رئیس جمهور: سیاست خارجی ایران جامع، متوازن و بر اساس همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی است/ اعتماد میان کشور‌ها برای همکاری با ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است

23:39 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۴۵۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور: سیاست خارجی ایران جامع، متوازن و بر اساس همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی است/ اعتماد میان کشور‌ها برای همکاری با ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است
رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی ایران، سیاستی جامع و متوازن، بر اساس همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی و توسعه روابط با قطب‌های اقتصادی آسیا است، اظهار داشت: ما در گام اول اعتمادسازی را آغاز کردیم و امروز اعتماد میان کشور‌ها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است.

خبرگزاری میزان – بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی دو روزه به اندونزی، ضمن تبریک دهه کرامت گفت: سفر به اندونزی با توجه به اینکه این کشور در منطقه جنوب شرق آسیا و ترتیبات منطقه‌ای آن جایگاه ممتازی دارد، سفری مهم و دارای ابعاد متعدد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برای ارتباط با دیگر کشورها، بر اساس سیاست همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی است، افزود: ما در گام اول اعتمادسازی را آغاز کردیم و امروز اعتماد میان کشور‌ها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران به شکل مطلوبی رو به افزایش است.
وی همچنین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در آسیا را سیاستی جامع و متوازن توصیف و تصریح کرد: ما به دنبال توسعه روابط با قطب‌های اقتصادی در آسیا از جمله چین، روسیه، هند و اندونزی هستیم و در این سفر نیز ۱۱ سند همکاری میان ایران و اندونزی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، فرهنگی و علم و فناوری به امضا رسید.
رئیس جمهور با اشاره به نمایش مستندی از کار تجهیزات روباتیک جراحی از راه دور ساخت ایران که در بیمارستانی در اندونزی به کار گرفته شده بود، در جلسه مذاکرات مقامات دو کشور و دستور رئیس جمهور اندونزی برای تجهیز ۱۲ بیمارستان این کشور به این دستگاه‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: در این سفر قرارداد‌های خوبی برای تداوم همکاری دو کشور در حوزه‌های پزشکی و درمانی منعقد شد.
آیت‌الله رئیسی همچنین به توافق دو کشور درباره تجارت با تعرفه ترجیحی اشاره و خاطرنشان کرد: مذاکرات دو کشور در این زمینه از ۱۷ سال پیش آغاز، اما به نتیجه نرسیده بود که در این سفر نهایی شد و این توافق می‌تواند مسیر تجارت میان دو کشور و منطقه را هموار کند. همچنین توافق نوآورانه دیگر تجارت بر اساس تهاتر بود که با توجه به مکمل بودن اقتصاد دو کشور تاثیر زیادی بر رفع موانع گسترش تجارت فیمابین خواهد داشت.
رئیس جمهور همچنین توافق دیگر انجام شده میان دو کشور را همکاری در حوزه انرژی در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز عنوان کرد که مقرر شده اقدامات مرتبط با آن سریعا آغاز شود.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به توافقات دو کشور در عرصه‌های فرهنگی گفت: در این سفر شاهد ابراز محبت عمیق مردم عزیز اندونزی به جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی از جمله در مرکز اسلامی جاکارتا بودیم که گواه جایگاه رفیع ایران اسلامی در دل مردم منطقه است؛ این احساس علاقمندی گواه رابطه عمیق میان دو ملت بود که ناگسستنی است.
رئیس جمهور همچنین به مذاکرات دو کشور درباره مسائل سیاست خارجی نیز اشاره کرد و افزود: دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین، افغانستان و میانمار دیدگاه‌های مشترکی دارند.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در مذاکرات با مسئولین عالی اندونزی شاهد بودیم که اراده دو کشور برای گسترش همه جانبه روابط کاملا جدی است، اظهار داشت: مذاکرات مقامات ایران و اندونزی برای اجرایی کردن توافقات حاصل شده از همان زمان حضور ما در این کشور آغاز شد.
رئیس جمهور با اشاره به حضور خود در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایران و اندونزی تصریح کرد: مسائل مطرح شده در این نشست مورد توجه مقامات دو کشور قرار خواهد داشت و تلاش می‌کنیم موانع موجود در مسیر گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری هر چه سریع‌تر برطرف شود.
وی در پایان با قدردانی از استقبال گرم مردم و مقامات اندونزی، اظهارامیدواری کرد که این سفر‌ها و تبادل هیئت‌ها میان دو کشور به ارتقای بیش از پیش سطح روابط در حوزه‌های مختلف و در راستای تامین منافع دو ملت و ملت‌های منطقه بیانجامد.
انتهای پیام/


برچسب ها: رئیس جمهور

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *