استفاده اف‌بی‌آی از ابزارهای جاسوسی علیه شهروندان خارجی و آمریکایی

13:48 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۵۵۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
استفاده اف‌بی‌آی از ابزارهای جاسوسی علیه شهروندان خارجی و آمریکایی
گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که اداره تحقیقات فدرال آمریکا از ابزارهای نظارتی خود سوء استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان - بر اساس حکم دادگاه آمریکا در آوریل ۲۰۲۲ که اخیرا به طور علنی منتشر شد، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) مکرراً از ابزار جاسوسی در جست‎وجوی اطلاعات خارجی برای استفاده در پرونده‌های مربوط به تظاهرات ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و همچنین اعتراضات عدالت نژادی ۲۰۲۰ سوء استفاده کرده است.

به گزارش «هیل»، این دستور که از سوی دادگاه نظارت اطلاعات خارجی آمریکا منتشر شد، به طور قابل توجهی اصلاح شده است، اما هزاران مورد نقض بند ۷۰۲ قانون نظارت بر اطلاعات خارجی را نشان می‌دهد، که به دولت فدرال اجازه می‌دهد تا ارتباطات بین برخی افراد خارجی مورد هدف خارج از آمریکا را جمع آوری کند.

دادگاه نظارت اطلاعات خارجی بر فعالیت‌های جاسوسی دولت آمریکا نظارت قانونی دارد؛ مقامات اف‎بی‎آی گفتند که این تخلفات قبل از اقدامات اصلاحی این آژانس از تابستان ۲۰۲۱ شروع شده و تا سال گذشته ادامه داشته است.

موج انتقادات علیه اف‌بی‎‌آی

اما انتشار اخیر می‌تواند موانعی ایجاد کند، زیرا اداره تحقیقات فدرال به دنبال دریافت مجوز مجدد برنامه نظارتی بدون ضمانت خود از کنگره قبل از انقضای آن در پایان سال است؛ همچنین این موضوع می‌تواند اف‎‌بی‌آی را به دلیل فعالیت‌هایش هدف انتقادات شدید قرار دهد.

این دستور نشان می‌دهد که اف‌بی‌آی به پایگاه داده مراجعه کرده تا فردی را که معتقد بود در حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ در ساختمان کنگره حضور داشته است، بررسی کند، تحقیقی که هیچ هدف «تحلیلی، تحقیقاتی یا شواهدی» نداشته است.

یک تحلیلگر ۱۳ بازرسی از افرادی را که مظنون به شرکت در تظاهرات بودند انجام داد تا ببیند آیا آن‌ها روابط خارجی دارند یا خیر، اما وزارت دادگستری بعدا تشخیص داد که استاندارد‌های لازم برای جستجو را برآورده نمی‌کند.

مقامات اداره تحقیقات فدرال آمریکا همچنین اطلاعات بیش از ۱۰۰ نفری را که در بحبوحه اعتراضات عدالت نژادی در ژوئن ۲۰۲۰ دستگیر شده بودند، جستجو کردند.

اف‌بی‌آی مورد انتقاد شدید برخی از مخالفان محافظه‌کار قرار گرفته است که می‌گویند انگیزه‌های سیاسی و اقدامات نادرست این آژانس را هدایت کرده‌اند، به‌جای اینکه عدالت برابر قانون را دنبال کنند.

هزاران مورد سوء استفاده

اف‌بی‌آی بیش از ۲۷۸ هزار بار از ابزار نظارت دیجیتال سوء استفاده کرده است، از جمله علیه قربانیان جنایت، مظنونان تظاهرات ۶ ژانویه، افرادی که در اعتراضات پس از قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ از سوی پلیس دستگیر شدند و - در یک مورد – ۱۹ هزار حامی یک نامزد کنگره استفاده کرده است.

عدم استفاده صحیح از پایگاه داده هنگام جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهروندان آمریکایی و سایرین ممکن است کار این نهاد را برای حمایت از کنگره برای تمدید این قانون که قرار است در پایان سال جاری منقضی شود، دشوارتر کند.

همچنین ممکن است برای اف‌بی‌آی، که سال‌ها مورد حمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق و حامیان سیاسی‌اش بوده، انتقاد‌های دیگری ایجاد کند.

قانونگذاران مجلس نمایندگان همسو با ترامپ این هفته جلسه استماع برگزار و تلاش کردند نشان دهند که این سازمان علیه محافظه کاران مغرضانه عمل کرده است.

پایگاه داده بخش ۷۰۲ مجموعه وسیعی از ارتباطات الکترونیکی و سایر اطلاعات است که از سوی آژانس امنیت ملی و اف‎بی‎آی قابل جست‎وجو است.

اف‌بی‎آی تنها زمانی مجاز است که پایگاه داده را جستجو کند که مأموران دلیلی برای این باور داشته باشند که چنین جست‎وجویی اطلاعات مربوط به اهداف اطلاعاتی خارجی یا شواهدی از جنایات را تولید می‌کند.

این پایگاه داده که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ساخته شد، از سوی مقامات آمریکایی به عنوان یکی از «جواهرات دستگاه امنیت ملی» شناخته می‌شود.

هدف اصلی آن هدف قرار دادن اطلاعات خارجی یا اطلاعات تروریستی است. اما ماهیت گسترده اطلاعات در پایگاه داده مدت‎هاست که مدافعان حقوق بشر را نگران کرده است، آن‌ها استدلال می‌کنند که دولت آمریکا ثابت کرده است که نمی‌توان به آن اعتماد کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: آمریکا اف بی آی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *