جلسه بررسی تکالیف دادگستری استان‌ها در اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برگزار شد

14:54 - 25 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۸۱۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
جلسه بررسی تکالیف دادگستری استان‌ها در اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برگزار شد
جلسه بررسی تکالیف دادگستری استان‌ها در اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با حضور دادستان انتظامی قضات به صورت ویدئو کنفرانس با حضور روسای کل دادگستری‌های کشور برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ظهر امروز (دوشنبه ۲۵ اردیبهشت) جلسه بررسی تکالیف دادگستری استان‌ها در اجرای فرامین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باحضور دادستان انتظامی قضات، معاون راهبردی قوه قضاییه برگزار شد.

این جلسه به صورت ویدیو کنفرانس با حضور روسای دادگستری و مقامات قضایی استان‌های کشور برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین جعفر قدیانی با اشاره به سیاست‌های کلی دادسرای انتظامی قضات، بیان کرد: به دنبال مچ گیری نیستم در کنار دادگستری‌ها هستیم تا به مردم خدمت کنیم.

وی افزود: هدف ما صیانت از دستگاه قضایی و قضات است.

دادستان انتظامی قضات تصریح کرد: خطاب به همکارانم در دادسرای انتظامی قضات تاکید کردم تا حتی الامکان از صدور کیفرخواست پرهیز کنند.

وی افزود: صدور کیفرخواست در دادسرای انتظامی قضات برعهده دادستان است لذا تا آنجایی که به اصحاب دعوی لطمه وارد نشده سعی کردیم تا از صدور کیفرخواست جلوگیری کنیم مگر چاره‌ای جز انجام این اقدام نداشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین قدیانی گفت: در دادسرای انتظامی قضات بیش از ۷۰ درصد شکایات واصله با منع تعقیب مواجه و مختومه می‌شود.

وی افزود: برخی‌ها اوراق صورت جلسه دادگاه و عدم درج مشخصات کامل و تاریخ مشاهده و تخلف حساب می‌کردند.

دادستان انتظامی قضات تصریح کرد: برداشت من از منظور قانون گذار از درج مشخصات و تاریخ در ذیل تصمیمات قضایی این است که هویت اتخاذ کننده این تصمیم قضایی محرز شود.

وی با اشاره به طرح استعداد یایی یا نشان در قرارگاه اجرای فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه، گفت: این طرح مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: در این طرح ۴ فرم تصویب شد که دارای شاخص‌هایی است؛ ۲ فرم الزامی و ۲ فرم اختیاری است.

حجت الاسلام و المسلمین قدیانی ادامه داد: این فرم‌ها در استان‌ها و توسط دادگستری‌ها باید تکمیل شود که از اسفند ماه سال گذشته آن‌ها را به دادگستری‌های سراسر کشور ارسال کردیم که در ادامه روسای کل دادگستری‌های استان‌های کشور در این زمینه تلاش‌های بسیاری کردند تا فرم‌ها پر شوند.

وی افزود: در کمیسیونی که این نتیجه‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم باعث خواهد شد تا افرادی که شایسته پذیرش مسئولیت‌ها در دستگاه قضایی در استان‌ها و ستاد‌ها و معاونت‌ها هستند را شناسایی خواهیم‌کرد.

اعظمی قائم مقام معاون راهبردی قوه قضاییه به تشریح جزئیات اقدامات صورت گرفته در جلسات قرارگاه پیگیری فرامین مقام معظم رهبری در قوه قضاییه، جزئیات موارد و مسائل مورد صحبت در این جلسات و اعلام نتایج آن به روسای دادگستری‌های استان‌های کل کشور پرداخت.

در ادامه این جلسه روسای کل دادگستری تعدادی از استان‌های کشور به بیان صحبت‌های خود پرداختند.

عبدالهی رئیس کل دادگستری استان سمنان اظهار کرد: هدف از تشکیل قرارگاه پیگیری فرامین رهبری و تدوین ارائه گزارش مقطعی مرتبط با قوه قضاییه نیست بلکه هدف پیگیری مستمر و پیاده شدن فرامین رهبری در قوه قضاییه است.

وی افزود: پیشرفت‌های برنامه محور زمانی ارزشمند است که با خروجی قوه قضاییه یعنی اعتماد و رضایت بخشی مردم به دستگاه قضایی باشد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: ۶ کارگروه در استان تشکیل دادیم. دبیر و اعضای این کارگروه‌ها تعیین شدند و منتظر خروجی موارد هستیم.

وی افزود: فرامین مقام معظم رهبری که مورد نظر قرار می‌گیرد درش به دغدغه مردم اشاره شده که در ادامه باید به ایجاد اعتماد عمومی و رضایت مردم بپردازیم.

عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در دادگستری استان برنامه ریزی برای عملیاتی کردن بیانات رهبری با توجه به نیازمندی‌های استان بومی سازی شدند.

وی افزود: در حوزه حقوق عامه در بحث تعاونی‌های مسکن که بالغ بر ۲۲۰ هزار نفر در مرکز استان درگیر هستند، مسائل در قالب گارگروه‌ها با استفاده از ظرفیت استانداری بررسی شد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفت: در حوزه فضای مجازی کمیته‌های مختلفی را ایجاد کردیم، پرونده‌های مالی، کلاهبرداری، حوزه عفت و اخلاق عمومی و امنیتی را مدیریت و کنترل کردیم.

وی افزود: در حوزه پیشگیری از ظرفیت‌های نمایندگان مجلس در قالب طرح‌های مختلف، مقوله پیشگیری را مدیریت کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار کرد: در استان فارس چندین جلسه تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه چالش قوه قضاییه حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی است، گفت: باید مقابل سیل ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی گرفته شود. کلی از دعاوی مطروحه مربوط به اسناد عادی است و باید این موارد مورد بررسی قرار گیرند.

مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر اظهار کرد: در استان بوشهر ۹۹ و نیم درصد از اراضی منابع ملی صاحب سند شدند همچنین ۳۳ درصد اراضی کشاورزی سنددار شدند.

وی افزود: با توجه به گرانی میوه در سطح استان تدابیری اتخاذ شد تا ۷ میدان میوه و تره بار در استان ایجاد شود.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر گفت: در منطقه عالی شهر بسیاری از اراضی بدون سند مانده است و هفته بعد برای ۵۰ هکتار از اراضی این منطقه سند صادر خواهد شد.

شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران اظهار کرد: سال گذشته دادگستری استان تهران با ۸۰ هزار و ۳۴۶ نفر دیدار چهره به چهره داشته است.

وی افزود: موضوع مهم دادگستری استان تهران بحث امنیت روانی مردم است. جلساتی در این رابطه با مسئولان مختلف تشکیل شد. هنجار شکنان، حجاب، سرقت‌های مختلف از جمله جرائم مربوط به امنیت روانی مردم است که دادگستری این موارد را بررسی می‌کند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: در خصوص اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید جلساتی در دادگستری کل استان تهران برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین جعفر قدیانی اظهار کرد: ۴۴ سال است که قاضی هستم و در هیچ دوره ندیدم که در قوه قضاییه به این شکل در قوه قضاییه به صورت علمی و برنامه ریزی‌های هدفمند کار شود.

وی افزود: قضات و روسای کل دادگستری‌ها به صورت علمی و حساب شده کار می‌کنند و این اقدامات منتج به رضایت عامه مردم خواهد شد.

دادستان انتظامی قضات تصریح کرد: در کار خود فقط باید برای خدا کار کنیم، کسی بخواهد که قضاوت را برای راه درآمد و به دید یک شغل انجام دهد موفق نخواهد شد، در این راه فقط برای خداوند باید کار کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *