سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛ از افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان تا پیگیری پروژه توسعه سواحل مکران

9:24 - 28 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۲۱۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛ از افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان تا پیگیری پروژه توسعه سواحل مکران
رئیس جمهور به منظور افتتاح چندین طرح عمرانی و پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی سواحل مکران به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد.

خبرگزاری میزان - آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه با استقبال مسئولین استانی از طریق فرودگاه کنارک وارد این استان شد.

پیگیری پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، آغاز رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و آغاز عملیات اجرایی لوله‌گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی از جمله برنامه‌های سفر دکتر رئیسی به سیستان و بلوچستان است.

رئیس جمهور در این سفر همچنین در راستای تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور آقای شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از ۶ بازارچه در حال راه‌اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور را افتتاح خواهند کرد.

رفع مشکلات را تا رسیدن به نتیجه پیگیری خواهم کرد

رئیس جمهور در بدو ورود به استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگاران درباره برنامه‌ها و اهداف این سفر گفت:‌ این سفر برای پیگیری مصوبات سفر قبلی به استان، به ویژه طرح‌هایی که در منطقه خاص مکران به عنوان منطقه‌ای که رهبری معظم انقلاب اسلامی در دوره‌های مختلف نسبت به توسعه آن تاکید داشته‌اند، انجام می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی و رسیدگی به مسائل استان مسئله جدی دولت است، خاطرنشان کرد: اجرای عدالت برای همه نقاط کشور مسئله مهم دولت و مبنای ما در اجرای عدالت، آمایش سرزمینی است. وقتی در نقشه نگاه می‌کنیم کاملا مشخص است که در این منطقه نسبت به نقاط دیگر باید کارِ بیشتری انجام شود و این جزو برنامه‌های دولت است.

رئیس جمهور گفت: بر اساس وعده و میثاق خود با مردم تا آنجا که از رفع مشکلات و توسعه استان اطمینان حاصل کنم، پیگیری مسائل خواهم بود و این رویه دولت است که برنامه‌ها و اقدامات توسعه‌ای استان را به شکلی دنبال کند که مردم احساس و ادراک پیشرفت را داشته باشند.

بازدید هوایی از سواحل مکران

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بالگرد از پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بازدید کرد.

رئیس جمهور همچنین از مجموعه کشت و صنعت مکران  کنارک و جاذبه گردشگری دماغه راشدی بازدید کرد.

حق‌آبه هیرمند حق مردم سیستان و بلوچستان است/ حاکمان افغانستان اخطار من را جدی بگیرند

آیت‌الله رئیسی همچنین خطاب به مقامات افغانستانی گفت: به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.

وی با بیان اینکه دولت مصمم است حق مردم کشور را در هر کجا که باشد بگیرد ادامه داد: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم، وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود.

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

در ادامه سفر رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

افتتاح نخستین بازارچه مشترک ایران و پاکستان

پیش از ظهر امروز و در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان، طی مراسمی با حضور شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان به طور مشترک بازارچه مرزی پیشین را افتتاح کردند.

با این افتتاح ۶ هزار خانوار شهرستان راسک از تخفیفات و مزایای بازارچه خرده فروشی پیشین بهره‌مند خواهند شد.

دیدار آیت‌الله رئیسی با نخست‌وزیر پاکستان

رئیس‌جمهور پس از مراسم افتتاح بازارچه مرزی مند - پیشین با شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان

در بخش دیگری از سفر رئیس جمهور و در مراسمی با حضور نخست‌وزیر پاکستان پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان افتتاح شد.

آیت‌الله رئیسی در این مراسم گفت: ارتباطات ایران و پاکستان در حوزه‌های مختلف همواره وجود داشته و افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتقال خط انرژی که امروز بین ایران و پاکستان انجام شد، باید سال‌های قبل انجام می‌شد ادامه داد: این ظرفیت وجود دارد که بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است، در سطح بالاتری انتقال انرژی بین ایران و پاکستان انجام شود.

نخست‌وزیر پاکستان نیز با اشاره به این نکته که ایران و پاکستان دو کشور برادر هستند که روابط اسلامی و فرهنگی پیوسته‌ای دارند، گفت: امروز در تاریخ ایران و پاکستان باب تازه‌ای از روابط باز شده است.

نشست با فعالین پیشرفت و آبادانی مکران

در ادامه این سفر آیت‌الله رئیسی در نشست با «فعالین اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مکران» از اقدامات بخش‌های مختلف در جهت توسعه این منطقه قدردانی کرد و گفت: این اقدامات که با نقشه دقیق علمی و مهندسی، همراه با مطالعه اصولی انجام شده، نشانه عزم و اراده همگانی برای پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار بالا دانست و گفت: این منطقه همواره مورد توجه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دغدغه‌مندان نسبت به آینده درخشان ایران بوده و کمتر مقام و رئیس دولتی بوده که در دیدارهای خارجی دو سال اخیر با بنده اشاره‌ای به ظرفیت‌های منطقه مکران نکرده باشد.

سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛ از افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان تا پیگیری پروژه توسعه سواحل مکران

دیدار با سران طوایف و معتمدین سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در آخرین برنامه سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان در نشستی صمیمانه با سران طوایف و معتمدین استان به گفتگو نشست.

آیت‌الله رئیسی وحدت و انسجام موجود در میان طوایف و مذاهب اسلامی استان را مثال‌زدنی و شایسته شکر الهی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که امروز راهبرد دشمن ایجاد تفرقه و اختلاف است، بزرگان و سران طوایف این استان باید به موضوع وحدت و انسجام به دیده راهبرد بنگرند.

سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان؛ از افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان تا پیگیری پروژه توسعه سواحل مکران

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در جهت محرومیت‌زدایی و توسعه استان، سیستان و بلوچستان را پاره تن ایران خواند و تصریح کرد: قطعا وضعیت امروز استان سیستان و بلوچستان با قبل از انقلاب اسلامی و حتی سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب بسیار متفاوت است و اقدامات گسترده‌ای در جهت ایجاد زیرساخت‌های عمومی در این استان صورت گرفته، اما حتما این وضعیت با نقطه مطلوب فاصله دارد و با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود باید تلاش بیشتری برای رفع نیازهای مردم سیستان و بلوچستان صورت گیرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *