معاون منابع انسانی قوه قضاییه: نیرو‌های انسانی در خط مقدم مبارزه قوه قضاییه، برای تحقق عدالت فعالیت می‌کنند

16:24 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۵۳۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون منابع انسانی قوه قضاییه: نیرو‌های انسانی در خط مقدم مبارزه قوه قضاییه، برای تحقق عدالت فعالیت می‌کنند
معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور، گفت: نیرو‌های انسانی در خط مقدم مبارزه قوه قضاییه قرار داشته و به عنوان سربازان آزموده برای تحقق عدالت در کشور فعالیت می‌کنند.

خبرگزاری میزان - محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور در همایش «نقش سرمایه انسانی در دوره تحول وتعالی قوه قضاییه» که در دادگستری کل استان قزوین، برگزار شد، اظهار کرد: مجموعه‌های قضایی به خصوص دادگاه‌ها از معدود سازمان‌هایی هستند که نیروی انسانی در آن رکن اصلی فعالیت بوده و هیچ ابزاری نمی‌تواند جایگزین آن باشد.

وی ادامه داد: نیروی انسانی در خط مقدم مبارزه قوه قضاییه قرار داشته و به عنوان سربازان آزموده برای تحقق عدالت در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور با بیان اینکه دادستان قزوین جزو چهره‌های شناخته شد و فعال در سطح کشور است، گفت: دادگستری استان قزوین با حضور پیشکسوتان و نیرو‌های زبده، با صلابت و علمی پیشینه و ظرفیت‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی دارد و باید از تجارب آن‌ها در تحقق اهداف قوه قضایی به نحو احسن استفاده شود.

الفت گفت: زمانی می‌توان به قوه قضاییه کارآمد و جدید دست یافت که همه اقدامات و برنامه‌ها همسو با سند پر افتخار تحول و تعالی باشد. به همین منظور در راستایی آشنایی نیروی انسانی، منابع اصلی آزمون جامع در جذب نیرو برگرفته از این ۲ سند خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما باید بر اساس سند تحول قضایی و بیانیه گام دوم عمل کنیم، گفت: سند تحول قضایی با حضور ۱۵۰ کارشناسان و استاد برجسته در دوره ریاست آیت ا... رئیسی برای تحول در قوه قضاییه تنظیم شده به طوری که قابلیت عملیاتی دارد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه کشور، اضافه کرد: در دوره حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای نیز عملیاتی سازی این سند در دستور کار قوه قضاییه قرار دارد.

الفت با بیان اینکه قضات باید متناسب و با تراز امروز باشند. گفت: نگاه ما باید به سمت تغییر نگرش و آموزش موضوعات روز بوده و به سمت حرفه‌ای شدن نیروی انسانی حرکت کنیم تا بتوانیم درخصوص دعوی جدیدی که امروزه در کشور مطرح می‌شود قضاوتی متناسب با موضوع داشته باشیم.

اولویت دستگاه قضا تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها است
در ادامه رئیس کل دادگستری استان قزوین اظهارکرد: افزایش ورودی پرونده به محاکم قضایی حجم کاری در دستگاه قضا را افزایش داده و کار همکاران را سخت کرده است، اما با این وجود همه نیرو‌های ما بصورت شبانه روزی در تلاش هستند تا ضمن تحقق اهداف قوه قضاییه در اجرای عدالت در اسرع وقت به پرونده‌ها رسیدگی کنند.


علی شعبانی افزود: بر اساس آمار موجود در سال ۱۳۹۶ تعداد ۱۹۶ نفر از قضات به بیش از ۲۲۴ هزار پرونده ورودی رسیدگی کرده اند که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۸۷ قاضی کاهش یافته در حالی که حجم پرونده‌های ورودی در همین سال به ۲۶۸ هزار فقره افزایش دادشته است.

وی بیان کرد: با این حجم از پرونده‌های ورودی هدف ما اجرای عدالت و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های ورودی است و امیدواریم با تزریق ۲۰ قاضی جدید بخشی از مشکلات ما در حوزه نیروی انسانی مرتفع شود.

بازدید مجموعه قضایی استان از ۱۲۲ واحد تولیدی
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین نیز با بیان اینکه ۵۱ درصد از پست سازمانی دادسرای استان خالی است، تصریح کرد: با در نظر گرفتن کمبود نیروی انسانی در سال گذشته کارکنان و قضات دادسرا به صورت شبانه روزی و با اخلاص در عمل فعالیت داشته و به بیش از ۲ هزار پرونده اغتشاشات رسیدگی کردند.

حسین رجبی افزود: در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته با کاهش ۵ هزار درصدی ورودی به دادسرا، کاهش ۲۶ درصدی آمار ورودی زندان، کاهش ۹ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت، کاهش ۹۳ درصدی پرونده‌های مسن و معوق روبرو بودیم.

وی بیان کرد: با تشکیل کارگروه ویژه و ابلاغ دستور العمل‌ها ۴۶ درصد کاهش در زمینه ورودی خودرو به پارکینگ داشتیم و تکلیف ۱۱ هزار خودرو موجود در پارکینگ را تعیین کردیم.

رجبی اضافه کرد: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی از ۱۲۲ شرکت تولیدی بازدید کرده و با احیای واحد‌های تولید و صنعتی برای بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ نفر شغل ایجاد کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه شناسایی پرونده‌های کثیر الشاکی، گفت: از ۹۹ فقره پرونده کثیرالشاکی مراجع کیفری استان، ۹۲ پرونده با حدود ۴ هزار و ۶۰۰ نفر شاکی مختومه و به شعب اجرای احکام کیفری ارسال شده است.

در این همایش از قضات و کارکنان نمونه مجموعه قضایی استان نیز تقدیر شد.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادگستری همایش

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *