پیامدهای افزایش دمای هوا برای جهان/چه مناطقی غیرقابل سکونت می‎شود؟

7:45 - 06 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۸۹
پیامدهای افزایش دمای هوا برای جهان/چه مناطقی غیرقابل سکونت می‎شود؟
یک مطالعه جدید می‎گوید گرم شدن کره زمین بیش از یک پنجم جمعیت جهان را تا سال ۲۱۰۰ از مناطق اقلیمی خارج خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - یک مطالعه جدید تخمین می‌زند که اگر سیاستگذاران در جهان برای کاهش بدترین اثرات گرما اقدام جدی انجام ندهند، گرم شدن کره زمین بیش از یک پنجم جمعیت جهان را تا سال ۲۱۰۰ از مناطقی اقلیمی که اکنون برای زندگی انسان‌ها مساعد است خارج خواهد کرد. 

به گزارش «واشنگتن پست»، تا پایان قرن، نزدیک به ۲ میلیارد نفر ممکن است با دمای متوسط سالانه گرمتر از ۸۴ درجه فارنهایت یا ۲۹ درجه سانتیگراد زندگی کنند؛ حداکثر سطحی که به گفته نویسندگان این مطالعه، از نظر تاریخی برای سکونت انسان مناسب بوده است. 

به گفته این محققان، اگر سیاست‌های فعلی اجرا شود و اگر دمای جهانی به طور متوسط ۴.۹ درجه فارنهایت یا ۲.۷ درجه سانتیگراد افزایش یابد، این اتفاق می‌افتد.

اما اگر جهان به هدف سازمان ملل در مورد افزایش دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد پایبند باشد، تا سال ۲۰۷۰ بیش از ۱.۵ میلیارد نفر را نجات خواهد داد و کسانی که در معرض خطرناک‌ترین گرما قرار دارند در حدود ۴.۴ درصد از جمعیت برآورد شده جهان تا آن سال باقی خواهد ماند. 

گروه «لنتون»، نویسنده اصلی و مدیر موسسه سیستم‌های جهانی در دانشگاه «اکستر»، در بیانیه‌ای می‎گوید: مطالعه ما هزینه‌های فوق‌العاده انسانی ناشی از شکست در مقابله با وضعیت اضطراری آب و هوایی را نشان می‌دهد.

این بیانیه می‎گوید: به ازای هر ۰.۱ درجه سانتیگراد گرمایش بالاتر از سطح فعلی، حدود ۱۴۰ میلیون نفر بیشتر در معرض گرمای خطرناک قرار خواهند گرفت؛ این امر هم مقیاس مشکل و هم اهمیت اقدام قاطع برای کاهش انتشار کربن را نشان می‌دهد.

این مطالعه به تازگی در مجله Nature Sustainability منتشر شد. 

خطرناک‌ترین کشور‌ها تا سال ۲۰۷۰

هند، نیجریه و اندونزی کشور‌هایی بودند که در صورت افزایش دمای ۴.۹ درجه فارنهایت بیشترین میزان از جمعیت آنها در معرض خطر قرار خواهند گرفت.

 

هشدار کارشناسان درباره دمای بیش از حد در بسیاری از مناطق جهان تا آخر قرن جاری

 

نویسندگان این مطالعه همچنین به کشور‌هایی که بیشترین قرار گرفتن در معرض شدیدترین دما‌ها را بر اساس درصد خشکی دارند، بررسی کردند. 

با این معیار، بورکینافاسو، مالی و قطر با بدترین عواقب ناشی از گرمای شدید روبرو هستند و هیچ بخشی از سرزمین آن‌ها در دمای بالا ایمن نخواهد بود. 

برخی از کشور‌هایی که با عواقب وخیم افزایش دما به میزان ۴.۹ درجه فارنهایت روبرو هستند، اگر جهان به اهداف سخت‌تر و مورد حمایت سازمان ملل در زمینه آب‌وهوایی پایبند باشد، وضعیت بسیار بهتری خواهند داشت. 

 

 

هشدار کارشناسان درباره دمای بیش از حد در بسیاری از مناطق جهان تا آخر قرن جاری

 

به عنوان مثال، در فیلیپین، ۸۶ میلیون نفر در مناطق تحت سناریوی گرمایش بیشتر زندگی می‌کنند، این رقم در صورت پایبندی جهان به اهداف سازمان ملل به ۱۸۶ هزار نفر کاهش می‌یابد. 

نویسندگان این مطالعه می‎گویند که می‌خواهند توجه بیشتری را روی تأثیرات انسانی گرمایش جهانی متمرکز کنند و استدلال می‌کنند که بسیاری از پیش‌بینی‌ها وزن بیشتری به اثرات اقتصادی تغییرات آب و هوایی می‌دهند. 

خطرات گرمایش کره زمین برای بشر

«چی زو»، که یک بوم شناس از دانشگاه «نانجینگ» و از نویسندگان این مطالعه است، معتقد است دمای متوسط بیش از ۸۴ درجه فارنهایت با افزایش مرگ و میر، کاهش بهره‎وری نیروی کار، بارداری‌های خطرناک‌تر، کاهش عملکرد محصولات و درگیری و بیماری بیشتر مرتبط است.

این مطالعه بیان می‎کند که تراکم جمعیت انسان از نظر تاریخی درباره دو قله دما جمع شده است؛ یک درجه حرارت اولیه با میانگین دمای سالانه حدود ۵۵ درجه فارنهایت و دیگری در حدود ۸۱ درجه فارنهایت.

کارشناسان می‎گویند که رسیدن به سطح بالاتر به سرعت خطرناک می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *