رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر در زندان‌های فرانسه/ ازدحام جمعیت و مراکز در حال فروپاشی

9:52 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۲۷۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی پرونده نقض حقوق بشر در زندان‌های فرانسه/ ازدحام جمعیت و مراکز در حال فروپاشی
فرانسه در حالی نام مهد دموکراسی را بر خود نهاده که بررسی وضعیت حقوق بشری در زندان‌های این کشور کارنامه‌ای سیاه را ارائه می‌کند.

خبرگزاری میزان – بحران‌های درهم تنیده و حل نشده در زندان‌های فرانسه سبب شده تا برخی از این مراکز با کلمه «جهنم» یاد کنند؛ مهم‌ترین بحران‌های مذکور عبارتند از ازدحام بیش از حد جمعیت، عدم دسترسی به حقوق، سوءرفتار، ....

تا اول ژانویه ۲۰۲۲، سیستم زندان‌های فرانسه دارای ۱۸۷ مرکز شامل ۸۱ زندان موقت، ۹۹ زندان، شش ندامتگاه کودکان و یک موسسه ملی بهداشت عمومی بود.

مهم ترین بحران‌های موجود در زندان‌های فرانسه به شرح ذیل هستند.

حملات خشونت آمیز

حملات خشونت آمیز در زندان‌های فرانسه هم زندانیان و هم کارکنان زندان‌ها را قربانی می‌کند؛ این خشونت‌ها در برخی از موارد مرگبار می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که خشونت کارکنان زندان علیه زندانیان در فرانسه به مرز هشدار رسیده است؛ فقط در ۶ سال گذشته ۳۰ شکایت از اعمال خشونت آمیز کارکنان زندان‌ها از سوی زندانیان فعلی و سابق ثبت شد.

ازدحام جمعیت

زندان‌های فرانسه از سال ۲۰۰۹ تاکنون به شکلی ویژه از بحران ازدحام بیش از حد رنج می‌برند؛ بر اساس آمار‌ها شمار زندانیان در فرانسه در چهارمین ماه سال ۲۰۲۳ به رکوردی بی سابقه رسید.

در حال حاضر میانگین ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه بیش از ۱۲۰ درصد است؛ البته باید توجه داشت که ازدحام جمعیت در برخی از زندان‌ها یا بازداشتگاه‌های پلیس فرانسه بیش از ۱۵۰ درصد است.

کارشناسان تاکید دارند که ازدحام جمعیت در زندان‌ها علاوه بر تخریب روابط زندانیان و روابط زندانیان با کارکنان زندان، سبب محدودیت دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و حتی امکانات اولیه مانند دوش گرفتن می‌شود.

باید توجه داشت که ازدحام بیش از حد جمعیت در زندان‌های فرانسه سبب کنترل و نظارت بیشتر می‌شود، زیرا نبود حریم خصوصی و زندگی مشترک اجباری تنش‌های میان زندانیان از یک سو و زندانیان با کارکنان زندان‌ها از سوی دیگر را تشدید می‌کند.

تاکنون حدود ۵۰ زندان در فرانسه به دلیل ازدحام جمعیت از سوی دیوان عدالت اداری این کشور محکوم شده‎اند؛ موضوع ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه حتی منجر به محکومیت این کشور در دادگاه اروپایی حقوق بشر نیز شد.

تاسیسات در حال فروپاشی

ساختمان‌های زندان‌های فرانسه به دلیل قدیمی شدن به سرعت در مسیر فرسودگی قرار دارند؛ عمر برخی از ساختمان‌های مذکور به سال ۱۸۵۰ می‌رسد.

سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی این زندان‌ها دارای مشکلات زیادی هستند و زندانیان برای جبران کمبود تجهیزات مذکور از روش‌های مخاطره آمیزی استفاده می‌کنند؛ استفاده از این روش‌ها در برخی موارد به آتش سوزی منجر می‌شوند که نمونه آن آتش سوزی در زندان بوردو با یک کشته است.

آشپزخانه‌های زندان‌ها در فرانسه عموما مکان‌های غیر بهداشتی هستند که از امکانات اولیه نیز بی بهره هستند.

تاسیسات فرسوده زندان‌های فرانسه فضای مناسبی برای زیست حیوانات و حشرات موذی فراهم می‌کند.

ضمن این که نبود امکانات تهویه هوا در کنار ازدحام جمعیت، وضعیت را برای زندانیان در فصول گرم سال مرگبار می‌کند.

یکی از مهم‌ترین انتقاد‌های وارد شده به سیستم زندان‌های فرانسه اولویت هزینه‌های نظارتی و کنترلی در این مراکز بر امکانات مراقبتی و بهداشتی است.

ترکیب ساختمان‌های فرسوده با ازدحام جمعیت در زندان‌های فرانسه پیامد‌های ضد حقوق بشری متعددی دارد.

حبس کودکان و نوجوانان در زندان‌های بزرگسالان

یکی از انتقاد‌های وارد شده به سیستم زندان‌های فرانسه، حبس کودکان و نوجوانان در زندان‌های ویژه بزرگسالان است.

این امر در حالی رخ می‌دهد که جمعیت زندان‌های فرانسه به شکل فزاینده‌ای در مسیر سالمندی قرار دارند؛ یعنی نه امکانات و نه محیط حبس کودکان و نوجوانان مناسب سن و نیاز‌های سنی آنان نیست.

مجازات سلول انفرادی

در حالی که سازمان‌ها و نهاد‌های حقوق بشری بین المللی و حتی اروپایی متعددی استفاده بیش از حد از سلول انفرادی را نوعی شکنجه می‌دانند، فرانسه مانند دیگر کشور‌های اروپایی از سلول انفرادی به عنوان مجازات استفاده می‌کند.

خودکشی و خودزنی

یکی از بحران‌های مهم در زندان‌های فرانسه نرخ بالای خودکشی و خودزنی در میان زندانیان است.

خودکشی در میان زندانیانی که در بازداشتگاه‌های موقت هستند، با نرخ بالاتری رخ می‌دهد.

البته نرخ خودکشی در میان زندانیان تازه آزاد شده از زندان در فرانسه به دلیل وضعیت ابهام آمیز زندگی پس از آزادی نیز بالاست.

گزارش وزارت دادگستری فرانسه درباره خودکشی در زندان‌های این کشور در سال ۲۰۲۲ از شکسته شدن آمار خودکشی زندانیان در قیاس با سال ۲۰۲۱ حکایت دارد

در سه ماهه نخست سال جاری میلادی چند مورد خودکشی در زندان‌های فرانسه ثبت شده است؛ زندانیان در فرانسه ۷ بار بیشتر از جمعیت عادی خودکشی می‌کنند و این اتفاق در زندان‌های بزرگ بیشتر رخ می‌دهند.

براساس گزارش وزارت کشور فرانسه در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۵ زندانی در زندان‌های این کشور دست به خودکشی زدند؛ تعداد خودکشی در زندان‌های فرانسه در سال ۲۰۲۱ معادل ۱۲۱ نفر، در سال ۲۰۲۰ معادل ۱۱۳ نفر و در سال ۲۰۱۹ معادل ۱۱۴ نفر بود.

براساس گزارش‌ها، حدود دو سوم زندانیان در فرانسه از اضطراب، اعتیاد و افسردگی به عنوان عوامل منجر به خودکشی رنج می‌برند.

تعداد اقدام‌ها برای خودکشی نیز در زندان‌های فرانسه قابل ملاحظه هستند.

بی توجهی به زندانیان دارای اختلالات روانی

در حالی که آمار‌ها نشان می‌دهند که درصد قابل توجهی از زندانیان فرانسه از مشکلات و اختلالات روانی رنج می‌برند، زندان‌های فرانسه فاقد امکانات لازم برای نگهداری و مراقبت از این دسته زندانیان هستند.

عدم امنیت

عدم امنیت در زندان‌های فرانسه دلایل و پیامد‌های فراوانی دارد؛ با وجود اولویت نظارت و کنترل بر مراقبت های بهداشتی و درمانی و ... در زندان‌های فرانسه، این مراکز به شکلی گسترده با عدم امنیت مواجه هستند.

زندان‌های فرانسه در میانه ازدحام فزاینده جمعیت از کمبود جدی کارکنان رنج می‌برند و همین امر اصلی‌ترین عدم امنیت، فرار، شورش، خشونت و نرخ بالای خودکشی در این مراکز است.

سوءرفتار، تحقیر و توهین

تاکنون گزارش‌های متعددی از سوءرفتار با زندانیان در زندان‌های فرانسه منتشر و اعلام شده که آنان در معرض تحقیر و توهین قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *