لزوم انتقال دغدغه جوانی جمعیت از سطح کارشناسی به مردم/ جان‌باختن تنها یک درصد از مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها

13:21 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۹۴
لزوم انتقال دغدغه جوانی جمعیت از سطح کارشناسی به مردم/ جان‌باختن تنها یک درصد از مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه باید کار‌های بیشتری در زمینه جوانی جمعیت انجام شود گفت: در حال حاضر دغدغه جوانی جمعیت از سطح کارشناسی به مردم منتقل نشده است.

خبرگزاری میزان- حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری به مناسبت هفته ملی جمعیت گفت: جمعیت به سمت پیری پیش می‌رود، در ۱۰ سال گذشته متوسط سن در بین مردان و زنان بالا رفته و یک کاهش تدریجی در بین جمعیت جوان را شاهد هستیم.

وی ضمن اشاره به اینکه جمعیت سبب اقتدار کشور‌ها و به نوعی یک فرهنگ است، ادامه داد: سال ۱۴۰۰ قانون حمایت از خانواده و از جمعیت اعلام شد و ۶۰ درصد از این مواد قانونی مربوط به وزارت بهداشت است.  

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در خصوص جمعیت باید فرهنگ سازی صورت گیرد، ادامه داد: باید سازمان‌های مختلف در زمینه جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اقدامات مربوط به خودشان را انجام دهند و  در موضوع جمعیت تمام وزارتخانه و نهاد‌های ذیربط باید در کنار یکدیگر بایستند و مشارکت بین بخشی صورت گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دغدغه جوانی جمعیت از سطح کارشناسی به مردم منتقل نشده و باید کار‌های بیشتری در زمینه جوانی جمعیت انجام شود.

فرشیدی با اشاره به اینکه باید از نخبگان جامعه در زمینه موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده استفاده بهینه شود عنوان کرد: در حال حاضر سن ازدواج افزایش یافته، باید ازدواج‌های دانشجویی را تبیین و آگاه بخشی در این موصوع انجام شود.  

وی ضمن بیان اینکه برخی در رابطه با زایمان طبیعی نگران هستند و باید در این خصوص آگاه سازی صورت گیرد، متذکر شد: در زمینه مقابله با سقط جنین برنامه‌های آموزشی و ارتقای آگاهی‌ها در حال اجرا است.

وی، اسامی روز‌های هفته ملی جمعیت را برشمرد و گفت: رسانه و جوانی جمعیت، مدیران و جوانی جمعیت، خانواده موفق و جوانی جمعیت، دستگاه‌های دولتی و جوانی جمعیت، شرکت‌های خصوصی و جوانی جمعیت، نخبگان و جوانی جمعیت و گروه‌های مردم نهاد و جوانی جمعیت، روزشمار هفته ملی جمعیت است که در زمینه هر یک از آن‌ها اقداماتی درحال انجام است.

سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: بعد از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، وظایف زیادی بر دوش وزارت بهداشت گذاشته شد و درمان ناباروری، یکی از همین موضوعات است.

وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۳ مرکز درمان ناباروری سطح ۳ داریم که خدمات پیشرفته ارائه می‌شود، ادامه داد: با توجه به این نکته که ۸۵ درصد ناباروری در مراکز سطح ۲ درمان می‌شود در حال حاضر ۴۰ مرکز سطح ۲ احداث شده است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمات درمان ناباروری، یکی دیگر از اقداماتی بوده که انجام شده گفت: در این اقدامات ۹۰ درصد هزینه بستری و ۷۰ درصد هزینه‌ها در بخش سرپایی پوشش داده می‌شود.

کریمی با اشاره به موضوع تصادفات ضمن بیان این نکته که ۶۰ درصد موارد فوتی تصادفات سر صحنه حادثه رخ می‌دهد، اظهار کرد: از ۱۶ تا ۱۸ هزار فوتی تصادفات تنها ۴۰ درصد به بیمارستان می‌رسند که یک سوم آن‌ها نیز علائم حیاتی ندارند و فقط یک درصد از کل مصدومان حوادث رانندگی در بیمارستان‌ها فوت می‌کنند.

 وی متذکر شد: در کشور ما ۵۶ درصد زایمان‌ها به صورت سزارین انجام می‌شود ادامه داد: زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان است.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طرحی با عنوان نفس در دستور کار است که براساس آن در برخی شهرها، مادرانی که می خواهند سقط کنند به مراکز درمانی مراجعه کرده و با آنها صحبت می شود تا از اقدام خود منصرف شوند. 

صابر جباری هم در این نشست گفت: بر اساس ارزیابی ستاد ملی جمعیت و سازمان بازرسی، وزارت بهداشت در اجرای قانون جوانی جمعیت وزارتخانه پیش‌رو است. ۹۵ درصد تکالیف خود در قانون را انجام دادیم و ۴ ماده قانونی به لحاظ اجرایی باقی مانده است که در حال تدوین و سایر تشریفات اداری است.

وی ضمن اشاره به اینکه میزان موالید در کشور ۳.۷ درصد کاهش پیدا کرده است، اما شیب کاهش کمتر بوده است که نشان از تاثیر اجرای قانون جوانی جمعیت و فرهنگسازی دارد، ادامه داد:  میانگین سن مادران در فرزندآوری ۲۷.۳ سال و پدران ۳۲ سال است. فاصله اولین فرزندآوری بعد از ازدواج زیاد است که توصیه ما این است که در دو سال اول ازدواج اقدام به فرزنداوری کنند؛ چراکه اگر به تاخیر افتد ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده شده و درمان آن سخت‌تر شود. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری در استان تهران با ۳۴.۴ سال و کمترین در سیستان و بلوچستان با ۲۷.۱ سال است.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان میزان تولد فرزند اول و دوم کاهشی بوده است، اما شاهد افزایش موالید در ۲۵ درصدی فرزندان سوم و افزایش ۱۵ درصدی فرزندان چهارم هستیم، افزود: در زمینه ازدواج سال قبل نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳.۹ درصد کاهش داشتیم، افزود: میانگین سنی ازدواج در پسران ۲۸ سال و در دختران ۲۳.۵ سال است و به غیر از استان سیستان و بلوچستان در بقیه استان‌ها روند ازدواج کاهشی بوده است که به دلایل متعددی بستگی دارد.

سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  ضمن بیان اینکه بارداری از ۱۹ تا ۴۹ سالگی برای زنان مشکلی ندارد، گفت: ۲۲ تا ۳۳ میلیون زن ۱۹ تا ۴۹ سال کشور در سنین باروری هستند و  ۱۱ تا ۱۲ میلیون زن نیز در کشور در سن ازدواج هستند که نقش موثری در فرزندآوری دارند.

جباری با اشاره به اینکه  ۳۳ درصد بارداری‌ها در دنیا ناخواسته و بدون برنامه ریزی قبلی بوده و نباید اقدام به سقط جنین شود، عنوان کرد: طرح نفس در پیشگیری از سقط جنین موفق بوده با اجرای این طرح در مراکز درمانی، حدود ۶۰ درصد مادران باردار از سقط منصرف می‌شوند و اگر زوجین برنامه ریزی قبلی برای فرزندآوری نداشته و مادرباردار شود، با انجام مشاوره در این طرح از انجام سقط جنین جلوگیری می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *