وزش باد و خیزش گرد و خاک در استان‌های شرقی و غربی کشور/ احتمال طغیان رودخانه‌ها به دنبال رگبار باران از فردا

11:01 - 04 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۴۸۶
دسته بندی: جامعه ، عمومی
وزش باد و خیزش گرد و خاک در استان‌های شرقی و غربی کشور/ احتمال طغیان رودخانه‌ها به دنبال رگبار باران از فردا
کارشناس سازمان هواشناسی از وزش باد و خیزش گرد و خاک در استان‌های شرقی و استان‌های غربی کشور خبر داد.

خبرگزاری میزان - امین حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی کشور در خصوص وضعیت آب‌وهوای کشور طی امروز پنجشنبه ۴ خرداد و روز‌های آینده گفت: در دو روز آینده ناپایداری‌های محلی در استان‌های شمال غرب، غرب، مناطق مرکزی کشور، استان‌های دامنه‌های مرکزی زاگرس و سواحل خزر، استان البرز، استان‌های یزد، کرمان و شمال فارس رگبار، وزش باد و خیزش گرد و خاک و حتی در نقاط مستعد تگرگ پیش بینی شده است.

نقشینه افزود: شنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، سواحل شرق دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی این وضعیت ادامه دارد.
وی خاطرنشان کرد: یکشنبه روی ارتفاعات شمال غرب و جنوب شرق بارش پراکنده انتظار می‌رود.

کارشناس سازمان هواشناسی اعلام کرد: دو روز آینده برای استان‌های غرب و استان‌های شرق کشور باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و تا روز جمعه شرق دریای عمان و تنگه هرمز و دریای خزر مواج و متلاطم خواهد بود.

وی ادامه داد: برای تهران هم امروز و فردا گاهی رگبار رخ خواهد داد و وزش باد شدید خواهد شد. بیشینه دمای تهران امروز ۳۳ و کمینه دما به ۲۳ درجه بالای صفر می‌رسد.

احتمال طغیان رودخانه‌ها به دنبال رگبار باران از فردا/ضرورت احتیاط در سفر‌های برون شهری

همچنین بر اساس هشدار سطح زرد سازمان هواشناسی کشور برای دو سامانه، نفوذ سامانه بارشی و ناپایداری‌های محلی همراه رشد ابر‌های همرفتی طی روز‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه موجب رگبار باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد تگرگ و وزش باد شدید موقت گاهی همراه با گردوخاک در برخی استان‌های کشور می‌شود.

روز پنجشنبه این سامانه در استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، مرکزی، همدان، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان، مرکز و غرب کرمان و شمال هرمزگان فعالیت دارد.

روز جمعه استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، مرکزی، لرستان، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، قزوین، البرز، تهران، قم، شمال و مرکز کرمان، شمال فارس و ارتفاعات و دامنه در استان‌های سمنان، مازندران و گیلان درگیر این سامانه می‌شوند.

روز شنبه نیز این شرایط جوی را در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان، نیمه غربی کرمان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه در استان‌های البرز، تهران، سمنان، مازندران، گلستان و گیلان شاهد خواهیم بود.

احتمال آبگرفتگی معابربه شکل محدود، احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال جاری شدن روان‌آب و احتمال طغیان رودخانه‌ها به دنبال بارش‌ها پیش‌بینی می‌شود.

وقوع صاعقه و خیزش گردوخاگ در برخی مناطق همراه با کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی از دیگر مخاطرات این سامانه بارشی است.

ضرورت اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها

سازمان هواشناسی به اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفر‌های برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها توصیه کرده است.

افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری و نفوذ گردوغبار اعلام شده که از امروز تا روز شنبه موجب وزش باد نسبتا شدید و در نواحی مستعد همراه با گردوخاک خواهد شد.

نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال شرق گلستان سیستان و بلوچستان، شمال غرب خراسان شمالی، ایلام، سمنان، اصفهان و هرمزگان مناطقی هستند که با این سامانه درگیر خواهند شد.

خطر سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و لزوم احتیاط در تردد جاده‌ای

سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال هشدار داده و بر احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، بویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها تاکید کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *