چشم‌پوشی آمریکا از معضل سمی بودن آب در مناطق فقیر و مهاجرنشین

17:13 - 29 تير 1401
کد خبر: ۴۳۶۵۷۱۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تحقیقات گاردین نشان می‌دهد که لوله‌های آب سمی آلوده به سرب در آمریکا فقط با هزینه صاحبخانه تعویض می‌شوند.

خبرگزاری میزان – لوله‌های آب ساخته شده از سرب، سمی بوده و می‌توانند آسیب دائمی به مغز کودکان برسانند؛ این در حالیست که لوله‌های آب سربی در آمریکا هنوز تعویض نشده اند.

به گزارش «گاردین»، استفاده از لوله‌های آب سربی از سال 1927 در آمریکا آغاز شد.

این لوله‌ها به دلیل جنس ماده اولیه ای که در ساختشان به کار رفته است، سمی هستند؛ بدتر از آن، حذف یا قطع این لوله‌ها خطر ایجاد موج قابل توجهی از آب سمی را برای هفته‌ها و شاید ماه‌ها برای صاحبخانه‌ها در پی دارند.

میلیون‌ها آمریکایی در شهرهای مختلفی در سراسر آمریکا با مشکل آب آلوده به سرب مواجه هستند و برای متوقف کردن کامل آلودگی، هیچ گزینه دیگری جز کندن لوله‌های سربی از زمین و تعویض آن‌ها با لوله‌های آب از جنس دیگر وجود ندارد.

 اما براساس تحقیقات «گاردین»، مقام‌های آمریکایی به ساکنان می‌گویند که هزینه تعویض را خودشان باید پرداخت کنند.

مشکل سرب در آب آشامیدنی آمریکا پس از آن که هزاران نفر از ساکنان شهر «فلینت» ایالت «میشیگان» که عمدتا سیاهپوست هستند، از طریق آب آشامیدنی مسموم شدند، مورد توجه قرار گرفت.

از آن زمان مشخص شد که این یک مشکل سیستماتیک و گسترده است و بسیاری از آمریکایی‌های دیگر از دسترسی به حق اساسی آب تمیز و قابل اطمینان محروم هستند.

در حالی که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا وعده پاک کردن آب آشامیدنی این کشور از آلودگی سرب را داده بود، بسته زیرساختی تصویب شده توسط کنگره در سال 2021 تنها برای جایگزینی یک سوم خطوط اصلی آب کافی بود و تعویض خطوط آب بقیه شهرها به شهروندان واگذار شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان سیاهپوست سطح بالاتری از سرب در خونشان وجود دارد؛ ضمن این که ساکنان سفیدپوست ثروتمندتر بوده و می‌توانند از وام‌های محلی برای تامین هزینه تعویض لوله‌های آب استفاده کنند.

جالب آن که شمار قابل توجهی از ساکنان آمریکایی به ویژه رنگین پوستان هیچ اخطاری در مورد آلودگی لوله‌های آب به سرب در منطقه محل زندگی خود دریافت نکرده اند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند، استراتژی پرداخت هزینه تعویض لوله‌های آب توسط شهروندان، به معنای تبعیض نژادی و طبقاتی آشکار است و باید متوقف شود.

سرب در حال حاضر به عنوان یک سم عصبی شناخته می‌شود و می‌تواند سبب کاهش ضریب هوشی، تاخیر در رشد و مشکلات رفتاری در کودکان و مشکلات قلبی عروقی و کلیوی در بزرگسالان شود.

در حال حاضر 12.8 میلیون خانه و آپارتمان در آمریکا عمدتا متعلق به آفریقایی تبارها، لاتین تبارها و مهاجران از جوامع کارائیب، متصل به خطوط سربی سیستم آب هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند، تعویض جزئی خطوط لوله سربی سیستم آب می‌تواند میزان سرب در آب آشامیدنی را در کوتاه مدت دو برابر کند.

به همین دلیل، تعدادی از ایالت‌ها، از جمله «میشیگان»، «ایلینویز» و «نیوجرسی»، جایگزینی جزئی را ممنوع کرده اند. البته در عین حال، هزینه تعویض کلی را از صاحبخانه‌ها مطالبه می‌کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *