برگزاری نشست هم اندیشی با قضات جهادی برای حل مسائل قوه قضاییه/ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: قضات جهادی با خدا معامله کرده‌اند

9:04 - 30 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۴۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برگزاری نشست هم اندیشی با قضات جهادی برای حل مسائل قوه قضاییه/ معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: قضات جهادی با خدا معامله کرده‌اند
نشست هم اندیشی در خصوص بررسی مسائل لاینحل قوه قضاییه با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و جمعی از قضات جهادی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - نشست هم اندیشی در خصوص بررسی مسائل لاینحل قوه قضاییه با حضور معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و جمعی از قضات جهادی در محل ساختمان شهید صدیقیان (ساختمان شماره ۳ قوه قضاییه) برگزار شد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از مشارکت قضات جهادی مدعو در بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات عنوان کرد: در تبیین و تعریف قضات جهادی چه خوبست که رنگ و بوی وصف جهادی از آن سلب نشود و با مطالعات کارشناسی و بررسی آسیب شناسی در قالب آیین نامه‌ای فعالیت‌های قضات جهادی مصوب شود.

وی افزود: وقتی نیت می‌کنیم کار جهادی انجام دهیم باید تبیین کنیم که می‌خواهیم در راه خدا کار کنیم یعنی اگر در مسیر با سختی و مشقت هم مواجه شدیم با قوت قلب پیش رویم. پاداش عدالت گستری با خداست. همانند آثار و برکات قرض الحسنه. به آثار و حد کار واقف باشیم و نگاه مادی نداشته باشیم و با تکیه بر امر مولا علی (ع) و اینکه قضاوت یک امر واجب کفایی است، پیش قدم شویم که اگر در مسیر نگاه مادی داشته باشیم دچار مخاطره خواهیم شد و دنیا و آخرت مان به فنا می‌رود.

معاون رئیس قوه قضاییه همچنین گفت: حضور در تیم‌های جهادی قضات مثل توفیق شرکت در دفاع مقدس است که در جمعی حاضر می‌شوید که در آن با حس مصنونیت از خطا و با نیت‌های پاک گره از مشکلات باز می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه مطلع حرف باید همان جهاد و ایثار باشد، اذعان داشت: البته در نظر خداوند متعال نیز کسانی که می‌دانند و نمی‌دانند، یکسان نیستند و در نظر بندگان خدا هم کسانی که جلوی ظلم می‌ایستند و جهاد می‌کنند با آنان که تنها نظاره گر هستند تفاوت وجود دارد؛ لذا تشویق و تقدیر نیز در قالب دستورالعمل می‌بایست لحاظ شود و قطعا نیازمند این است که سازمان بصورت یکپارچه به این موضوع نگاه کند و همراه سازی دستگاه‌های نظارتی نیز از ضروریات این امر است.

الفت در امر تدوین تشکیل تیم قضات جهادی و ایجاد تغییر و تحول در آمادگی پذیرش قضات جهادی گفت: هر اقدامی نیاز به مطالعه و طرح ضرورت اجرا دارد تا اقدامات در عمل بر اساس مطالعات آیین نامه‌ای انجام شود. بررسی ظرفیت واسپاری کار، بهره گیری از معاونین محترم قضایی، روسای شعب، تخصیص تغییر تراز، شناسایی مراجعی که به کمک فوق العاده نیاز دارند، انجام کار فرهنگی برای آمادگی پذیرش قضات جهادی، شناسایی داوطلبان، بکارگیری نیروها، افزایش کیفیت آموزش، طرح دستیار قضایی، آمادگی پرونده تا مرحله صدور رای، اعزام تیم‌ها از شهرستان به شهرستان دیگر و از استان به استان‌های مجاور، فعالیت بلند مدت یا کوتاه مدت و استقرار شعب ویژه در دادسرا از اعم مسائل است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به نگاه ویژه به امر یاری رساندن توسط قضات جهادگر اذعان کرد: حضور قضات جهادی در شعب به منزله نقطه ضعف آن محل نمی‌باشد بلکه به علت کار فوق العاده و حجم کار، انجام کار از توان یک نفر خارج است.

وی تاکید کرد: همکاران نباید خود را از ذره بین نظارت مصون بدارد ضمن اینکه نظارت کننده نیز بایستی نگاه هوشمندانه‌ای و بدون سوء گیری داشته باشد؛ لذا طرح خاطرات تلخ و شیرین اقدامات جهادی در این نشست هم اندیشی، ترسیم حقیقی از تجارب و اطلاعات فعالیت‌ها را به نمایش می‌گذارد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت درک روحیه جهادی عنوان کرد: پای کار ایستادن در کاری نو که خط شکنی کند و راهی باز کند که به میهن اسلامی، مردم و دستگاه قضایی خیر برساند، قطعا موجبات رضایتمندی خدا و مردم را در برخواهد داشت. امیدواریم با ضریب اطمینان بالای درخواست‌های مشارکت مواجه شویم و رضایتمندی از سیستم و عملکرد‌ها حاصل شود.

وحید ناصری؛ بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران و یکی از قضات جهادی در حاشیه این نشست با اشاره به مهم‌ترین محور‌های این دیدار عنوان کرد: مهمترین محوری که در این نشست مطرح بود نکته‌ای بود که معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه به آن اشاره کردند و آن نگرشی بود که به گروه تیم جهادی داشتند و آن انجام کار جهادی در عمل بود. فردی با روحیه جهادی که بدون، اما و اگر و پیش شرط آماده به خدمت باشد.

وحید ناصری با بیان اینکه در این مسیر، همانند سربازی که مطیع فرمانده اش است، تنها از حمایت معنوی آن بهره مند می‌شویم، گفت: حسن توجه و عنایت مقام ارشد دستگاه قضا در دعوت قضات جهادی در این نشست نمونه ارزش گذاری به این حرکت است تا گوش به فرمانده در نقطه صفر مرزی نیز انگیزه خدمتگزاری داشته باشید و حس مشارکت و هم دلی دوباره در دلمان شعله ور‌تر گردید.

این قاضی جهادی اذعان کرد: قضاوت واجب کفایی است همچنان که در انجام واجباتی مانند نماز و روزه از بندگان خدا طلب مزد نمی‌کنیم، اما حس معنوی را در وجود خود زنده می‌کنیم.

ناصری افزود: به جرات می‌توان گفت تنها کشوری که حکومت اسلامی در آن بر مبنای مذهب شیعه پایه گذاری شده است، کشور ایران است که در راس آن وجود با برکت مقام معظم رهبری قرار دارد. دشمن دین و اسلام می‌خواهد در عرصه‌های مختلف به کشور ما نفوذ کند و درصدد ضربه زدن به ماست و یکی از این عرصه‌ها ایجاد فساد و بی انگیزگی در دستگاه قضاست. همانطور که مستحضر هستید بخش قابل توجهی از مردم خواه ناخواه به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند. اگر قاضی با حس بی انگیزگی و نارضایتی قلم بزند و به نوعی موجبات نارضایتی ارباب رجوع صاحب حق را فراهم سازد و بدنبال آن این حس به مراجعه کننده و حتی خانواده وی منتقل خواهد شد و حس امید به عدالت گستری در جامعه را خدشه دار می‌کند.

بازپرس ویژه قتل دادسرای جنایی تهران اظهار کرد: لذا به منظور ارتقاء سلامت دستگاه قضا وظیفه خود می‌دانم که هر روز با تقویت انگیزه معنوی اعتقاد داشته باشم قلمی که می‌زنم برای حفظ نظام اسلامی باشد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *