شهادت شیرین ابوعاقله؛ فراموشی آمریکا و ادعاهای رژیم صهیونیستی

8:26 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۸۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
شهادت شیرین ابوعاقله؛ فراموشی آمریکا و ادعاهای رژیم صهیونیستی
آمریکا و رسانه‌های این کشور به طور عمدی جنایات رژیم صهیونیستی مانند شهادت شیرین ابوعاقله را به فراموشی می‌سپارند.

خبرگزاری میزان – شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره یک سال پیش به شهادت رسید، اما عدالت همچنان درباره او و تعداد بی‌شماری از فلسطینیان دیگر اجرا نشده است.

ابوعاقله در آخرین گزارش خود که به مناسبت سالگرد روز نکبت و تنها دو روز قبل از شهادتش فیلمبرداری شده بود، از روستایی در کرانه باختری اشغالی بازدید کرد تا با ساکنان بازمانده‌ای که خانواده‎هایشان ۷۴ سال پیش از آن اخراج شده بودند، صحبت کند.

خانواده و دوستان ابوعاقله در رنج فراوانی هستند و رنج و درد فلسطینیان با دروغ‌ها و نیرنگ‌های ارتش رژیم صهیونیستی، همراه با تحقیر مکرر شفافیت، مسئولیت‌پذیری و نجابت اولیه انسانی بدتر شده است.

ادعا‌های بی‌اساس رژیم صهیونیستی

تحقیقات متعدد، به این نتیجه رسیده‌اند که ابوعاقله عمدا از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته است و با این حال، یک تحقیق داخلی رژیم صهیونیستی مدعی است که او «به اشتباه» هدف گلوله قرار گرفته است؛ علیرغم اینکه لباسش به وضوح او را به عنوان یک روزنامه‌نگار معرفی می‌کرد. رژیم صهیونیستی با امتناع از درگیر شدن با شهادت‌های گسترده شاهدان عینی و فیلم‌های ویدئویی، هرگونه تخلفی را رد می‌کند.

قتل فراموش شده شیرین ابوعاقله

در طول سال گذشته، بسیاری از فعالان حرفه رسانه در آمریکا عمدا تصمیم گرفتند ترور همکار خود را فراموش کنند.

لحظاتی پس از آن که «دیوید ایگناتیوس»، ستون نویس واشنگتن پست، مصاحبه‌ای را با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برای بزرگداشت روز جهانی آزادی مطبوعات آغاز کرد، دو نفر بر روی صحنه رفتند و با تابلو‌هایی که در دست داشتند درباره بی توجهی به سرنوشت روزنامه نگارانی مانند ابوعاقله صحبت کردند.

یک معترض فریاد زد: یک کلمه درباره شیرین ابوعاقله که از سوی نیرو‌های اشغالگر اسرائیل در فلسطین به قتل رسید، گفته نشد.

حق با او بود؛ زمانی که مصاحبه از سر گرفته شد، ایگناتیوس سوالی را به این موضوع خود اختصاص نداد، چه رسد به تایید قتل این خبرنگار کهنه کار الجزیره؛ این یک غفلت نبود بلکه این انتخاب بود.

به نظر می‌رسد که رسانه‌های آمریکا به طور عمدی ترجیح می‌دهد این رویدادها را فراموش کنند.

به سختی می‌توان جزئیات هولناک شهادت ابوعاقله را فراموش کرد. مجموعه‌ای از تحقیقات جامع از سوی سازمان‌های خبری مختلف آمریکایی و خارجی همگی به یک نتیجه رسیدند که ابوعاقله از سوی یک نظامی صهیونیست هدف قرار گرفته است.

بلینکن مدعی شد هر کاری که در توان خود و دولت بایدن در اختیار دارد انجام می‌دهد تا عدالت در این زمینه برقرار شود، اما او صحبت‌های خود را فراموش کرد.

نه تنها ابوعاقله فراموش شد، بلکه بمباران بخش‌هایی از ساختمانی که روزنامه‌نگاران الجزیره و آسوشیتدپرس در غزه در سال ۲۰۲۱ در آن حضور داشتند نیز فراموش شد.

انحراف از پاسخگو کردن رژیم صهیونیستی

این انحراف از سرزنش و عدم پاسخگویی منحصر به پرونده ابوعاقله نیست؛ در سپتامبر ۲۰۰۰، در آغاز انتفاضه دوم، محمد الدره، پسر فلسطینی ۱۲ ساله، هنگامی که پشت پدرش پنهان شده بود، از سوی نیرو‌های صهیونیستی به ضرب گلوله شهید شد.

ارتش رژیم صهیونیستی در ابتدا پذیرفت که او را به اشتباه هدف قرار داده است، اما بعدا این اعتراف را پس گرفت و در ماه می ۲۰۱۳، گزارشی به سفارش کابینه این رژیم تا آنجا پیش رفت که ادعا می‌کرد شهادت محمد الدره صحنه سازی بوده است.

اقدامات سرکوبگرانه

همانند پرونده ابوعاقله، بازرسان با شاهدان عینی صحبت نکردند و عمدتا به منابع نظامی از جمله تجزیه و تحلیل ویدیویی و گزارش‌های پزشکی تکیه کردند.

«طلال ابورحمه»، فیلمبردار فلسطینی اهل نوار غزه، فیلم شهادت الدره را که از شبکه فرانس ۲ پخش شد، گرفت و جهان را شوکه کرد؛ کابینه رژیم صهیونیستی متعاقبا این گزارش را رد کرد و آن را «توجیهی برای تروریسم و مشروعیت زدایی از اسرائیل» خواند.

در حادثه‌ای دیگر، پس از حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در آوریل ۲۰۰۲، یک کارگردان مستند جنین را بر اساس مصاحبه‌ها و شهادت شاهدان فلسطینی تهیه کرد، اما در سال ۲۰۱۶ رژیم صهیونیستی از وی شکایت کرد؛ دادگاه رژیم صهیونیستی پس از آن نمایش این فیلم را ممنوع کرد و این کارگردان به پرداخت حدود ۵۰ هزار دلار «غرامت» و ۱۵ هزار دلار به عنوان «هزینه‌های قانونی» محکوم شد.

پس از صدور حکم، خود ابوعاقله با این کارگردان مصاحبه کرد و اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی برای ساکت کردن روایت فلسطینیان را آشکار کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *