رئیس کل دادگستری مازندران: وکیل برای دفاع از موکل باید از دانش کافی و مبانی علمی و حقوقی لازم برخوردار باشد

15:27 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۵۲۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری مازندران: وکیل برای دفاع از موکل باید از دانش کافی و مبانی علمی و حقوقی لازم برخوردار باشد
رئیس کل دادگستری استان مازندران گفت: وکلا باید دائماً خود را به دانش روز مسلح و از دانش کافی و مبانی علمی، فقهی و حقوقی لازم برخوردار باشند.

خبرگزاری میزان - حجت الاسلام والمسلمین اکبری در همایش سراسری نقش معاضدت در تحقق سند تحول قضایی که با حضور سخنگوی قوه قضاییه در محمودآباد برگزار شد، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام به ویژه شهدای گرانقدر عملیات غرور آفرین بیت المقدس، اظهار کرد: وکالت در نظام حقوقی جایگاه ویژه‌ای داشته و در قرآن کریم و کلام معصومین (ع) نیز مورد توجه ویژه قرارگرفته است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران وکالت در دعاوی را امری مهم و حساس عنوان کرد و افزود: در کشور‌های مختلف برای ساماندهی وکالت در دعاوی، کانون‌های وکلا پیش بینی شده و این کانون‌ها با حضور وکلا حسب قانون و مقررات اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: در نظام قضایی ایران نیز از سال‌ها پیش مرکز وکلای قوه قضاییه مورد توجه قرار گرفته و طی این سال‌ها جایگاه خود را تثبیت کرده است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران با اشاره به اهمیت امر وکالت در محاکم حقوقی، افزود: قاضی مقامی است مستقل که مامور به اجرای عدالت، احقاق حق و ابطال باطل است و در این مسیر برای کشف واقع و احراز واقع و انجام رسالت بزرگ خود نیازمند حضور نهاد و یا افرادی است که زبان گویای تظلم خواه باشند و وکلا در این مسیر کمک می‌کنند تا ماموریت اصلی توسط قاضی بدرستی انجام شود.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری، امین بودن وکیل را از جمله فاکتور‌های بسیار مهم و تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: وکیلِ امین آنچه وظیفه خود می‌داند و لازم است، در دفاع از موکل خود بدرستی از باب امانت داری انجام می‌دهد و وکیلِ امین است که می‌تواند اعتماد کامل موکل خود را جلب کند.

وی با بیان اینکه نگاه قاضی به وکیل، فردی عالم به مباحث دقیق حقوقی است، تاکید کرد: وکیل باید دائماً خود را به دانش روز مسلح و از دانش کافی و مبانی علمی، فقهی و حقوقی برخوردار باشد تا بتواند در دادگاه از موکل خود به بهترین نحو ممکن دفاع کند.

رئیس کل دادگستری استان مازندران ادامه داد: همه ما بعنوان یک انسان و یک مسلمان باید به درد دردمند توجه داشته باشیم و اگر موکل، بضاعت مالی پرداخت حق الوکاله را نداشت اصل کمک به ستمدیده و مظلوم را مورد توجه قرار دهیم که از مرکز وکلا قوه قضاییه در این بخش انتظار ویژه داریم تا این افراد را مورد مساعدت قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین اکبری تصریح کرد: مرکز وکلای قوه قضاییه به لحاظ ساختاری عملکرد خوبی در استان و البته در کشور داشته است؛ اعضای مرکز وکلای قوه قضاییه در استان مازندران و هیات مدیره و دست اندرکاران آن از افراد شایسته و خوشنام برگزیده شده و عملکرد مطلوبی داشته اند.

وی همچنین تاکید کرد: دستگاه قضایی مازندران نیز در جهت احقاق حقوق مردم و رفع ظلم و ستم از ستمدیدگان، تعامل خوبی با مرکز وکلای قوه قضاییه در استان دارد تا از آنچه به این جایگاه خدشه وارد می‌نماید مصون نگه داشته شود.
انتهای پیام/


برچسب ها: همایش دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *