علت اصلی تصادفات خودروی ناایمن است/ رانندگان کم‌تخلف گواهینامه طلایی و نقره‌ای دریافت می‌کنند

10:17 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۵۲۱
علت اصلی تصادفات خودروی ناایمن است/ رانندگان کم‌تخلف گواهینامه طلایی و نقره‌ای دریافت می‌کنند
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: سامانه هوشمند ما محاسبه طول مسیر را انجام می‌دهد و ابتدای یک پیام تذکر برای متخلف ارسال می‌کند و در صورت احراز تخلف قطعی به متخلف پیامک تخلفش ارسال می‌شود.

خبرگزاری میزان - سردار سید کمال هادیان فر در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه بالغ بر ۵۱ میلیون گواهی نامه در کشور داریم گفت: امروز در مرز ۴۰ میلیون وسیله نقلیه هستیم، براساس آمار‌ها به ازای هر دو نفر یک وسیله نقلیه برای جابه جایی آن‌ها در کشور وجود دارد و این آمار نسبت به تناسب جهانی متفاوت است.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: انتظار ما از دولت سیزدهم این است که در بحث تصادفات ورود جدی داشته باشد چرا که تقریبا سال گذشته در هر ساعت، ۲.۳ نفر فوتی در تصادفات داشتیم.

وی افزود: هنوز در بحث ایمنی خودرو‌ها دچار مشکل هستیم، درب‌های خودرو‌ها در زمان وقوع سانحه قفل می‌شود و در سوانح رانندگی اغلب خودرو‌ها مورد حریق قرار می‌گیرند.

سردار هادیان فر ادامه داد: در ۷ محور اصلی کشور ربات سرعت پلیس راهور فعال است. سامانه هوشمند ما محاسبه طول مسیر را انجام می‌دهد و ابتدای یک پیام تذکر برای متخلف ارسال می‌کند و در صورت احراز تخلف قطعی به متخلف پیامک تخلفش ارسال می‌شود.

وی افزود: جرائم امروزی بازدارندگی ندارد و تخلفات افزایشی شده است، پیشنهاد دادگستری مبنی بر افزایش میزان جرایم در دولت در حال بررسی است و به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد.

رئیس پلیس راهور فراجا بیان کرد: هنوز در شهرداری‌ها اقدام جدی در خصوص رفع نقاط حادثه خیز صورت نگرفته و ما از برخی شهرداری‌ها گله‌مند هستیم.

سردار هادیان فر اظهار کرد: آنچه که مورد تاکید پلیس راهور است، بحث تخلفات در نقاط حادثه خیز است و بدون اغماض با متخلفان در این‌نقاط به صورت جدی و با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: سامانه رسیدگی به حوادث که بخشی از آن کروکی الکترونیک است، به زودی و طی ماه‌های آینده در کشور راه‌اندازی خواهد شد. پلیس راهور در استان قم یک سال است که به صورت آزمایشی از تجهیزات الکترونیک استفاده می‌کنند. 

وی افزود: تقریبا ۲ هزار میلیارد تومن در سال توسط بیمه‌ها خسارات ساختگی پرداخت می‌شود که با راه اندازی کروکی الکترونیک این آمار به صفر خواهد رسید.

رئیس پلیس راهور فراجا تصریح کرد: اقدامات لازم برای اجرای طرح رنگ بندی گواهینامه‌ها در حال انجام است. به ترتیب میزان مهارت رانندگی و میزان تخلفات هر فرد، سه رنگ مختلف گواهینامه سفید، نقره‌ای و طلایی برای رانندگان طراحی شده است.

وی افزود: در این طرح اگر فردی به صورت مرتب در بازه زمانی معین به درستی رانندگی کند میزان جرایم وی به صورت سیستمی حذف می‌شود و رنگ گواهینامه وی به صورت سیستمی تغییر پیدا کرده و از رنگ سفید که پایه رنگ گواهینامه‌های جدید است به رنگ نقره‌ای و در ادامه به رنگ طلایی تبدیل خواهد شد و هر مرحله از گواهینامه‌های جدید امتیاز‌های بسیار خوبی برای رانندگان به ارمغان خواهد داشت.

سردار هادیان فر گفت: در بحث سند خودرو اقدامات لازم صورت گرفته است و سند پلیس طبق قانون به عنوان سند رسمی تلقی می‌شود و ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای دریافت این سند نیست.

صدور ۱۳۱ میلیون جریمه در سال گذشته

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۱۳۱ میلیون جریمه برای خودرو‌های متخلف صادر شد، تمرکز ما بر تخلفات حادثه ساز است که در این جرائم اعمال قانون صورت گرفته است.

سردار هادیان فر گفت: تا به امروز در سال ۱۴۰۲، ۳۹ درصد گواهینامه جدید در کشور صادر شده است که این افراد باید بدانند تا یک‌سال حق رانندگی در جاده‌ها ندارند.

وی افزود: در بحث پلاک مخدوشی‌ها بعضا موتورسیکلت‌ها اقدام به انجام این کار می‌کنند که به همکارانم تاکید کردم به شدت با این امر برخورد کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در بحث تصادفات در سال ۱۴۰۱، تقریبا یک میلیون تصادف خسارتی، جرحی و فوتی داشتیم که برای ۵۷۲ هزار و ۳۵۴ تصادف توسط پلیس کروکی کشیده شده است.

جان‌باختن ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر در تصادفات جاده‌ای سال گذشته

وی افزود: در سال گذشته ۱۹ هزار و ۴۹۰ نفر از هموطنان در شهر و جاده بر اثر تصادفات از دست دادیم، عاجزانه از مردم درخواست می‌کنم؛ خودتان مراقب خودتان باشید، عابران پیاده در زمان عبور از عرض خیابان ۱۰ بار اطراف خود را بررسی و سرنشینان حتما از کمربند ایمنی استفاده کنند.

سردار هادیان فر بیان کرد: من مسئول رسیدگی به تصادفات هستم نه مسئول تصادفات، از دولت از صدا و سیما از دستگاه‌ها مختلف درخواست دارم به این موضوع ورود کنید.

وی افزود: اگر با همین روند جلو برویم شک نکنید در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۰‌هزار یا ۲۱ هزار کشته در تصادفات خواهیم رسید.

رئیس پلیس راهور فراجا اظهار کرد: دولت، مجلس شورای اسلامی مسئول هستند، باید به موصوع تصادفات ورود کنند، باید همه دستگاه و سازمان‌ها که نقش دارند، وظایف خود را ایفا کنند.

وی افزود: اگر مسئولی در چارچوب قانون پاسخگوی اقدامات مسئولیتی که قبول کرده است نباشد، قطعا در محضر خداوند باید پاسخگوی اعمال خود باشد.

سردار هادیان فر گفت: عید می‌شود، یک جلسه می‌گذاریم بعد آن را رها می‌کنیم تا چند ماه بعد، چرا؟ روزی ۶۰ انسان فوت می‌کند. چرا بحث تروما در بیمارستان به درستی تشخیص داده نمی‌شود؟ فقط ۸ یا ۹ نقطه در کشور بحث تروما را به درستی تشخیص می‌دهد، کرونا آمد همه کشور بسیج شدند تا بساط این بیماری جمع شود و شد، چرا برای تصادفات این بسیج همگانی شکل نمی‌گیرد؟

وی افزود: ۹۰ هزار مسئول در نوروز بسیج می‌شوند، اما باز هم شاهد ثبت فوتی‌های بسیار زیادی در این‌ایام می‌شویم، چه اتفاقی در نوروز می‌افتد؟

وی با بیان اینکه خودرو‌های ناایمن علت اصلی وقوع تصادفات است، گفت: هیچ اقدامی توسط وزارت صمت برای ایمن شدن خودرو‌ها پس از بیانات مقام معظم رهبری و صحبت‌های رییس جمهوری صورت نگرفته است، و ما از این بابت ناراحت هستیم.

سردار هادیان فر ادامه داد: حداکثر عمر خودرو در کشور‌های توسعه یافته ۷ سال است، امروز با دریافت یک معاینه فنی خودروی دارای عمر بیش از ۲۰ سال می‌تواند یک سال دیگر در شهر بچرخد، چرا؟

وی افزود: تبادل گواهینامه در قالب کنوانسیون وین با ۷۶ کشور در حال انجام است و گواهینامه بین المللی در حال تبادل با این کشور‌ها است که در این رابطه اتباع این ۷۶ کشور به مدت ۶ ماه می‌توانند با گواهینامه بین المللی صادر شده در کشور‌ها رانندگی کنند.

رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: توافق ما با ۱۰ کشور در این زمینه آماده است، اسپانیا، بلغارستان، گرجستان، ترکیه، قطر، ارمنستان نیکاراگوئه، چین، ایتالیا و قزاقستان جزو کشور‌های هستند که با ما در این زمینه همکاری دارند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *