بحران آب آشامیدنی در آمریکا/بیش از ۲ میلیون نفر بدون دسترسی به آب لوله‎کشی

7:15 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۴۸۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بحران آب آشامیدنی در آمریکا/بیش از ۲ میلیون نفر بدون دسترسی به آب لوله‎کشی
بحران دیرپای آب آشامیدنی در آمریکا در سایه بی توجهی‌های مکرر همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری میزان – بحران آب آشامیدنی در آمریکا یکی از بحران‌های مهمی است که با وجود تاکید‌های فراوان همچنان در اولویت رسیدگی قرار نمی‌گیرد.

بحران آب آشامیدنی در آمریکا در عین حال تحت تاثیر عوامل دیگری مرتبا تشدید شده و گسترش می‌یابد؛ به عنوان مثال، آتش سوزی ناشی از خروج یک قطار حامل مواد شیمیایی در ایالت اوهایو در فوریه ۲۰۲۲ به رقم خوردن فاجعه زیست محیطی منجر شد که تاثیرات مهمی بر آب منطقه نیز داشت.

در حال حاضر فهرست بلند بالایی از مکان‌های مختلف در آمریکا وجود دارند که با تهدید‌های بزرگی در زمینه دسترسی به آب آشامیدنی مواجه هستند.

این موضوع که بیش از ۲ میلیون نفر در یکی از ثروتمندترین کشور‌های جهان بدون دسترسی به آب لوله کشی زندگی می‌کنند، قطعا برای بسیاری از مردم جهان موضوعی ناشناخته است.

یک سازمان حقوق بشری فعال در زمینه تامین آب آشامیدنی و پاک برای شهروندان گزارش داد که ۲.۲ میلیون نفر در آمریکا از آب جاری و لوله کشی اولیه داخلی محروم هستند؛ علاوه بر این، بیش از ۴۴ میلیون نفر به سیستم‌های آب ناکافی ناقض قانون آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند.

بحران آب آشامیدنی؛ بحرانی زیر سایه بی توجهی‌ها

پس از بحران آلودگی آب آشامیدنی که در سال ۲۰۱۴ در فلینت، ایالت میشیگان رخ داد، تعدادی فزاینده‌ از حوادث مشابه توجه‌ها را به این موضوع جلب کرده و اعتماد به سیستم‌های تصفیه آب آشامیدنی و فاضلاب را در آمریکا از بین برد.

عدم دسترسی به آب آشامیدنی تمیز، حمام‌های بهداشتی و فاضلاب تصفیه شده یک وضعیت اضطراری مداوم برای بسیاری از مناطق آمریکاست؛ در جوامع روستایی و شهری سراسر این کشور، آب آلوده به آلاینده‌ها، تصفیه ناکافی فاضلاب و نبود سرویس‌های بهداشتی (یا اصلا لوله‌کشی) موضوع بی‌توجهی را آشکار کرده است.

البته مناطق سیاه‎پوست نشین به شکلی گسترده با این بحران مواجه هستند.

به عنوان مثال، در پی سیل سپتامبر ۲۰۲۲ در ایالت می‌سی‌سی‌پی ساکنان عمدتا سیاه‎پوست شهر جکسون تا هفته‌ها دسترسی به آب آشامیدنی سالم نداشتند؛ سرمای هوا در زمستان گذشته سیستم آب رسانی این شهر را با چالش جدی مواجه کرد و بیش از نیمی از مدارس شهر به دلیل همین مشکل کلاس‌های خود را به صورت مجازی برگزار کردند.

در ایالت میشیگان نیز شهر‌های فلینت و بنتون با اکثریت جمعیت سیاه‎پوست با آلودگی شدید سرب در آب آشامیدنی مواجه شده‎اند؛ دلیل این مشکل لوله‌های سربی فرسوده انتقال آب هستند که آلاینده‌های سمی را وارد آب می‌کنند.

در غرب بالتیمور در ایالت مریلند آلودگی باکتریایی آب به دلیل قدیمی بودن زیرساخت‌های تصفیه آب رخ داد و در آب لوله کشی یک مجتمع مسکونی در نیویورک، وسیع‌ترین شهر - ایالت آمریکا، آرسنیک کشف شد.

یک تجزیه و تحلیل در سال ۲۰۲۱ درباره بحران گسترده آب آشامیدنی و پاک در آمریکا نشان داد که نزدیک به نیم میلیون خانوار آمریکایی فاقد آب لوله‎کشی هستند و بسیاری دیگر در جوامعی با آب لوله کشی ناپاک زندگی می‌کنند.

بررسی مذکور نشان داد که مشکل اول به شکل عمده در مناطق روستایی و مشکل دوم با نرخ نامتناسبی در مناطق شهری وجود دارد.

تهیه کنندگان گزارش مذکور به این نکته هم اشاره کردند که شهر‌های با سطح بالای لوله کشی ناقص و کیفیت پایین آب در آمریکا عمدتا محل اسکان بومیان، افراد با تحصیلات کمتر، سالمندان و فقرا هستند.

آنچه مشخص است، بحران آب آشامیدنی در آمریکا به دلیل بی توجهی مقام‌های این کشور همچنان ادامه دارد.

اصلی‌ترین مراکز بحران آب آشامیدنی در آمریکا

شهر جکسون ایالت می‌سی‌سی‌پی با ۸۰ درصد سکنه سیاه‎پوست؛ شهر فلینت ایالت میشیگان با ۶۰ درصد سکنه سیاه‎پوست؛ بندر بنتون ایالت میشیگان با ۸۰ درصد سکنه سیاه‎پوست؛ و بخش‌هایی از شهر نیویورک، بالتیمور و ایالت هاوایی همگی با مشکل آب آلوده در طول سال‌ها سروکار داشته‌اند.

جکسون یکی از شهر‌هایی است که شاهد بزرگ‌ترین شکل از بحران مزمن آب آشامیدنی است.

این امر دلایل متعددی دارد؛ زیرساخت‌های قدیمی و عقب مانده غیر قابل تعمیر و عدم اولویت داشتن مشکل آب آشامیدنی از مهم‌ترین دلایل این موضوع هستند.

اعتراض ساکنان می‌سی‎سی‎پی به بحران مزمن آب آشامیدنی

وخامت بحران آب آشامیدنی ناشی از زیرساخت‌های فرسوده در می‌سی‌سی‌پی به خشم عمومی در این ایالت منجر شده است.

مردم می‌گویند که دولت آمریکا در حالی میلیارد‌ها دلار برای جنگ‌ها و تسلیحات هزینه می‌کند که شهروندان خود را نادیده می‌گیرد.

بر اساس اعلام گروه‌های حقوق بشر، آمریکایی‌های آفریقایی تبار از بحران کنونی بیشترین آسیب را می‌ببینند، زیرا این جمعیت در مناطق کم درآمدی که زیرساخت‌های آب ضعیف و بودجه ناکافی دارد، زندگی می‌کنند.

پیامد‌های بحران آب آشامیدنی در آمریکا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنگ خطر در مورد مشکلات متعدد در کمین ساکنان مناطق فاقد آب آشامیدنی و پاک در آمریکا به صدا درآمده است.

عدم بهبود و ترمیم زیرساخت‌های قدیمی سبب شده تا شهروندان آمریکایی ساکن متاطق دارای مشکل آب آشامیدنی از مشکلات جسمی مرتبط رنج ببرند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که نقض کیفیت آب قانون آب آشامیدنی ایمن آمریکا بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ بیش از دو برابر شده است.

بر اساس گزارش‌ها، بحران ادامه دار آب آشامیدنی در آمریکا نتیجه سرمایه گذاری کم در زیرساخت‌های آب در دهه گذشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *