قالیباف: در حوزهٔ حکمرانی داخلی به یک تحول همه‌جانبه نیاز داریم

11:01 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۴۰
دسته بندی: سیاست ، عمومی
قالیباف: در حوزهٔ حکمرانی داخلی به یک تحول همه‌جانبه نیاز داریم
رئیس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه در حوزهٔ حکمرانی داخلی به یک تحول همه‌جانبه نیاز داریم گفت: با تصمیم گیری‌های شجاعانه و عاقلانه در برنامه هفتم توسعه می‌توان کشور را به ثبات اقتصادی رساند.

خبرگزاری میزان - به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ماه) در سومین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی که با موضوع حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، با ابراز خرسندی از حضور در نشستی مهم و تأثیرگذار در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم به مجلس از سوی دولت که پایه‌ای برای حرکت‌های بعدی کشور خواهد بود، گفت: ما به‌عنوان نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های سیاسی حضرت امام (ره) و فرمایش و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و تبیین شرایط موجود برای انقلاب اسلامی و ایران، برای هر تصمیم و سیاستی موظفیم شرایط محیطی خود را در حوزه داخلی و خارجی به صورت دقیق و با نگاهی راهبردی شناخته و تحلیل کنیم و بدانیم در چه شرایطی قرار داریم و این موضوع برای برنامه‌ریزی برنامه پنج ساله بسیار مهم است.

باید جایگاه خود را در نظم جهانی جدید بشناسیم

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: امروز قدرت‌های جهانی و سایر کشور‌ها بر این اعتقاد هستند که در آستانه تغییری تحت عنوان تغییر نظم جهانی قرار داریم که در این بین باید ببینیم جای ما کجاست و قطعاً باید در نقطه‌ای برتر نسبت به گذشته در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی قرار بگیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعاً در حوزه مسائل داخلی نیز بنا به فرامین رهبر معظم انقلاب نیازمند تحول هستیم، یادآور شد: این تحول از سوی رهبری در سال ۱۳۹۹ به صورت دقیق ترسیم شد و فرمودند که امام (ره) امام تحول بود و ما نیز باید این مسیر را طی کنیم لذا ما باید بدانیم جای ما در کجای هندسه جهانی است و با فهم آن باید عناصر و عوامل آن را شناخته و نقشه‌راه را ترسیم کنیم و بدانیم در پی آن نیازمند تحول در حوزه حکمرانی سیاسی، اجتماعی، سیاست خارجی، اقتصادی و دفاعی و امنیتی هستیم که مبتنی بر گام دوم انقلاب باشد.

دیوانسالاری و تعارض منافع، دو چالش جدی در مسیر حکمرانی نوین است

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حکمرانی نوین باید نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کرد، اظهار داشت: باید بدانیم که حرکت ما مبتنی بر حرکت حضرت امام (ره) یعنی معنویت، عقلانیت و عدالت باشد و باید بدانیم که وقتی در این مسیر گام برمی‌داریم بر بستر دو عنصر مهم ایمان و اعتقاد به سنت‌های الهی و مردمی سازی طی مسیر کنیم تا به موفقیت برسیم.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با بیان اینکه در این مسیر چالش‌هایی نیز داریم، اظهار داشت: ما دیوانسالاری بسیار کهنه، مستحکم و سرکش داریم به طوری که امروز ۳ قوه نداریم بلکه ۴ قوه داریم و این قوه دیوانسالاری بر ۳ قوه دیگر حکمرانی می‌کند و در کنار آن تعارض منافع نیز یکی از چالش‌های جدی است که در ابتدای مجلس یکی از مسائلی که مقرر کردیم به آن بپردازیم این بود که در مجلس یازدهم یکی از پازل‌هایی که باید تکمیل کنیم طرح مربوط به مدیریت تضاد منافع است که به قانون تبدیل شود.

برای تدوین برنامه هفتم نیازمند فهم مشترک هستیم

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد در مسیر سخت و زمان بری قرار داریم که نیازمند جهاد تصمیم هستیم؛ تصمیمی که مبتنی بر عقلانیت، خرد جمعی، شجاعانه و از سر محبت با همگرایی و باور‌های مشترک گرفته شود و حاضر باشیم برای این تصمیم‌گیری‌ها آبروی خود را به مردم هدیه کرده و نگران تهمت‌ها نباشیم.

قالیباف اضافه کرد: امروز در آستانه ارائه برنامه هفتم به مجلس نیازمند یک فهم مشترک از این برنامه هستیم تا درکی واقعی از آن داشته باشیم تا تعبیر شخصی از آن صورت نگیرد و در تعریف، توصیف و تبیین برنامه مشترک باشیم. آنقدر منابع نداریم که بتوانیم اولویت‌های متعدد مشخص کنیم بلکه باید اولویت‌های مشترک و محدودی انتخاب کنیم. آنقدر زمان از دست داده‌ایم که فرصت نداریم روش‌های متنوعی را به کار بگیریم، بلکه باید اتفاق نظر در انتخاب یک روش داشته باشیم تا بتوانیم در برنامه هفتم موفق شویم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *