رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‎وگو|

«بی‌وتن‌ها»؛ روایتی از مواجهه با اعضای منافقین در حاشیه دادگاه حمید نوری

7:15 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۷۰۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
«بی‌وتن‌ها»؛ روایتی از مواجهه با اعضای منافقین در حاشیه دادگاه حمید نوری
کارگردان «بی‎وتن‎ها» در این فیلم مستند به موضوع دادگاه حمید نوری و نحوه رفتار اعضای گروهک تروریستی منافقین پرداخته است.

مستند «بی‌وتن‌ها» به کارگردانی حسین شمقدری، روایتی از مواجهه مستقیم با اعضای گروهک تروریستی منافقین در حاشیه دادگاه حمید نوری است.

حسین شمقدری در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان ضمن تشریح مراحل ساخت این مستند، به بیان تجربیات خود از مواجهه با اعضای گروهک تروریستی منافقین در جریان ساخت «بی‌وتن‌ها» پرداخت.

شمقدری با اشاره به انگیزه‎های خود برای ساخت مستند «بی‎وتن‎ها»، گفت: با توجه به اینکه در جریان پرونده حمید نوری، اعضای گروهک تروریستی منافقین به عنوان «شاکی پرونده» هستند برای من این سوال مطرح بود که چطور می‌شود که یک گروهک تروریستی به عنوان «شاکی» در یک پرونده مربوط به دهه ۶۰ قرار بگیرد.

این مستندساز می‌گوید: انگیزه داشتم که با اعضای منافقین صحبت کنم و با آن‌ها رو در رو شوم تا ببینم که چگونه این‌ها با این موضوع برخورد می‎کنند و بدین ترتیب تصمیم به ساخت این مستند گرفتم.

کارگردان مستند «بی‎وتن‎ها»، در بخشی دیگر گفت: تاکنون هیچ مستندسازی از ایران برای این دادگاه به سوئد نرفته بود و همیشه خانواده حمید نوری تنها در این دادگاه حضور پیدا می‌کردند؛ من به عنوان یک روزنامه‌نگار و مستندساز در ارتباط با پرونده حمید نوری در سوئد حضور پیدا کردم.

به گفته وی، همزمان با سفر به سوئد افرادی از منافقین به پلیس امنیتی سوئد مراجعه و حضور من را گزارش کردند تا از سوی پلیس بازداشت شوم.

کارگردان مستند «بی وتن‌ها»، ادامه داد: هدف من مواجهه با منافقین بود، تا ببینم که در این مواجه و گفت‌وگو این افراد چه تفکر و چه برخوردی دارند اما پس از برخورد متوجه شدم که این افراد بسیار تهی هستند.

شمقدری، افزود: منافقین پس از روز اول و دوم از دست من فرار می‌کردند؛ من می‌خواستم با آن‌ها روبه‌رو شوم و گفت‎وگو کنم، اما آنها نمی‌ماندند و حاضر به گفت‎وگو نبودند.

وی ادامه داد: اعضای گروهک تروریستی منافقین خود به این نتیجه رسیده‎اند که تهی هستند و حرفی برای گفتن ندارند و در نهایت ناسزا می‌گفتند.

کارگردان مستند «بی وتن‎ها» در بخشی دیگر با اشاره به محاکمه حمید نوری و استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری غربی، گفت: این چگونه حقوق بشری است که آن‌ها شعار می‌دهند؛ به یک کشور این حق را می‌دهند که بمب اتم داشته باشد و قوانین جهانی را وتو کند؛ آیا این حقوق بشر عادلانه عمل می‌کند؟

حمید نوری، ۱۸ آبان ماه سال ۹۸ در زمان ورود به فرودگاه استکهلم سوئد به صورتی خشن و غیرقانونی توسط پلیس این کشور بازداشت و ۸ ماه نخست بدون هیچ گونه امکان تماس با خانواده یا دسترسی کنسولی در شرایطی شبیه به ربوده شدن نگه داری شد.

این شهروند ایرانی بازداشت شده از سوی سوئد پس از برگزاری ۹۲ جلسه فاقد مولفه‌های حق محاکمه عادلانه، به حبس ابد محکوم شد.

چندین ماه است که حمید نوری در بازداشت انفرادی در سوئد به سر می‌‎برد.

انتهای پیام/


برچسب ها: حمید نوری سوئد

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *