رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

دادستان گلستان به حفظ تپه باستانی بازگیر و تعیین تکلیف خانه‌های مجاور آن ورود کرد

10:30 - 27 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۰۱۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان گلستان به حفظ تپه باستانی بازگیر و تعیین تکلیف خانه‌های مجاور آن ورود کرد
دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان گلستان برای حفاظت و پیشگیری از آسیب بیشتر به تپه باستانی بازگیر مینودشت با قدمت۶ هزار ساله و تعیین تکلیف خانه ۱۰ خانوار روستایی ساکن در حریم این تپه ورود کرد.

خبرگزاری میزان - محمود اسپانلو در جلسه کارگروه حقوق عامه که برای بررسی وضعیت تپه تاریخی بازگیر برگزار شد از میراث فرهنگی استان خواست هر چه زودتر برای تعیین تکلیف خانه‌های حریم این تپه باستانی اقدام کند.

وی افزود: میراث فرهنگی باید در کوتاهترین زمان اقدامات لازم برای تعیین تکلیف خانه ۱۰ خانوار روستایی ساکن در حریم این تپه باستانی در روستای بازگیر مینودشت، اقدام و در کوتاهترین زمان، تمهیدات مورد نیاز برای جابجایی این خانوار‌ها را اتخاذ و عملی کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان گلستان، ادامه داد: میراث فرهنگی همچنین باید اقدامات ایمنی در محدودۀ کاوش‌های باستان شناسی در تپه بازگیر، برای جلوگیری از احتمال سقوط افراد انجام دهد.

وی ادامه داد: گماردن نیرو‌های یگان‌حفاظت میراث فرهنگی برای حفاظت از این میراث ملی از دیگر مواردی بود که در این جلسه برای برای اقدام فوری تاکید شد.

اسپانلو گفت: دهیاری روستای بازگیر هم به جمع آوری زباله‌ها از محدوده این‌تپه باستانی و کمک به حفاظت از آن مکلف شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکزاستان گلستان گفت: اگر وعده‌های میراث فرهنگی برای جابجایی خانواده‌های ساکن درحریم این تپه باستانی و حفاظت از این میراث تاریخی محقق نشود از باب حقوق عامه ورود می‌کنیم و پرونده ترک فعل برای متولیان تشکیل می‌دهیم.

تعدادی از خانوار‌های روستای تاریخی بازگیر به دلیل قرار گرفتن در حریم میراث فرهنگی سال‌هاست از دریافت و برخورداری هرگونه خدمات بنیاد مسکن برای ساخت و ساز و صدور سند محروم هستند و وعده‌های میراث فرهنگی برای تدارک زمین و جابجایی این خانواده‌ها سالهاست عملی نشده است.

این خانواده‌ها اسفند سال گذشته در سفر رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان به شهرستان مینودشت، خواستار ورود دستگاه قضا برای تعیین تکلیف زودترخانه‌های خود شده بودند، این تپه باستانی در ۲ کیلومتری شمال شهر مینودشت در شرق استان گلستان قرار دارد و سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است.

تاکنون آثاری از دوره‌های مس و سنگ، مفرغ قدیم، مفرغ پایانی، آهن، دوره اشکانی و دوره اسلامی در این ناحیه تاریخی ۶ هزار ساله شناسایی شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: دادستانی اقدامات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *