منافع آمریکا در ایجاد جنگ و اختلال در روند صلح/چرایی مخالفت واشنگتن با پیشنهادات صلح

8:15 - 22 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۰۳۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
منافع آمریکا در ایجاد جنگ و اختلال در روند صلح/چرایی مخالفت واشنگتن با پیشنهادات صلح
منافع آمریکا از ایجاد جنگ در جهان، رسیدن به صلح را در بحران‌هایی مانند اوکراین دشوار کرده است.

خبرگزاری میزان - این واقعیت که آمریکا به طور غیرمستقیم در جنگ اوکراین دخالت دارد، برای جامعه بین‌المللی یک راز نیست، با این حال قبل از افشای اسناد محرمانه پنتاگون، تصور بر این بود که دخالت واشنگتن در جنگ اوکراین به تحویل تسلیحات محدود می‌شود و بقیه موارد تفسیری و ادعایی است.

به گزارش «گلوبال تایمز»، اکنون آشکار شده است که آمریکا نه‌تنها به کی‌یف تسلیحات می‌دهد و اطلاعاتی را در اختیار ارتش اوکراین قرار می‌دهد، بلکه به طور فعال در برنامه‌ریزی و حتی هدایت عملیات‌های رزمی مشارکت دارد.

جنگ و منافع آمریکا

با این حال، این نیز مهم‌ترین موضوع نیست؛ آنچه بیش از همه مهم است این که واشنگتن چگونه به مناقشه از منظر منافع خود نگاه می‌کند؛ این امر برای درک اینکه کدام کشور‌ها واقعا خواهان صلح در اوکراین هستند و کدام کشور‌ها معتقدند که ادامه بلایا یک «راهبرد مفید» است، ارزش واقعی دارد.

منافع آمریکا از جنگ اوکراین

نگاه به بخشی کوچک از اعداد مربوط به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که چگونه آمریکا از جنگ اوکراین سود می‌برد؛ پس از تنش کشور‌های اتحادیه اروپا با روسیه، عرضه گاز روسیه به بازار اروپا ۶۶ درصد کاهش یافت، به ویژه از زمانی که یک حمله یکی از خطوط لوله اصلی گاز بین روسیه و آلمان را ویران کرد.

در همان زمان، عرضه LNG به اروپا از آمریکا و سایر کشور‌ها به ۳۵ درصد از کل مصرف گاز اقتصاد‌های اروپایی رسید. 

در همین حال، آمریکا صادرات LNG خود به اروپا را در سال ۲۰۲۲ به ۱۱۷.۴ میلیون متر مکعب افزایش داد. (صادرات در سال پیش از آن تنها ۴۷.۸ میلیون متر مکعب بود)

برای آمریکا، این یک جهش بزرگ در زمینه تامین انرژی است؛ این کشور صادرات LNG را تنها در سال ۲۰۱۶ آغاز کرد و به طور نظام‌مند در حال گسترش به اتحادیه اروپا بوده و عرضه گاز از روسیه را مسدود کرده است؛ این محموله‌ها آمریکا را در کنار قطر به بزرگترین تامین کننده LNG در جهان تبدیل کرد.

تاثیر افزایش قیمت‌ها بر کشور‌های فقیر

اما در عین حال، افزایش قیمت‌ها ناشی از درگیری در اروپا پیامد‌های بسیاری برای فقیرترین و بسیاری از کشور‌های در حال توسعه داشته است؛ اولا، از آنجایی که اروپا گاز و نفت روسیه را رد می‌کند، قیمت‌ها در آنجا افزایش می‌یابد و قیمت‌های انرژی را برای فقیرترین کشور‌های جهان غیرقابل تحمل می‌کند و این امر به طور مستقیم منجر به افزایش گرسنگی می‌شود.

دوم، تولید آنچه که فقیرترین کشور‌ها به آن نیاز دارند در حال کاهش است؛ در سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد تولید کود در اتحادیه اروپا تعطیل شد - به این معنی که در حالی که آمریکا از این بحران سود می‌برد، فقیرترین کشور‌ها راهی برای کشاورزی ندارند، به خصوص که بحران ایجاد شده از سوی واشنگتن در اروپا به لجستیک جهانی ضربه زده است. 

به عبارت دیگر درگیری ایجاد شده از سوی آمریکا برای تمامی جامعه بین‌الملل زیان‌آور است و با این حال بر اساس آنچه که از اطلاعات افشا شده پنتاگون دیده می‌شود، مقامات واشنگتن هیچ توجهی به این پیامد‌ها ندارند.

پاسخ منفی واشنگتن به پیشنهاد‌های صلح

تصادفی نیست که پاسخ آمریکا به پیشنهاد‌های اخیر صلح درباره اوکراین منفی بوده است؛ صحبت از صلح با کسی که این حقیقت را پنهان نمی‌کند که از جنگ سود می‌برد، دشوار است.

در حال حاضر موقعیت ژئوپولیتیک آمریکا به گونه‌ای است که بیشتر مشکلات موجود در دنیای مدرن را از منظر منافع خود می‌بیند نه از منظر امنیت؛ از این روی تعامل با آن در زمینه صلح بسیار دشوار و برای دیگر کشور‌ها پرخطر است.

رنج‌هایی که مردم اوکراین در حال حاضر متحمل می‌شوند هیچ تاثیری بر امنیت آمریکا ندارد؛ بنابراین، گره زدن سرنوشت خود به مانور‌های دیپلماتیک آمریکا برای سایر کشور‌ها بسیار خطرناک و عجیب است؛ صرفا به این دلیل که منافع به واشنگتن اجازه نمی‌دهد که مشکلات دیگران را مشکلات خود بداند.

آیا این وضعیت می‌تواند تغییر کند؟

اما آیا این وضعیت تغییر خواهد کرد؟ این امر احتمالا به جامعه بین‌المللی به عنوان یک «کل» بستگی دارد؛ امکان منفعت برابر برای همه مهمترین دستاورد جهانی شدن است و این اشتباه است که از بین برود.

کشور‌های جهان اکنون باید به آمریکا نشان دهند که نگرش مصرف‌گرایانه نسبت به امنیت و توسعه بین‌المللی راهبردی است که در آینده تنها به انزوای آمریکا منجر خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *