سابقه دیرینه آمریکا در جاسوسی از مقامات و کشورها/گوترش تازه‌ترین هدف کاخ سفید

9:00 - 31 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۴۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سابقه دیرینه آمریکا در جاسوسی از مقامات و کشورها/گوترش تازه‌ترین هدف کاخ سفید
اسناد افشا شده پنتاگون نشان می‌دهد که آمریکا علاوه بر متحدان خود از دبیر کل و تعدادی از مقامات سازمان ملل نیز جاسوسی کرده اس

خبرگزاری میزان – اسناد افشا شده پنتاگون نشان می‌دهند که آمریکا از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز جاسوسی کرده است.

به گزارش الجزیره، بر اساس اسناد لو رفته پنتاگون، آمریکا مدعی بوده که دبیر کل سازمان ملل درباره جنگ اوکراین، در قبال روسیه «بیش از حد نرم رفتار کرده است».

گوترش بر تلاش‌های خود برای بهبود توانایی روسیه برای صادرات تاکید کرده حتی اگر این به معنای همکاری با نهاد‌ها یا افراد تحریم‌شده روسیه باشد.

در سند فاش شده ادعا شده است که گوترش در مذاکرات در ماه فوریه «تلاش‌های گسترده‌تر برای پاسخگویی مسکو به خاطر اقداماتش در اوکراین را تضعیف می‌کند».

یکی دیگر از اسناد آمریکا از اواسط فوریه می‌گوید که گوترش پس از تماس با اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا که در آن گفته بود اتحادیه اروپا قصد دارد تولید تسلیحات و مهمات خود را برای اوکراین افزایش دهد، ابراز ناراحتی کرد.

واکنش سازمان ملل

این اقدام آمریکا با واکنش رسمی سازمان ملل مواجه شده است؛ استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: ما اکنون به طور رسمی نگرانی خود را در مورد گزارش‌های اخیر مبنی بر اینکه ارتباطات دبیرکل و سایر مقامات ارشد سازمان ملل تحت نظارت و مداخله دولت آمریکا قرار گرفته است، به کشور میزبان ابراز کرده ایم.

این مقام ارشد سازمان ملل تاکید کرد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که چنین اقداماتی با تعهدات آمریکا که در منشور سازمان ملل و کنوانسیون امتیازات و مصونیت‌های سازمان ملل ذکر شده است، مغایرت دارد.

سخنگوی گوترش در اظهار نظر درباره این گزارش، با اشاره به دوره طولانی فعالیت گوترش به عنوان دبیرکل سازمان ملل در رأس این نهاد جهانی گفت که او «از این واقعیت که مردم از او جاسوسی می‌کنند و به مکالمات خصوصی او گوش می‌دهند تعجب نمی‌کند».

گزارش‌های مربوط به گوترش و سازمان ملل به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ای از اسناد بسیار محرمانه آمریکا منتشر شد که برای هفته‌ها در سایت‌های رسانه‌های اجتماعی به بیرون درز کرد و دست به دست شد؛ آن‌ها شامل اطلاعات حساس در مورد جنگ اوکراین و همچنین اطلاعاتی در مورد متحدان آمریکا از جمله رژیم صهیونیستی، ترکیه و کره جنوبی بودند.

هفته گذشته بی‌بی‌سی اولین بار گزارش داد که گوترش احتمالاً جاسوسی شده است، از جمله مکالمات خصوصی او با معاون دبیرکل؛ اسناد فاش شده همچنین حاوی «نگرانی‌های واشنگتن در مورد سازگاری گوترش با مسکو» بوده است.

جاسوسی آمریکا از متحدان

تبعات درز اسناد محرمانه پنتاگون تنها محدود به جنگ اوکراین نبوده و برخی اقدامات پشت پرده آمریکا حتی علیه متحدانش را بار دیگر آشکار کرد.

اسناد اخیر پنتاگون نشان می‌دهد که آمریکا حتی از متحدان نزدیک خود مانند کره جنوبی نیز جاسوسی کرده است.

بر اساس جزئیات این اسناد، مقام‌های کره جنوبی بر سر ارسال سلاح به اوکراین با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

مجموعه‌ای از اسناد فاش شده، عمق فعالیت دستگاه جاسوسی آمریکا را در سراسر جهان آشکار کرده و همچنین این جزئیات چگونگی ادامه جاسوسی آمریکا از کشور‌های متحد این کشور در میانه تشدید تنش‌های جهانی را نشان می‌دهد. 

درز اطلاعاتی اخیر فاش کرده که کره جنوبی، رژیم صهیونیستی، اوکراین و انگلیس از جمله متحدان واشنگتن هستند که هدف جاسوسی از سوی آمریکا قرار گرفته‌اند.

سابقه دیرینه واشنگتن در جاسوسی از کشور‌ها و متحدان

افشای اسناد بسیار محرمانه‌ای که اخیراً در فضای مجازی در حال انتشار بوده، فعالیت‌های جاسوسی گسترده‌ای را که واشنگتن بر روی «متحدان و دشمنان» خود «به طور یکسان» انجام می‌دهد، روشن می‌کند.

افشای چنین فعالیت‌هایی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای رایج شده و آخرین افشای اسناد نگرانی کشور‌های دوست آمریکا را برانگیخته است، در حالی که سایر متحدان نیز در حال انجام ارزیابی خسارت برای تعیین این امر هستند که آیا منابع آن‌ها به خطر افتاده است یا خیر.

در واقع، نظارت و جاسوسی بی‌رویه آمریکا بر جهان کاملا مستند است و به عنوان یک امپراتوری جاسوسی و بدون توجه به حریم خصوصی یا قوانین بین‌المللی، شهرت بدنامی را برای این کشور به ارمغان آورده است.

مرور چند نمونه

در ماه می ۲۰۲۱، پخش ملی دانمارک DR News گزارش داد که سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک به آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) دسترسی آزاد به اینترنت داده است تا از سیاستمداران ارشد کشور‌های همسایه، از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم وقت آلمان جاسوسی کند.

این گزارش می‌گوید که آژانس امنیت ملی آمریکا به طور هدفمند داده‌هایی را به دست آورده و در نتیجه قادر به جاسوسی از سران کشور‌های مورد هدف، و همچنین مقامات کشور‌های اسکاندیناوی، سیاستمداران ارشد و مقامات عالی رتبه در آلمان، سوئد، نروژ و فرانسه بوده که باعث شوک جهانی شد.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در ماه می ۲۰۲۱ گفت که این امر «میان متحدان و شرکای اروپایی غیرقابل قبول است»؛ آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان نیز در واکنش به این افشاگری گفت که «تنها می‌تواند با اظهارات مکرون موافقت کند».

در اوایل سال ۲۰۱۳، ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا فاش کرد که واشنگتن از ایمیل و ارتباطات تلفن همراه ۳۵ مقام ارشد جهان جاسوسی کرده است؛ اسنادی که اخیرا فاش شده توسط رسانه‌های غربی به عنوان «بدترین افشای اطلاعاتی» از آن زمان تاکنون لقب گرفته است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *