بررسی وضعیت کودکان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا/بی توجهی ماموران مرزی و افزایش مرگ و میر

10:50 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۹۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بررسی وضعیت کودکان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا/بی توجهی ماموران مرزی و افزایش مرگ و میر
در حالی که آمار مرگ و میر کودکان مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا افزایش می‌یابد، موضوع بی توجهی به اتفاق‌هایی که در این مراکز می‌گذرد، پر رنگ‌تر شده است.

خبرگزاری میزان – «آنادیت»، دختر ۸ ساله مهاجر اهل هندوراس با تابعیت پاناما ۹ روز پس از بازداشت در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا جان خود را از دست داد؛ وی سومین کودک قربانی سیستم بازداشتگاه‌های مرزی در آمریکا بود.

تاکنون گزارش‌های متعددی از وخامت اوضاع بهداشتی و درمانی در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا و بی توجهی به وضعیت درمانی مهاجران به ویژه کودکان منتشر شده است، اما صحبت‌های مادر آخرین قربانی بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا تکان دهنده و شوکه کننده است.

مادر دختربچه ۸ ساله مهاجری که اخیرا در بازداشتگاه مهاجرتی آمریکا جان خود را از دست داد، اعلام کرد که کارکنان بازداشتگاه به درخواست‌های متعدد وی برای رسیدگی به وضعیت سلامت دخترش و انتقالش به بیمارستان بی توجهی کردند.

وی می‎‏گوید که ماموران توجهی به گفته‌هایش درباره اینکه دخترش دارای مشکلات قلبی و کم خونی «داسی شکل» است، نکرده و درخواست‎ها برای بستری شدن را رد کردند.

مادر این کودک هندوراسی، می‎گوید ماموران بازداشتگاه فقط در روز مرگ دخترش، وی را به دلیل تشنج ۳ بار معاینه کردند.

به گفته وی، من برای نجات جان دخترم گریه و التماس کردم، اما آن‌ها اهمیتی ندادند و حرف هایم را باور نکردند.

آژانس گمرک و حفاظت مرزی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از ۴ روز پیش از مرگ کودک هشت ساله از تاریخچه پزشکی وی مطلع شد.

بر اساس بیانیه مذکور، «آنادیت» در ۱۴ مه به دلیل درد شکم، گرفتگی بینی و سرفه درخواست پزشکی را اعلام کرد؛ وی در پی معاینه در بازداشتگاه مبتلا به آنفلونزا تشخیص داده شد.

وخامت اوضاع جسمی و عدم بهبودی سبب شد تا «آنادیت» به همراه خانواده‎اش از بازداشتگاه «دونا» به بازداشتگاه «هارلینگن» در ایالت تگزاس منتقل شوند.

درمان با دارو‌های پرسنل بهداشتی مرکز قبلی ادامه یافت، اما بهبودی در وضعیت کودک حاصل نشد؛ روز ۱۷ مه، روزی که «آنادیت» جان خود را از دست داد، مادرش چند بار از پرسنل بازداشتگاه خواست که فرزندش را به بیمارستان منتقل کنند.

اما پرسنل بهداشتی درخواست‌های مکرر وی را برای آمبولانس جهت اعزام «آنادیت» به بیمارستان رد کردند؛ در نهایت زمانی با انتقال وی به بیمارستان موافقت شد که زیر «سی پی آر» جان خود را از دست داد.

مرگ «آنادیت» پرسشی مهم را به صدر پرسش‌های بی پاسخ بحران مهاجرت در مرز جنوبی آمریکا آورد؛ بر کودکان مهاجر بازداشت شده در بازداشتگاه مرزی آمریکا چه می‌گذرد؟

نقض قانون‌های ادعایی

در حالی که بحران مهاجرتی در مرز آمریکا و مکزیک در سال‌های اخیر در مسیر تشدید قرار گرفته، مراکز بازداشت و پذیرش مهاجران به ویژه برای کودکان همچنان مورد غفت عامدانه قرار گرفته و از تجهیزات لازم برخوردار نیستند.

سیستم مهاجرت آمریکا در پذیرش و بازداشت کودکان عملا شکست خورده و مرگبار شده است؛ سقط جنین، تولد نوزادان نارس و مرگ و میر کودکان بیمار و حتی بدون سابقه بیماری پی در پی در این مراکز رخ می‌دهند.

مهم‌ترین موضوعی که در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا در جریان است، نقض قوانین ادعایی است و کودکان بیش از دیگران تاوان این رویکرد غیر انسانی را می‌دهند؛ در ۲ ماه گذشته ۳ کودک مهاجر جان خود را در بازداشتگاه‌های مهاجرتی آمریکا از دست دادند.

نخستین قانونی که مکررا نقض می‌شود، محدودیت ۷۲ ساعته بازداشت به دلیل آگاهی از کمبود امکانات و تجهیزات است؛ این در حالی است که کودکان مهاجر مانند دیگر مهاجران بیش از ۷۲ ساعت در بازداشتگاه‌های پر ازدحام نگه داشته می‌شوند.

وضعیت در بازداشتگاه‌های مهاجرتی ویژه کودکان بدون همراه بحرانی‌تر است؛ کودکان مهاجر باید از دیگر کودکان کوچک‌تر و نوپا که ماموران به آن‌ها تحویل داده‎اند، مراقبت کنند؛ غذا، آب و سرویس بهداشتی کافی در این مراکز وجود ندارد؛ بدرفتاری‌های ماموران به شدت کودکان را آزار می‌دهد؛ و در نهایت دولت آمریکا با بی توجهی از موضوع به این مهمی عبور می‌کند.

کارشناسان حقوق بشری وضعیت در بازداشتگاه‌های مرزی آمریکا برای کودکان را غیر انسانی می‌دانند و تاکید دارند که کاخ سفید و آژانس‌های فدرال به هشدار‌های متعدد درباره مخاطرات پیش روی کودکان مهاجر عامدانه بی توجهی می‌کنند و آن‌ها را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *