جانبداری دولت انگلیس از اقدامات گروه‎های راست افراطی علیه پناهجویان

9:47 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جانبداری دولت انگلیس از اقدامات گروه‎های راست افراطی علیه پناهجویان
لفاظی‌های دولت انگلیس علیه پناهجویان موجب تقویت راستگرایان افراطی علیه آنها شده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس یک تحلیل جدید که برای نخستین بار رابطه رو به رشد همزیستی میان محافظه‌کاران ارشد و جناح راست افراطی انگلیس را توضیح می‌دهد، لفاظی‌های دولت این کشور در مورد مهاجرت به طور فزاینده‌ای به عنوان «تغذیه» برای اقدامات راست افراطی قرار می‌گیرد.

به گزارش «گاردین»، یک تحقیق نشان می‌دهد که بیانیه‌های دولت انگلیس و اعلامیه‌های سیاستی در مورد این موضوع به طوری موثر راست افراطی را در رسانه‎های اجتماعی فعال‌تر کرده است.

افزایش پیام‌ها علیه مهاجران در رسانه‌های اجتماعی

این تحلیل از سوی گروه «امید و نه نفرت» از ۶۶۰ هزار پیام در رسانه‎های اجتماعی که بین ژانویه ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۳ ارسال شده‌اند نشان می‌دهد که پس از ۱۶۴ مورد مداخله دولت یا وزرای انگلیس در موضوع مهاجرت، خصومت علیه پناهجویان و مهاجران افزایش یافته است.

در این بازه زمانی- زمانی که دولت انگلیس نسبت به مهاجران به ویژه پناهجویان ورودی با قایق‌های کوچک خصومت بیشتری پیدا کرده است - حجم پیام‌های مربوط به راست افراطی در مورد این موضوع از ۷۶۱ پیام در روز در سال ۲۰۲۱ به میانگین هزار و ۱۳۶ مورد در ماه‌های نخست سال جاری میلادی افزایش یافته است.

شواهد مربوط به این گسترش فعالیت راست افراطی در رسانه‌های اجتماعی علیه پناهجویان مربوط به دوره پیش از رکورد ورود پناهجویان به انگلیس است.

این رکورد ورود پناهجویان موجب افزایش سرکوب از سوی دولت انگلیس علیه هزاران پناهجویی است که با قایق‌های کوچک به مرز‌های این کشور رسیده‌اند.

خودداری سوناک از ارائه آمار 

اخیرا ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس با بیان اینکه سطح مهاجرت قانونی «بسیار بالا» است، سعی کرد جلوی اجتناب ناپذیر بودن تیتر‌های بدنام‌تر در این زمینه را بگیرد، اما از ارائه رقمی که او قابل قبول می‌داند خودداری کرد.

محققان در تحقیقات اخیر همچنین «سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس را به دلیل تقویت جناح راست افراطی هدف انتقادات قرار داده و گفتند که لفاظی‌های ضد مهاجرتی او اغلب از سوی برخی از بدنام‌ترین چهره‌های راست افراطی به صورت طوطی‎‌وار تکرار می‌شود.

«براورمن» در اکتبر گذشته ادعا کرد که سواحل جنوبی انگلیس از سوی پناهجویان هدف «تهاجم» قرار گرفته است، گروه «امید و نه تنفر» دریافت که این لفاظی او باعث افزایش ۵۲ درصدی استفاده از کلمه «تهاجم» در پیام رسان تلگرام از سوی راستگرایان افراطی شده است.

تجزیه و تحلیل‌های بیشتر نشان داد که اظهارات «براورمن» در مورد مهاجرت از سوی راست افراطی ترویج می‌شود.

حمایت گروه‌های ضد اسلامی از براورمن

تجزیه و تحلیل اخیر همچنین نشان می‌دهد که چهره‌ها و گروه‌های ضد اسلامی در رسانه‌های اجتماعی از وزیر کشور انگلیس و اظهارات او حمایت می‌کنند.

همچنین یک مجرم شناخته شده برتری طلب سفید پوستان نیز از اظهارات «براورمن» حمایت کرده است.

«پاتریک هرمانسون»، محقق ارشد گروه «امید و نه تنفر»، می‌گوید: این تحقیق گواه آشکاری است که دولت انگلیس تهدید راست افراطی را جدی نمی‌گیرد، بلکه فعالانه آن را از طریق لفاظی‌های خود تغذیه می‌کند.

هدف قرار دادن صریح پناهجویان

هدف قرار دادن صریح مهاجران و پناهجویان و سازمان‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، از سوی جریان اصلی سیاسی انگلیس فرصت‌هایی را برای راست افراطی ایجاد کرده است.

بررسی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ یادداشت «دیلی میل، دیلی اکسپرس و سان» درباره مهاجرت، یک ارتباط آماری قابل ملاحظه میان این یادداشت‌ها و فعالیت راست افراطی در رسانه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد.

عبارت «مهاجر غیرقانونی» در ۹۵۰ نفر (۲۷ درصد) از مطالب یافت شد و ۸۱۵ مورد دیگر، اردوگاه‌های پناهجویی را پوشش می‌دادند که بیشتر آنها سال گذشته منتشر شد. 

سفر اخیر «براورمن» به رواندا - کشوری که به گفته خوش «رویای» او برای فرستادن پناهجویان از انگلیس است - تعدادی از سازمان‌های رسانه‌ای را که این طرح را به طور گسترده محکوم کرده بودند، از حضور در نشست‌های خبری براورمن منع کرد.

در همین حال، شعار‌هایی از سوی «ریشی سوناک» مانند «قایق‌ها را متوقف کنید»، به طور گسترده از سوی راست افراطی پذیرفته شده و معترضانی در خارج از اردوگاه‌های پناهجویی تجمع کرده‌اند و پلاکارد‌هایی با همین کلمات و شعارها را حمل می‌کنند.

در میان نمونه‌هایی از افزایش فعالیت‌های راست افراطی در رسانه‌های اجتماعی پس از بیانیه‌های ضد مهاجرتی دولت انگلیس، می‌توان به مواردی اشاره کرد که به سیاست رواندا استناد می‌کردند.

انتهای پیام/


برچسب ها: انگلیس پناهجویان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *