قالیباف: این شرایط سخت حق مردم نیست و در یک برنامه پنج‌ساله می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد/ دشمن در جنگ اقتصادی قصد انتقام از موفقیت‌های بزرگ گذشته را دارد

20:32 - 26 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۹۷۸
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
قالیباف: این شرایط سخت حق مردم نیست و در یک برنامه پنج‌ساله می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد/ دشمن در جنگ اقتصادی قصد انتقام از موفقیت‌های بزرگ گذشته را دارد
 رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این شرایط سخت حق مردم نیست و در یک برنامه پنج‌ساله می‌توان ثبات اقتصادی ایجاد کرد گفت: دشمن در جنگ اقتصادی قصد انتقام از موفقیت‌های بزرگ گذشته را دارد.  

خبرگزاری میزان – بنا به اعلام خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه) در جریان سفر یکروزه به استان قزوین وارد بوئین‌زهرا شده بود، در مراسم بیستمین یادواره ۱۷۰ شهید بخش رامند از توابع شهر دانسفهان و یادبود ۵ شهید گمنام و شهید محراب آیت الله مدنی حاضر شد.

 قالیباف طی سخنانی در این مراسم ضمن تسلیت سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع) و ابراز خرسندی از توفیق حضور در جمع مردم شهیدپرور بخش رامند، گفت: علت حضور در این مراسم، ذکر یاد و نام شهدا است. استان قزوین از جهت تمدنی و مشاهیری در عرصه‌های علم، دانش و هنر همواره درخشیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید در این مجالس از شهدا، فرهنگ جهاد و شهادت، فرهنگی که پایه و اساس موفقیت‌ها و تداوم و عمق بخشی به انقلاب اسلامی است، یاد کنیم، اظهار داشت: یکی از نکات مهم این است که توجه کنیم زمانی که اجر ذکر و یاد نام شهدا عظیم است، یعنی برای جوانان نیز اثری عظیم دارد که در این نشست‌ها آن را برجسته کنیم و بدانیم نقطه مقابل ذکر و یاد، غفلت است.

وی در همین زمینه افزود: زمانی که انسان نسبت به موضوعی غفلت کند، اثر آن این است که اهدافی که دنبال می‌کند و جهت گیری‌ها را فراموش می‌کند. غفلت باعث سستی در کار می‌شود و در حقیقت مجلس ذکر و یاد نام شهدا برای ما بصیرت، انگیزه، درس و الگوگیری برای اهداف مقدسی خواهد بود که با مبانی دینی و با مکتب قرآن و اهل بیت (ع) آمیخته است.

 قالیباف ادامه داد: شناختن فرهنگ جهاد و شهادت برای ساختن ایرانی قوی، آباد و قدرتمند و برای شناختن مسائل مادی و معنوی جامعه است و این‌ها از اهداف انقلاب اسلامی بوده و مسیری است که باید در آن حرکت و نسل به نسل و سینه به سینه منتقل کنیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان پاسداشت فرهنگ دفاع مقدس را مهم و اساسی ارزیابی کرد و گفت: این فرهنگ تا همیشه تاریخ ماندگار خواهد بود و استقامت و مقاومت در فرهنگ دفاع مقدس حاصل فداکاری‌های ملتی است که در راه مکتب، انقلاب و میهن عزیزمان ایران خوش درخشیدند و در قله‌های رفیع شهادت ایستادند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمن ناامید شود، اظهار داشت: آنچه از دفاع مقدس آموختیم را نباید فراموش کنیم که ثمره خون شهدا است و باید به آن‌ها عمق ببخشیم. امروز اینجا به یاد شهدای دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم جمع شده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: موفقیت‌ها در زمان دفاع از حرم دقیقاً تکرار تجربیات زمان دفاع مقدس بود که توانستیم در برابر قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بایستیم.

 قالیباف گفت: به تجربیات خود در دوران دفاع مقدس بنگرید که عنصر معنویت و ایمان حقیقی از طرف رزمندگان دفاع مقدس با همه وجود درک و توانایی‌های جوانان یک ملت به رخ کشیده شد، همان‌هایی که امروز از پیشکسوتان هستند. امروز مادرانی در جمع ما هستند که نقش جدی در دوران دفاع مقدس داشتند. در آن زمان مردم از روستا‌ها و شهر‌ها تا پشت خاکریزها، داوطلبانه و سازماندهی شده و بدون جایگاه اداری و صرفاً با نگاهی مسئولانه در این مسیر حرکت کردند که همین‌ها آموزه‌های ما از دفاع مقدس است.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه دشمنان ما در زمان دفاع مقدس با همه توان خود در برابر چنین ملتی نتوانستند بایستند، اظهار کرد: مردم ما سازمان، انضباط، آموزش و تربیتی را در دوران دفاع مقدس ساختند که توانستند با آن در برابر تمام توان‌های مادی دشمن پیروز شوند و همین‌ها نکات اساسی است که باید در مجلس شهدا به آن توجه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت جهادی را در زمان دفاع مقدس آموختیم، عنوان کرد: یکایک مردم مدیریت انقلابی، اخلاص در کار، ایثار، محبت، گذشت، توسل و اعتماد به یکدیگر را در زمان دفاع مقدس داشتند و مسئولان و مردم در تمام فراز و نشیب‌ها کنار یکدیگر زندگی کردند و الگو و روش آموزشی درست را در آن دوران آموختیم.

 قالیباف اضافه کرد: حوزه دفاعی از سایر مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بسیار پیچیده‌تر است، اما دفاع مقدس نشان داد که مردم همه این مسائل را به درستی و به بهترین شکل ممکن فرا می‌گیرند و با این سازماندهی حرکت می‌کنند. امروز منطق ین همه جانبه‌ای که در حوزه امنیت کشور داریم، ثمره دفاع مقدس است و اگر نقش بازدارندگی نظامی را در ین دفاعی خود می‌بینیم که دشمن نمی‌تواند آسیبی به ما بزند، از دستاورد‌های ما در دوران دفاع مقدس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر شهید سلیمانی توانست با همین مردم در جبهه مقاومت بایستد و موفقیت پیدا کند به دلیل تکرار فرهنگ دفاع مقدس بود. ما در مجلس ذکر و یاد نام شهدا باید به این‌ها تکیه و تأکید کنیم.

وی در این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه ما مسئولان باید امروز به این سوال پاسخ دهیم که چرا در چنین عرصه‌های سختی به این موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کردیم، اما در عرصه جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و جنگ ترکیبی منفعل هستیم، عنوان کرد: این موضوعات به نقطه آسیب ما تبدیل شده و دشمن ما دقیقاً از همین نقاط ضعف استفاده کرده و قصد دارد انتقام گذشته را بگیرد.

 قالیباف بر همین اساس تصریح کرد: برخی افراد معتقدند مشکل اساسی ما این است که قصد داریم با مبانی مبتنی بر سنت‌های الهی، فرهنگ استقامت و مقاومت، حرکت‌های مردمی و وعده‌های خداوند به پیروان مکتب اسلام حرکت کنیم و مشکلات را زاییده این مسیر می‌دانند و معتقدند باید مسیری را طی کرد که اگر استقلال و عزتمان آسیب دید هم حرفی نزنیم و اگر دخالت خارجی نسبت به ما صورت گرفت ایرادی نگیریم و وادادگی و سستی‌ها در قبال دشمن را نبینیم و برای این افراد مهم نیست که تسلیم نظام سلطه شده و با عزت زندگی نکنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: این در حالی است که ما بر این باوریم که امروز دور شدن از این مسیر در عرصه جنگ اقتصادی باعث ضعف ما شده است. باید به تجربیات خود در دوران دفاع مقدس بنگریم که با حداقل امکانات حضور یافتیم، اما از آنجایی که معنویت، مبانی دینی، عقلانیت، منطق، عدالت و ایمان در جبهه‌ها حاکم بود و می‌دانستیم باید مقابل دشمن بایستیم، شامل مِن حَیثُ لا یَحتَسِب شدیم و تجربه نشان داد با ایستادن در این مسیر به اهداف خود خواهیم رسید.

وی افزود: در حوزه مسائل صنعتی به بخش دفاعی، نظامی و هوافضای کشورمان بنگرید که در سطح ۵ کشور اول دنیا هستیم. اما آن طرف مسائل صنعتی ما در حوزه خودرو است که با حداقل پیچیدگی‌ها، امکان پیشرفت در آن را نداریم. خودروساز و مردمی که از خودرو استفاده می‌کنند ناراضی هستند و صنعت خودرو و دولت نیز از این مجموعه آسیب دیده است که همه به دلیل فاصله گرفتن از این فرهنگ و عدم طی مسیر درست است.

 قالیباف در ادامه با بیان اینکه مردم در فلسفه حکومت اسلامی برای ما موضوعیت دارد، گفت: دفاع مقدس را مردم هدایت کردند و پیشرفت در حوزه صنایع نظامی را مدیون مردم هستیم و پیش قراولان آن نیز جوانان بودند؛ این در حالی است که در حوزه اقتصاد اینگونه عمل نکردیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: روایتی از امام صادق (ع) است که می‌فرمایند «اگر شیعیان ما استقامت می‌ورزیدند هر آینه فرشته‌ها با آن‌ها دست می‌دادند و ابر‌ها بر آن‌ها سایه می‌انداخت و در روز می‌درخشیدند و از بالای سر و از زیر پای خود روزی می‌خوردند و چیزی از خدا نمی‌خواستند مگر اینکه به آن‌ها عطا می‌کرد» این به این معنا است که معنویت، ایمان به خدا و استقامت روزی ما را زیاد خواهد کرد.

وی در ادامه با یادآوری این مطلب که اگر کار دست مردم باشد ضعف‌ها برطرف می‌شود، گفت: خدای دوران دفاع مقدس خدای اقتصاد نیز هست و ما باید این مسیر را طی کنیم تا موفق شویم. امروز از جهت منابع انسانی و منابع مادی چه در بعد سرمایه و چه در بعد ثروت، ظرفیت قابل توجهی در کشور داریم که باید با استفاده از تجربه فرهنگ شهدا و دوران دفاع مقدس و با باور‌هایی که انقلاب کردیم، گام برداریم لذا مطمئن باشید قادر هستیم در یک برنامه پنج‌ساله به ثبات اقتصادی برسیم.

 قالیباف در ادامه با بیان اینکه اطمینان داشته باشید اگر برای مردم فرصت قرار داده شود، می‌توانیم موفق شویم، یادآور شد: زمانی بنی صدر فرمانده کل قوا بود، اما اجازه حضور مردم در جبهه را نمی‌داد چه رسد به اینکه اجازه دهد مسئول و فرمانده شوند، اما دیدید زمانی که مردم به جبهه آمدند خودشان رشد کردند، تجهیزات و امکانات ساختند و فرمانده دسته، گروهان و لشگر شدند و در پی آن افتخار‌ها آفریده شد؛ لذا امروز نیز مردم باید در حوزه اقتصاد به میدان بیایند، کارآفرینی کنند و به صورت تعاملی امکانات دریافت کرده و اختیارات هم داشته باشند که همه این‌ها از مبانی نظری اسلام و امام (ره) است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نظر امام (ره) این است، وقتی کاری در بازار می‌تواند از سوی مردم صورت بگیرد، دولتی‌ها نباید در آن دخالت کنند و صرفاً دولت زمانی ورود داشته باشد که مردم نمی‌توانند آن کار را انجام دهند. در این زمینه بی شک جوانان ما در حوزه دانش بنیان و اقتصاد باید پیش قراول باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت مردمی و مجلس انقلابی دست به دست هم داده تا در جریان بررسی برنامه پنج‌ساله هفتم، شرایط را اصلاح کند، اظهار کرد: همینجا دست نیاز به سمت نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان دراز می‌کنیم تا بتوانیم برنامه هفتم را با نگاه مسأله محوری، به گونه‌ای تنظیم کنیم که به سمت ثبات اقتصادی پیش برویم.

 قالیباف در ادامه تأکید کرد: ما می‌توانیم مردم را از سختی نجات دهیم و این شرایط حق مردم ما نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه هدف از این سفر صرفاً حضور در مراسم شهدا و زنده نگاه داشتن یاد آن‌ها بود، اذعان کرد: مباحث کاری و اقداماتی که در ارتباط با استان قزوین است ظرف دو هفته آینده طی جلسه‌ای ویژه با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان قزوین در آستانه رسیدگی به برنامه هفتم، برگزار خواهد شد تا به مسائل استان به ویژه حوزه آب و موضوعات ریلی رسیدگی شود.

 روح الله عباسپور نیز در این یادواره با بیان اینکه ولایتمداری مردم بوئین زهرا به برکت حضور علمای استان قزوین است، گفت: زمانی که حضرت امام (ره) در زمان دفاع مقدس، فرمان جهاد دادند، از بخش رامند دو گردان به جبهه‌های حق علیه باطل عزیمت کردند.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امیدوارم همانطور که زیر تابوت این شهیدان در زمان تشییع پیکر آنها، تجدید میثاق کردیم، تا ظهور حضرت مهدی (عج) راه امام (ره) و شهدا را ادامه دهیم.

گفتنی است، در این مراسم قالیباف با اهدای لوح یادبودی از خانواده شهیدان مدافع حرم تجلیل به عمل آورد و از صبر و شکیبایی آن‌ها قدردانی کرد.

همچنین رئیس مجلس با حضور در جمع مردم حاضر در این مراسم از نزدیک در جریان دغدغه‌ها و مسائل آن‌ها قرار گرفت و ضمن ابراز همدلی، قول پیگیری مشکلات مردم منطقه را داد.


انتهای پیام/


برچسب ها: قالیباف

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *