر به اراضی اشغالی برای اطلاع‎رسانی درباره مذاکرات آمریکا در ریاض، در هشتم ماه می (۱۸ اردیبهشت) به مسقط سفر کرد. 

منابع «آکسیوس»، می‎گویند که سفر به مسقط نه از سوی آمریکا و نه از سوی عمان علنی نشد.

منابع مذکور ادعا کردند که موضوع اصلی مورد بحث، فشار دیپلماتیک جدید بر سر موضوع هسته‌ای ایران بود. 

در همین حال یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی مدعی است که عمانی‌ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند.

این در حالی است سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعا‌های منابع صهیونیست را رد کرده و گفته است «هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافق موقت و رفع تحریم‌ها یا بسته شدن پرونده‌های پادمان وجود ندارد.»

ادعا‌های رابرت مالی درباره موضوع هسته‌ای

همچنین «رابرت مالی»، نماینده دولت آمریکا در امور ایران ضمن طرح ادعاهای تکراری واشنگتن، می‎گوید که آمریکا اجازه دستیابی به آنچه «سلاح هسته‌ای» خواند را به ایران نمی‌دهد.

به ادعای وی، اگر به این نتیجه برسیم که ایران اقداماتی را انجام می‌دهد که مساوی با تصمیم برای دستیابی به سلاح هسته‎ای است، از بازدارندگی استفاده می‌کنیم تا نشان دهیم همه گزینه‌ها روی میز است.

«مالی»، در بخشی دیگر گفت: اما ما همچنین دیپلماسی را دنبال خواهیم کرد، زیرا فکر می‌کنیم این قابل تاییدترین و پایدارترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *