گفت‌وگو|

چه کسانی می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت، کارشناس رسمی و مشاوره خانواده دریافت کنند؟

8:07 - 27 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۰۰۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
چه کسانی می‌توانند بدون آزمون پروانه وکالت، کارشناس رسمی و مشاوره خانواده دریافت کنند؟
رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه گفت: مواردی در هیئت نظارت مرکز وکلا تصویب شده و آیین‌نامه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که مورد تایید ریاست قوه قضاییه نیز است که بر اساس آن در مرکز وکلا بعضی از پروانه‌ها بدون آزمون صادر می‌شود.

حسن عبدلیان پور در گفت‌وگو با میزان در مورد صدور پروانه‌های وکالت، کارشناسی و مشاوره بدون آزمون گفت: مواردی در هیئت نظارت مرکز وکلا تصویب شده و آیین‌نامه‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد که مورد تایید ریاست قوه قضاییه نیز است که بر اساس آن در مرکز وکلا بعضی از پروانه‌ها بدون آزمون صادر می‌شود.

رئیس مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در تشریح پروانه‌های وکالت بدون آزمون تصریح کرد: در خصوص وکالت، قضاتی که ۵ سال سابقه قضاوت مداوم داشته باشند می‌توانند اگر به دلایلی با قوه قضاییه قطع همکاری کنند پس از استعلاماتی از مراجع ذی صلاح قانونی پروانه وکالت دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین قضات شاغلی که ۲۰ سال سابقه قضاوت داشته باشند نیز حین اشتغال می‌توانند پروانه دریافت کنند و پروانه خود را تا نایل شدن به بازنشستگی و تسویه حساب با قوه قضاییه تودیع و پس از آن پروانه خود را دریافت کنند.

عبدلیان پور همچنین افزود: اعضای هیئت علمی با ۱۵ سال سابقه تدریس در دانشگاه و مجامع علمی و دانشگاهی نیز می‌توانند پروانه وکالت بدون آزمون بگیرند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران قوه قضاییه در مورد صدور پروانه بدون آزمون کارشناسی رسمی ادامه داد: کارشناسانی که ۲۰ سال سابقه هیئت علمی و تدریس در رشته خود داشته باشند می‌توانند پروانه کارشناسی بدون آزمون دریافت کنند که البته اخذ تمامی این پروانه‌ها با مصاحبه علمی خواهد بود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در مورد جذب مشاوران بدون آزمون نیز گفت: این دسته از عزیزان نیز باید از اعضای هیئت علمی بوده و مرتبط به حوزه‌های مشاوره، آگاه و فعال در این حوزه باشند که مصادیق آن به صورت مفصل در آیین نامه‌های مرکز ذکر شده است.

 وی گفت: آنچه از سوی مرکز وکلا به عنوان صدور پروانه بدون آزمون وکالت، کارشناسی و مشاوره بدون آزمون مطرح شده افراد مذکور بوده‌اند و بر اساس ماده ۴ و ۵ قانون تسهیل برگزاری آزمون به عهده سازمان سنجش است در واقع مواردی که مرکز بخواهد با آزمون به جذب وکیل، کارشناس و مشاور خانواده بپردازد و پروانه کارآموزی دهد صرفا با سازمان سنجش است و ارتباطی با مرکز ندارد که برای آن بخواهد در سامانه دسترسی مجوز‌های کسب و کار بارگذاری کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *