رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سامانه ارائه کد رهگیری به مستاجران رونمایی شد

13:47 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۵۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
سامانه ارائه کد رهگیری به مستاجران رونمایی شد
معاون وزیر راه وشهرسازی از آغاز به کار رسمی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور از امروز خبر داد و گفت: در این سامانه مالکان و مستاجران به‌صورت رایگان می‌توانند قرارداد اجاره خود را تهیه کنند.

خبرگزاری میزان _ هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزرات راه و شهرسازی، در نشست خبری رونمایی از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور(ارائه کد رهگیری رایگان به مستاجران) گفت: در روابط اجتماعی و اقتصادی قراردارد‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. همه معادلات انسان‌ها به گونه‌ای قرارداد اجتماعی است. قرارداد‌های اجتماعی و اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردارند و کشور‌هایی پیشرفته خواهند کرد که قرارداد‌های پیشرفته‌ای را نیز صادر کنند.  

وی تاکید کرد: دنیا به سمت قرارداد‌های هوشمند می‌رود و ما هم تلاش کرده‌ایم که به این سو حرکت کنیم.  

به گفته عباسی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور اولین سامانه هوشمند قرارداد در ایران است که در فاز اول ثبت قرارداد اجاره به صورت یک به یک در حال انجام است.

وی تاکید کرد: این سامانه توسط یک شرکت دانش‌بنیان به سفارش وزارت راه و شهرسازی آماده‌سازی شده است. در این سامانه یک در مقابل یک قرارداد بسته خواهد شد بدین معنا که مالک ۶ دانگ قرارداد را با یک مستاجر قرارداد تنظیم می‌کند.

معازن وزیر راه با اشاره به نحوه دریافت کدرهگیری در این سامانه، اظهار کرد: مردم به واسطه سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند وارد سامانه خواهند شد. در ابتدا مالک اطلاعات خود را تکمیل می‌کند و بعد از می‌بایست مستاجر اطلاعات خود را تکمیل کند.  

وی تاکید کرد: برای هر‌کدام از طرفین نیازمند به یک شاهد است. کدرهگیری رسمی با لوگوی ۲ بعدی صادر می‌شود و در تمام صفحات تاریخ و شواهد ثبت می‌شود و قابل استعلام‌گیری است.

عباسی افزود: از ابتدای اردیبهشت اجرای آزمایشی این طرح آغاز شده است و در ۱۰ روز گذشته یک‌هزار و ۳۶۰ قرارداد به ثبت رسیده است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تاکید کرد: استفاده از این سامانه به آدرس (amlak.mrud.ir) و (srem.ir) اختیاری است و مردم می‌توانند همچنین مانند گذشته به مشاورین املاک برای دریافت کدرهگیری مراجعه کنند.  

وی همچنین گفت: مردم برای وضع مالیات در این طرح نگران نباشند چرا که مالکانی که در این سامانه ثبت‌نام خواهند کرد مشمول مالیات خانه‌های خالی نخواهند شد.

عباسی همچنین به تعداد آمار مستاجران در کشور اشاره و اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶ میلیون خانوار به عبارتی ۲۰ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.  

معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین با اشاره به موضوع جوانی جمعیت گفت: قانون جوانی جمعیت مهر ۱۴۰۱ ابلاغ شد که با توجه به ابهاماتی که در اجرا داشت دستورالعمل اجرایی آن تدوین و با امضای وزیر راه‌وشهرسازی به تمامی ادارات کل راه‌وشهرسازی و شهر‌های جدید ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل و قانون افرادی که فرزند سوم آن‌ها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۱ متولد شده باشد حائز دریافت ۲۰۰ مترمربع زمین در شهر‌های زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند.

عباسی با تاکید بر اینکه تاکنون ۸۰ هزار نفر در سامانه ثمن برای دریافت زمین برای اجرای قانون جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند، اعلام کرد: با بررسی‌های انجام شده ۳ هزار نفر زمین دریافت کرده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان همچنین افزود: طبق این قانون خانوار‌هایی که فرم ج آن‌ها قرمز باشد و قبلا از تسهیلات یارانه‌ای دولت نیز استفاده کرده باشند در صورت داشتن سه فرزند و بیشتر امکان بهره‌مندی از این ظرفیت را دارند.

تلاش برای تکمیل ۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر  

وی در خصوص اتمام واحد‌های مسکونی مهر نیز تاکید کرد: در مجموع ۱۸۵ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که ۱۶۵ هزار واحد توسط بانک مسکن در حال تامین مالی و ۲۰ هزار واحد توسط بانک‌ها تامین مالی خواهند شد تا امکان اتمام و تحویل به متقاضیان را داشته باشند.

عباسی اصل اظهار کرد: بخش عمده‌ای از منابع مالی تکمیل واحد‌های باقیمانده مسکن مهر از صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد واحد‌های مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شده است، گفت: سیاست وزارت راه و شهرسازی این است تا از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای تکمیل واحد‌های مسکونی مهر استفاده کند.

تصویب وام ۴۰۰ میلیونی مسکن ملی با سود ۲ درصد

معاون مسکن و ساختمان در ادامه افزود: هم‌اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است. همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن مقرر شده تا برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد.

عباسی‌اصل همچنین در خصوص اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها، روستا‌ها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان، یک‌هزار و ۱۵۰ واحد توسط نیرو‌های مسلح، ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی، اجرایی و عملیاتی شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *