مواجهه احتمالی جهان با رکوردشکنی دمای هوا در ۲۰۲۳

12:05 - 31 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۵۷۱
مواجهه احتمالی جهان با رکوردشکنی دمای هوا در ۲۰۲۳
دانشمندان اقلیمی می‌گویند که جهان در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ با رکورد جدید دمای هوا مواجه می‌شود.

خبرگزاری میزان – دانشمندان اقلیمی اعلام کردند با بازگشت ال نینو، به عنوان یک چرخه مشهور آب و هوایی در جهان که هر ۲ تا ۷ سال یک بار رخ می‌دهد، جهان ممکن است در سال ۲۰۲۳ با دمای هوای بی سابقه مواجه شود.

به گزارش «رویترز»، به گفته دانشمندان اقلیمی، جهان احتمالا در ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ یک رکورد جدید دمای هوای ناشی از تغییرات اقلیمی و بازگشت پیش بینی شده ال نینو را شاهد خواهد بود.

آن‌ها می‌گویند که مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهند که جهان در اواخر امسال با بازگشت ال نینو دمای هوای بالاتری را مشاهده خواهد کرد.

مدیر برنامه تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا، گفت: ال نینو معمولا با رکوردشکنی دما در سطح جهانی همراه است؛ این که آیا این اتفاق در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ رخ خواهد داد، هنوز مشخص نیست.

کوپرنیک پیش تر اعلام کرد که میانگین دمای جهانی جهان در حال حاضر ۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیش از صنعت است.

گرم‌ترین سال ثبت شده جهان تا کنون سال ۲۰۱۶ بوده است که مصادف با بازگشت ال نینوی قوی بوده است؛ اگرچه تغییرات اقلیمی حتی در سال‌های بدون این پدیده باعث افزایش دمای شدید شده است.

هشت سال گذشته، هشت سال از گرم‌ترین سال‌های ثبت شده در جهان بودند که منعکس‌کننده روند گرمایش طولانی‌مدت ناشی از انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است.

اروپا در حالی گرم‌ترین تابستان خود را در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد، که باران شدید ناشی از تغییرات اقلیمی باعث سیل فاجعه آمیز در پاکستان شد و در ماه فوریه، سطح یخ دریای قطب جنوب به پایین‌ترین حد خود رسید.

با وجود این که اکثر تولیدکنندگان عمده گاز‌های گلخانه‌ای در جهان متعهد شدند که در نهایت انتشار خالص خود را به صفر برسانند، انتشار جهانی CO ۲ در سال گذشته همچنان به افزایش خود ادامه داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *