بازخوانی سفر آلنا دوهان به ایران/ تاکید بر آثار تحریم‌های یکجانبه و اقدامات قهری آمریکا

7:15 - 03 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازخوانی سفر آلنا دوهان به ایران/ تاکید بر آثار تحریم‌های یکجانبه و اقدامات قهری آمریکا
سفر آلنا دوهان به ایران و ارائه گزارش از سوی وی تاکیدی بر آثار گسترده اقدامات قهری و یکجانبه آمریکا بر مردم ایران است.

خبرگزاری میزان - «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد تاثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه بر برخورداری افراد از حقوق بشر، اردیبهشت ماه سال گذشته سفری به ایران داشت و در پایان این سفر گزارشی را درباره تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا بر مردم ایران ارائه کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل دررامور تحریم‌ها نزدیک به ۲ هفته در ایران بود و با مراکزی آشنا شد که تحت تاثیر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه آمریکا و غرب قرار گرفته‌اند.

نشست آلنا دوهان

آلنا دوهان در روز ۲۸ اردیبهشت سال گذشته و در پایان سفر خود به ایران با حضور در یک کنفرانس مطبوعاتی به تشریح برخی از ابعاد این سفر پرداخت.

دوهان در این نشست خبری به تاثیر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان پرداخت و آن را نقض حقوق بشر مردم ایران توصیف کرد.

از جمله مواردی که آلنا دوهان در این شست خبری به آن‌ها اشاره کرد، تاثیر تحریم‌ها بر بیماران خاص و دارو‌ها بود.

«دوهان» در نشست خبری تاکید کرد که آمریکا با تحریم‌های خود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیادر دلار به ایران زیان وارد کرده است.

بیانیه گزارشگر ویژه در امور تحریم‌ها

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها در پایان سفر خود به ایران بیانیه‌ای ویژه صادر کرد؛ او در این بیانیه به روایت‌هایی از بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد دارای معلولیت درباره مشکلات دسترسی به دارو‌ها و تجهیزات کمکی مورد نیازشان اشاره کرد.

دوهان گفت: از بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص و افراد دارای معلولیت درباره مشکلاتی که در دسترسی به دارو‌ها و تجهیزات کمکی مورد نیاز خود با آن روبرو هستند، روایت‌های غم انگیزی شنیدم.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها، افزود: مجموعه پیچیده تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، همراه با تحریم‌های ثانویه علیه افراد و نهاد‌های ثالث، رعایت افراطی تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های به صفر رساندن خطر از سوی برخی شرکت‌ها و مؤسسات مالی، چالش‌های انسانی و اقتصادی موجود را تشدید کرده و بر زندگی مردم، به ویژه آسیب پذیرترین اقشار جامعه، تأثیر منفی گذاشته است.

دوهان تاکید کرد: من به شدت نگران عواقب تهدیدکننده جان انسان‌ها هستم که ناشی از هزینه‌های دارو و تجهیزات پزشکی تخصصی و در موارد خاص، موجود نبودن آن‌ها به دلیل محدودیت‌های تجاری و مالی ناشی از تحریم‌هاست. بنا به گزارش‌هایی که دریافت کردم، این وضعیت به دلیل عدم تمایل شرکت‌های خارجی به عرضه این کالا‌هاست، که دلیل آن نیز بیم آن‌ها از عواقب احتمالی این کار از جمله تعقیب کیفری و مجازات‌های مالی است.

انتشار گزارش درباره تاثیر تحریم‌‎ها بر ایران

ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ (شهریور ماه گذشته) آلنا دوهان گزارش نهایی خود را درباره ایران و سفر خود ارائه کرد؛ دوهان با بیان اینکه تحریم‌ها تقریباً همه جنبه‌های زندگی در ایران را تحت تأثیر قرار داده است، خواستار لغو تحریم‌ها شد.

پنجاه و یکمین نشست عادی شورای حقوق بشر سازمان ملل در روزهای ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) تا ۷ اکتبر (۱۵ مهر) گذشته در ژنو برگزار شد.

آلنا دوهان در این نشست گزارش خود را از سفر به ایران با هدف تاثیر تحریم‌های آمریکا منتشر و تاکید کرد که آمریکا باید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران را متوقف کند.

به گفته دوهان، با وجود اینکه ایران نزدیک به ۹۵ درصد از کل دارو‌های مورد نیاز خود را تولید می‌کند، در نتیجه تحریم‌ها کمبود‌هایی وجود داشته است، زیرا ایران قادر به دسترسی به تمام مواد اولیه مورد نیاز خود نبوده است.

دوهان، افرود که حتی در شرایطی که قرار است دارو‌ها و مواد غذایی از تحریم‌ها مستثنی شوند، مجوز‌های عمومی صادر شده از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (OFAC) با هدف اطمینان از معافیت‌ها به نظر می‌رسد بی اثر بوده و تقریبا وجود ندارد.

به گفته وی، تحویل دارو و تجهیزات پزشکی به ایران به دلیل تأثیرات تحریم‌ها بر امور مالی، تجارت، کشتیرانی، بیمه و رعایت بیش از حد آن از سوی شرکت‌ها و تامین‌کنندگان خارجی «به شدت تضعیف شده است».

این گزارش تاکید کرد: این‌ها مانعی جدی برای برخورداری همه ایرانیان از حق برخورداری از بالاترین استاندارد‌های سلامتی قابل دستیابی است.

اکثریت قاطع لایه‌های متعدد تحریم‌ها از سوی آمریکا اعمال شده است، اما سایرین از جمله اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا نیز سابقه قرار دادن ایران در فهرست سیاه را دارند و در گزارش دوهان به آن‌ها نیز اشاره شده است.

تاثیر تحریم‌ها بر حق‌ غذا، دارو و فرصت‌های اقتصادی

از سال ۲۰۱۸، زمانی که آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ که مورد حمایت سازمان ملل بود، خارج شد، واشنگتن با ایجاد کمپین «فشار حداکثری» تحریم‌هایی شدید را اعمال کرد که از سوی دولت جو بایدن نیز گسترش یافته است.

دوهان با تاکید بر اینکه تحریم‌های یکجانبه بر حق مردم بر غذا، دارو و فرصت‌های اقتصادی در جوامعی مانند ایران، ونزوئلا و سایر کشور‌ها تأثیر می‌گذارد، بر لزوم «اقدام قانونی علیه اقدامات قهری یکجانبه در چارچوب سازمان ملل» تأکید کرد. 

انتهای پیام/


برچسب ها: آلنا دوهان ایران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *