گفت‌وگو|

بررسی فاجعه حقوق بشری در مرزهای جنوبی آمریکا/بحران مهاجرت با رنگ و بوی سیاسی

7:00 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۳۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی فاجعه حقوق بشری در مرزهای جنوبی آمریکا/بحران مهاجرت با رنگ و بوی سیاسی
بیماری، مرگ و تجاوز جنسی محتمل‌ترین سناریو‌های پیش روی مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک هستند.

بیماری کودکان، خشونت فیزیکی و تجاوز جنسی به زنان، ربودن مردان و پسران و مرگ، سرنوشت محتمل مهاجران در مرز آمریکا و مکزیک هستند.

مهاجرانی که از گذرگاه‌های بسیار مخاطره آمیز، زندگی در اردوگاه‌های موقت پر جمعیت، روز‌های طولانی گرسنگی، تشنگی و پیاده‎روی، سارقان و آدم ربایان عبور کرده‎اند تا خود را به مرز آمریکا برسانند، در مرز جنوبی آمریکا به جای دستیابی به زندگی بهتر و ایمن‎تر، گرفتار بحرانی بشردوستانه می‌شوند.

آن‌ها می‌گویند که زنان و کودکان بیش از دیگر مهاجران در معرض خطر قرار دارند.

بحران بشردوستانه در مرز آمریکا تا هزاران مایل دورتر نیز اثرات موجی می‌گذارد؛ مهاجران راه یافته به خاک آمریکا گرسنه می‌مانند؛ در خیابان‌ها می‌خوابند؛ هدف حملات نژادپرستانه قرار می‌گیرند و...

آنچه بر مهاجران در مرز‌ها و شهر‌های مرزی آمریکا می‌گذرد با هر معیار و مقیاسی یک بحران و فاجعه بشردوستانه است که به دلیل بازو‌های رسانه‌ای آمریکا در حد یک جدال سیاسی میان حزبی تقلیل یافته است.

فواد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‎الملل در گفت‌وگو با میزان به بررسی ابعاد مختلف بحران انسانی در مرز آمریکا و مکزیک پرداخت.

ایزدی، معتقد است آنچه در مرز‌های جنوبی آمریکا در جریان است و جهان آن را مشاهده می‌کند، اتفاق‌هایی هستند که جریان داشتن و تداوم یافتن آن امری اجتناب‎پذیر است؛ در واقع بحران مرزی آمریکا نتیجه اختلاف نظر موجود در آمریکاست.

وی می‎گوید: مجموعه‌ای از افراد در آمریکا که غالبا مالکان صنایع نیازمند کارگران ارزان مانند شرکت‌های بزرگ کشاورزی و صنعت هتلداری هستند، علاقه‌مند به ورود مهاجران به آمریکا هستند.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تاکید کرد: دلیل این امر دسترسی آسان به نیروی کار ارزان است، زیرا این افراد دستمزد پایین‎تری در قیاس با افراد دارای تابعیت آمریکا دریافت می‌کنند؛ پس دستکم برای بخش مهمی از آمریکا ورود نیروی کار ارزان، گزینه مطلوبی است و بهترین مسیر برای تامین آن مرز جنوبی است.

ایزدی، ادامه داد: از طرف دیگر جریان‌های نژادپرست یا جریان‌هایی که از موضوع نژادپرستی در روند فعالیت‌های انتخاباتی و سیاسی بهره می‌برند، مخالف ورود مهاجران هستند؛ آن‌ها تاکید دارند که باید از ورود مهاجران ممانعت به عمل آورد و در مرز جنوبی آمریکا باید دیوار مرزی کشیده شود.

به گفته ایزدی، نتیجه این دو رویکرد متناقض سبب شده که دولت آمریکا کاری برای متوقف ساختن موج ورود مهاجران نکند چرا که تحت فشار صنایع گفته شده به صورت محدود نیاز به ورود مهاجران دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا در بخشی دیگر بیان کرد: در حالی که ورود این مهاجران در عمل به نفع آمریکا تمام می‌شود، دولت آمریکا به آن‌ها سرویسی ارائه نمی‌کند و این موضوع را در سطح رسانه‌ای پیش می‌برد؛ جالب اینکه مهاجرانی که به مرز‌های آمریکا می‌روند عمدتا فقیر هستند و دلیل فقر آن‌ها نیز سیاست‎هایی است که دولت آمریکا در کشور‌های آمریکای لاتین داشته و فقر در کشور‌های مذکور را سبب شده است؛ بسیاری از مهاجرانی که در مرز جنوبی آمریکا هستند در حال فرار از پیامد‌های کودتا‌ها و جنگ‌هایی هستند که آمریکا بانی آن‌ها بوده است.

این استاد دانشگاه، افزود: آمریکا بدون در نظر گرفتن دلیل حضور مهاجران در مرز‌های خود به بدترین وجه با آن‌ها برخورد کرده و بابت ورود به خاک خود بر سر آن‌ها منت می‌گذارد؛ آمریکا حتی کودکان مهاجر را از خانواده‎هایشان جدا می‌کند، این جنایتی است که کمتر در تاریخ بشر روی داده است؛ در حال حاضر در آمریکا جمعیت قابل توجهی کودک مهاجر بدون والدین وجود دارند که در سال‌های گذشته از خانواده‌های خود جدا شده‎اند.

ایزدی با اشاره به اینکه آمریکا با توجه به این که انتظار برخورد انسانی از آن نمی‌رود، در برخورد با مهاجران حداقل‌های برخورد انسانی را هم رعایت نمی‌کند، عنوان کرد: دموکرات‌های همقطار دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل دغدغه‌های انتخاباتی در حال برخورد به بدترین وجه با آن‎هاست؛ این یک فاجعه انسانی است و نشان می‌دهد که نقض حقوق بشر در آمریکا موضوعی بسیار جدی است.

این کارشناس مسائل بین‎الملل در پایان گفت: رسانه‌های آمریکایی تحت نفوذ دولت آمریکا هستند و طبیعتا فاجعه انسانی را که در مرز جنوبی آمریکا رخ می‌دهد، پوشش نمی‌دهند؛ آن‌ها می‌دانند که پوشش خبری این فاجعه انسانی برای دولت آمریکا خوب نیست، بنابراین رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند به بحران مهاجرت در این کشور وجه سیاسی بدهند؛ پوشش وضعیت بحران مهاجرتی در آمریکا فاجعه حقوق بشری در این کشور را آشکار کرده و به محکومیت این کشور منجر می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *