گفت‌وگو|

حمایت ایران از نیاز‌های بشردوستانه ستودنی است/رویکرد فراگیر ایران در حمایت و واکسینه کردن پناهندگان/تاثیر منفی تحریم‎ها بر زندگی روزمرە شهروندان ایرانی/پیشرفت زنان ایرانی به ویژه در زمینه آموزش/ایران یکی از قوی‌ترین کشور‌ها در موضوع مقابله با مواد مخدر است

7:00 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۳۱۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمایت ایران از نیاز‌های بشردوستانه ستودنی است/رویکرد فراگیر ایران در حمایت و واکسینه کردن پناهندگان/تاثیر منفی تحریم‎ها بر زندگی روزمرە شهروندان ایرانی/پیشرفت زنان ایرانی به ویژه در زمینه آموزش/ایران یکی از قوی‌ترین کشور‌ها در موضوع مقابله با مواد مخدر است
هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران ضمن اشاره به رویکرد فراگیر ایران در حمایت از پناهندگان و پناهجویان و موضوع نیازهای بشردوستانه، می‎گوید تحریم‎های یکجانبه بر اقتصاد و زندگی روزمرە شهروندان ایرانی تاثیر گذاشته است.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران معتقد است که تحریم‌های یک جانبه می‌تواند موجب تنش‎آفرینی شده و مسیر همکاری‌های بین‎المللی را تحت تاثیر قرار دهد چرا که این تحریم‎ها بر اقتصاد کشور و همچنین زندگی روزمرە شهروندان ایرانی تاثیر منفی می‎گذارد.

خبرگزاری میزان برای بررسی طیفی از موضوعات از جمله موضوعات حقوق بشری با «استفان پریزنر»، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، گفت‎وگویی انجام داده است که در ادامه می‎خوانید.

تکثر فرهنگی، زبانی و سنت‎ها در ایران شگفت انگیز است

میزان: شما از اواسط آگوست ٢٠٢٠ به عنوان هماهنگ کنندە مقیم در تهران حضور دارید؛ نظر شما دربارە ایران و مردم کشور ما چیست؟

پریزنر: کمی بیش از یک سال و نیم از حضور من در ایران می‌گذرد؛ قبل از هر چیز بگویم که من از قبل می‌خواستم تا در ایران خدمت کنم؛ درسال ٢٠٠٢ هم برای مدت کوتاهی اینجا بودم و بسیار تحت تاثیر این کشور قرار گرفته بودم؛ من انتصاب از سوی دبیرکل سازمان ملل به عنوان هماهنگ کنندە مقیم در ایران را برای خود یک افتخار دانستم؛ ایران به عنوان یکی از تمدن‌های بزرگ باستانی در جهان شناخته می‌شود و من در یک سال و نیم گذشته این فرصت را داشته‎ام که این موضوع را در موقعیت‌های مختلف تجربه کنم؛ چه در بازدید از مقبره ابن سینا در همدان و شناخت تاثیرات خارق العاده او در پزشکی، چه در بازدید از مقبرە حافظ در شیراز که همه در آن گردهم می‎آیند و اشعاری با قدمت ٧٠٠ سال می‎خوانند؛ این بسیار تاثیرگذار است و باید بگویم که تاثیرگذارترین بخش از تجربه من در ایران، مربوط به مردم این کشور است؛ همچنین تکثر فرهنگی، زبانی و سنت‌ها در ایران برای من بسیار شگفت‎انگیز است و البته سخاوت و میهمان‎نوازی مردم که آن را در همه جا تجربه می‌کنم.

میزان: آیا قبل از اینکه به ایران بیایید، شناختی از مردم ایران داشتید؟

پریزنر: همانطور که در ابتدا اشارە کردم، من در سال ۱۳۸۱ برای مدت کوتاهی، حدود ٣ هفته، در ایران بودم و این تجربه تاثیرگذار باعث شد تا بخواهم دوبارە به ایران برگردم؛ در سال ٢٠٢١ برای مدت طولانی‎تری این جا ماندم.

سازمان ملل در ایران متشکل از ١٨ نهاد تخصصی است 

میزان: تیم سازمان ملل به هدایت شما به عنوان هماهنگ کنندە مقیم در ایران چه فعالیت‌هایی دارد و تا کنون چه اقدام‌هایی را انجام دادە است؟

پریزنر: سازمان ملل در ایران متشکل از ١٨ نهاد تخصصی است و هر یک از آن‌ها وظایف متفاوتی دارند؛ زمان زیادی از حضور سازمان ملل در ایران می‌گذرد و ما از سال ١٩٥٠ در ایران فعالیت داشته‌ایم و در بیش از ٧ دهه گذشته، همکاری‌های سازندە متعددی صورت گرفته است؛ ما اخیرا چارچوب برنامه ٥ ساله جدید خود را نهایی کرده‎ایم و در مورد اولویت‌های همکاری برای ٥ سال آیندە (سال‌های ٢٠٢٣ تا ٢٠٢٧) به توافق رسیده‎ایم؛ این چارچوب حوزە‌های بهداشت عمومی، کنترل مواد مخدر، تاب آوری اجتماعی - اقتصادی و حفظ محیط زیست را دربرمی‌گیرد.

این نقشه راە همکاری بین ایران و سازمان ملل، بر اساس اصول رشد پایدار، تاب آور، عادلانه و فراگیر شکل گرفته است و نقش من به عنوان هماهنگ کننده مقیم، گردآوری تمام نهاد‌های زیرمجموعه سازمان ملل و تسهیل فعالیت‌هایشان برای دستیابی به اهداف این چارچوب برنامه‌ای است.

این را اضافه کنم که بخش بسیار مهمی از کار ما ارائه کمک‌های بشردوستانه، از جمله برای پناهندگان افغانستانی و جوامع میزبان است؛ کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل همچنین شامل پاسخ به بلایا در صورت درخواست دولت از ما می‌شود و نمونه اخیر آن پاسخ به زلزله خوی است که بهمن سال گذشته به وقوع پیوست.

حمایت ایران از نیاز‌های بشردوستانه دیگران بسیار ستودنی است

میزان: نظر شما درباره اقدام‌های بشردوستانه ایران چیست؟ آیا در این زمینه همکاری بین دولت ایران و دفتر هماهنگ کننده مقیم وجود داشته است؟

پریزنر: ابتدا بگویم که از زمینه‌های همکاری‌های ما در حوزە مدیرت بلایا است؛ ما به ظرفیت‌های ایران در زمینه پاسخگویی به بلایا اذعان داریم؛ من واکنش ایران را به زلزله بم که سال‌ها پیش رخ داد، به خاطر دارم؛ همیشه از آن به عنوان نمونه خوبی از پاسخ به زلزله یاد می‌شود، اما در مورد حمایت‌های بشردوستانه، در طول سال‌ها شاهد علاقه ایران برای حمایت از جوامع آسیب دیده در بلایای طبیعی بوده‎ایم؛ البته یکی از نمونه‌های اخیر آن مربوط به زلزله غم انگیز در ترکیه و سوریه است، که با توجه به ریشه عمیق کار خیر و کمک به نیازمندان در باور‌های فرهنگ و مذهبی مردم ایران، تعجب آورهم نبود.

بنابراین می‌خواهم اشارە کنم که ایران از نیاز‌های بشردوستانه دیگران حمایت می‌کند، چه زلزله در یک کشور همسایه باشد و چه میزبانی از بزرگ‌ترین جوامع پناهندگان در جهان برای مدت طولانی، و این بسیار ستودنی است، زیرا همه ما از فشار‌ها و چالش‌های اقتصادی که خود کشور با آن مواجه است، مطلع هستیم؛ با وجود این مسائل، چنین کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه‌ای صورت می‌گیرد.

وضعیت پناهندگان افغانستانی در ایران و جهان

میزان: آیا دفتر هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل آماری از تعداد پناهجویان افغانستانی در ایران دارد؟ زمینه‌های همکاری شما و سازمان‌های ایرانی برای کمک رسانی به پناهجویان افغانستانی در چه حد بوده است؟

پریزنر: از نظر تعداد می‌دانیم که وضعیت پناهندگان افغانستانی بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین بحران پناهجویی در جهان است؛ ما آمار خود را از دولت ایران دریافت می‌کنیم و بر اساس آن، در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار افغانستانی بی جا شده با وضعیت‌های مختلف (از لحاظ مدارک اقامتی) در ایران زندگی می‌کنند و به طور بالقوه به حمایت و کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند؛ ما می‌دانیم که دولت ایران اخیرا از جمعیت افغانستانی‌های فاقد مدرک یک سرشماری انجام داده است که بر اساس آن می‌دانیم که حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام شدند؛ بعضی از آن‌ها پس از تغییرات سیاسی سال ۲۰۲۱ در افغانستان وارد ایران شدند.

درحال حاضر، کاری که به عنوان سازمان ملل در این رابطه انجام می‌دهیم، حمایت گستردە از پناهندگان در ایران است؛ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ایران (UNHCR) که آژانس پناهندگان سازمان ملل است، حمایت‌های یکپارچه‌ای از پناهندگان افغانستانی در ایران را هدایت می‌کند و خود نیز از سوی تعدادی دیگر از آژانس‌های دگر پشتیبانی می‌شود؛ به عنوان نمونه، برنامه جهانی غذا (WFP)، برای برخی از آسیب پذیرترین پناهجویان افغانستانی حمایت‌های تغذیه‌ای فراهم می‌کند یا سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO) به حمایت از تامین آب پاک و سالم می‌پردازد؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) و یونیسف (UNICEF) هم با همکاری همتایان ملی به ارائه حمایت‌های بهداشتی از کودکان و خانوادە‌های پناهندگان می‌پردازند؛ این‌ها طبیعتا تنها نمونه‌هایی از فعالیت ما هستند.

نکته مهم دیگری که مایلم بر آن تاکید کنم، حمایت ما از جوامع میزبان نیز است؛ در خیلی از موارد، حمایت‌های سازمان ملل در یک منطقه شامل پناهندگان و ایرانیان میزبان آنان می‌شود.

 

حمایت ایران از نیاز‌های بشردوستانه/رویکرد فراگیر ایران در حمایت و واکسینه کردن پناهندگان/تاثیر منفی تحریم‎ها بر زندگی روزمرە شهروندان ایرانی/پیشرفت زنان ایرانی به ویژه در زمینه آموزش/ایران یکی از قوی‌ترین کشور‌ها در موضوع مقابله با مواد مخدر است

 

رویکرد فراگیر ایران در واکسینه کردن بدون قید و شرط تمام پناهندگان

میزان: خدمات رسانی و کمک‌های بشردوستانه ایران به پناهندگان افغانستانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این رویه به ویژه در مقاطع خاصی مانند دوران شیوع کرونا یا بعد از تحولات آگوست ۲۰۲۱ چگونه بوده است؟

پریزنر: همان طور که اشارە کردم وضعیت پناهندگان افغانستانی در اینجا از بزرگ‌ترین و طولانی مدت‌ترین بازە زمانی وضعیت‌های پناهندگی در جهان است؛ ما ایران را به خاطر سیاست‌های فراگیرش در قبال پناهندگان تحسین می‌کنیم؛ من فکر می‌کنم این همدردی در نحوە رجوع ایرانیان به اقامتگاە‌های پناهندگان در کشورشان مشخص است که از نام مهمان‎شهر استفادە می‌کنند؛ این امر به خوبی بیانگر نحوە پذیرش پناهندگان است.

ما در کنار همکاری مستمر خود با همتایان دولتی خود برای تقویت بیشتر حمایت از پناهندگان، ایران را به خاطر سیاست‌های فراگیرش تحسین می‌کنیم؛ این موضوع در دوران کووید-١٩ هم قابل مشاهدە بود، جایی که ما رویکرد فراگیر ایران برای واکسینه کردن بدون قید و شرط تمام پناهندگان را شاهد بودیم؛ به عنوان سازمان ملل بسیار مفتخریم که در دوران همه‎گیری کووید-۱۹ همکاری‌های نزدیکی با دولت و وزارت بهداشت داشته باشیم تا حمایت را برای همه اقشار جامعه به خصوص در حوزە واکسیناسیون گسترش دهد.

سازمان ملل، انتقال حدود ١٤ میلیون واکسن به ایران را تسهیل کردە است؛ به طور مشخص یکی از اقلام اهدایی ما یک میلیون و ٦٠٠ هزار نفر از جمعت پناهندگان افغانستانی را پوشش داد؛ از منظر سازمان ملل، ما باور داریم که حضور پناهندگان و مهاجران در جوامع میزبان مزایای قابل توجهی دارد، به ویژه از نظر مشارکت در زمینه بازار کار و دیگر عناصر توسعه‎ای؛ پناهندگان و مهاجران غالبا انگیزە بالایی برای مشارکت در محیط جدید زندگی خود دارند.

حمایت ایران از پناهندگان در طول همه‎گیری

میزان: آیا مقایسه‌ای در موضوع رویکرد ایران در قبال پناهجویان افغانستانی در دورە کرونا با دیگر کشور‌هایی که پناهجویان افغانستانی در آن حضور دارند، انجام داده‎اید؟

پریزنر: ما درحال حاضر چنین مقایسه‌ای را در دست نداریم، زیرا تمرکز ما روی ایران است؛ بررسی‌های ما نشان می‌دهد که پناهندگان در ایران در طول همه‎گیری به خوبی حمایت شده‎اند.

تاثیر منفی تحریم‎ها بر اقتصاد و زندگی روزمرە شهروندان ایرانی

میزان: نظر شما به عنوان نمایندە سازمان ملل در ایران دربارە تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران چیست؟ آیا شما شخصا تاثیرات سوءاین تحریم‌ها را در ایران مشاهده کرده‎اید یا تجربه شخصی از مواجهه با تاثیرات منفی تحریم‌ها علیه ایران داشتید؟

پریزنر: اجازە دهید تاکید کنم که به عنوان سازمان ملل، ما اصل چندجانبه گرایی را نمایندگی می‌کنیم؛ تحریم‌های یک جانبه کشور‌های عضو علیه یکدیگر می‌تواند موجب تنش آفرینی شود و می‌تواند مسیر همکاری‌های بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

در روند فعالیت‌های آژانس‌های سازمان ملل در ایران که بر توسعه پایدار و کمک‌های بشردوستانه متمرکز است، متوجه شده‎ایم که تحریم‌هایی که شما اشاره کردید، بر اقتصاد کشور و همچنین زندگی روزمرە شهروندان ایرانی تاثیر منفی گذاشته است، اما نقش ما به عنوان آژانس‌های سازمان ملل، کمک به کاهش اثرات تحریم‌ها بر مسائل بشردوستانه است و در این راستا، به طرق مختلف با دولت همکاری کرده ایم.

از نمونه‌های قابل توجه، اقدام یونیسف برای تهیه بانداژ‌های تخصص برای کودکان ایرانی است که از بیماری Epidermolysis Bullosa یا همان بیماری پروانه‌ای رنج می‌برند؛ من در کشور‌های زیادی خدمت کردەام و غالبا نسبت دادن برخی شرایط تنها به یک دلیل یا منبع خاص بسیار دشوار است؛ از دید من ایران عموما راهبرد‌هایی را برای مقابله با تحریم‌ها توسعه دادە است؛ من متاسفانه کلیپ‌هایی از کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای دیده‎ام؛ می‌دانیم که شرایط اقتصادی تحت تاثیر مسائل مختلفی از جمله تحریم‌ها هستند.

گزارش خانم دوهان یک مشارکت مهم در بحث تحریم‌ها بود

میزان: آیا شما تاکنون گزارشی درباره آثار سوء تحریم‌ها در ایران به سازمان ملل ارائه کرده اید؟ آیا درباره این موضوع با آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در موضوع تاثیر سوء تحریم‌ها بر بهره مندی از حقوق بشر که سال گذشته هم سفری به ایران داشت، همکاری داشتید؟

پریزنر: اساسا ما هموارە در حال تحلیل هستیم و تحریم‌ها همیشه در این تحلیل‌ها نقش دارند؛ نقش ما اقدام برای کاهش اثرات تحریم‌ها برمسائل بشردوستانه است.

در رابطه با آلنا دوهان، بله، ما در فرآیند بازدید او مشارکت بسیاری داشتیم و از آن پشتیبانی تدارکاتی کردیم؛ آلنا دوهان در این جا با تیم سازمان ملل جلسه داشت و در مورد تاثیرات تحریم‌ها با او تبادل نظر کردیم؛ بسیاری از جلساتی که او در چارچوب سفرش به تهران داشت توسط ما تسهیل شد.

آلنا دوهان البته یک گزارشگر ویژە است؛ این یعنی این که او یک متخصص مستقل است؛ گزارش‌های گزارشگران ویژە به عنوان یافته‌های خودشان در نظر گرفته می‌شود(و به عنوان بیانیه رسمی سازمان ملل تلقی نمی‌شود).

گزارش خانم دوهان یک مشارکت مهم در بحث تحریم‌ها بود و همان طور که همه ما می‌دانیم او پیشنهاد کرد که تحریم‌های یکجانبه برداشته شود تا از رعایت افراطی تحریم‌ها و اتخاذ سیاست‌های به صفر رساندن ریسک توسط برخی شرکت‌ها و موسسه‌های مالی - بر اساس هنجار‌های حقوق بین الملل – اجتناب شود.

گزارش‌های گزارشگران سازمان ملل سهم مهمی در بحث‌ها درباره تحریم دارند

میزان: آیا گزارش‌های گزارشگران ویژه سازمان ملل مانند گزارش آلنا دوهان درباره تاثیر‌های سوءتحریم‌های یکجانبه می‌تواند آغاز راهی برای جلوگیری از تحریم‌های یک جانبه علیه ایران یا دیگر کشور‌ها باشد؟

پریزنر: من فکر کنم که این گزارش‌ها سهم مهمی در بحث و گفتمان در رابطه با پدیدە تحریم دارند؛ این بحث برای مدت طولانی در سازمان ملل ادامه داشته است؛ در واقع، هر سال یک قطعنامه مجمع عمومی در مورد تاثیرات تحریم‌ها بر حقوق بشر وجود دارد؛ بنابراین، این موضع بحث داغی در میان کشور‌های عضو سازمان ملل است.

آنچه برای سازمان ملل مهم است تاثیرهایی است که تحریم‌ها دارند؛ همان طور که اشارە کردم، ما در تلاش هستیم تا برخی از تاثیرات محسوس تحریم‌ها بر مسائل بشردوستانه را کاهش دهیم.

موضوع اقلیمی یکی از حوزە‎های همکاری سازمان ملل و ایران

میزان: چرا برخی از همکاری‌های ایران با سازمان ملل به عنوان مثال در موضوع اقلیمی و به صورت خاص در مورد احیای دریاچه ارومیه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفت؟

پریزنر: ممنونم بابت مطرح کردن موضع تغییرات اقلیمی؛ این مسئله بسیار مهم و از اولویت‌های اصلی دبیرکل و سازمان ملل است؛ ما در مورد بحران سیاره‌ای سه گانه یعنی بحران‌های تغییرات اقلیمی، از دست رفتن تنوع زیستی و فرسایش طبیعت و آلودگی و زباله صحبت می‌کنیم؛ بنابراین، ما باید همه با هم متحد شویم تا با این تهدیدات مقابله کنیم؛ این سیارە، متاسفانه، از اثرات توسعه غیراصولی آسیب می‌بیند و ما باید سریعا برای ترمیم سیارە خود دست به کار شویم؛ بنابراین، ما بسیار خوشحالیم که این یک حوزە از همکاری بین دولت و سازمان ملل در ایران است؛ وقتی می‌گویم برای ترمیم طبیعت باید هر کاری انجام دهیم، شخصا معتقدم که این مسئله، مسئله بقا در دراز مدت است.

در مورد اینکه چرا بر از حمایت‌های ما یا برخی از اقدام‌های اقلیمی تحت تاثیر قرار گرفته است، این امر، در کنار دیگر مسائل، به تامین بودجه برای برنامه‌های سازمان ملل مرتبط است و ما همیشه خواستار بودجه بیشتر به ویژە برای ایران هستیم؛ مخصوصا برای مسائلی که از آن‌ها به عنوان خیر عمومی جهانی یاد می‌کنیم، اما این موضع نیز بسیار تحت تاثیر وضعیت ژئوپلتیکی است؛ امیدوارم به زودی بودجه بیشتری برای ایران موجود شود.

ایران یکی از قوی‌ترین کشور‌ها در موضوع مقابله با مواد مخدر است

میزان: تحریم‌های ضد ایرانی مانعی جدی در مسیر مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر هستند؛ آیا سازمان ملل اقدام‌هایی در جهت تسهیل مبارزه ایران با قاچاق مواد مخدر انجام داده است؟

پریزنر: باید به این موضع اذعان کرد که ایران از قوی‌ترین کشور‌ها از لحاظ ظرفیت‌های اجرایی در مقابله با مواد مخدر به قیمت فداکار انسانی و هزینه‌های مالی قابل توجه است؛ ما بسیار خوشحالیم که در چارچوب همکاری جدیدمان، یکی از ارکان، رکن کنترل مواد مخدر برای حمایت از تلاش‌های ملی است و از جانب ما مسئول اصلی این تلاش‌ها دفتر مبارزە با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، UNODC، است که از طریق آن ما با همتایان ملی برای تقویت بیشتر ظرفیت‌های ملی برای مدیت مرز‌ها و مقابله با قاچاق کار می‌کنیم.

سازمان ملل نقشی در اجرای تحریم‌های یکجانبه ندارد

میزان: آیا سازمان ملل خود را متعهد به اجرای تحریم‌های آمریکا می‌داند؟ اگر خیر، در حال حاضر چه همکاری‌هایی میان ایران و سازمان ملل برقرار است و سازمان ملل برای همکاری با ایران در سال ۲۰۲۳ چه برنامه‌هایی دارد؟

پریزنر: سازمان ملل هیچ نقشی در اجرای تحریم‌های یک جانبه اعمال شده توسط هر کشور عضوی که خارج ساختار این سازمان باشد، ندارد؛ در حقیقت فعالیت سازمان ملل معمولا از تحریم‌های یک جانبه معاف می‌شود؛ من می‌خواهم بار دیگر بر روی این موضوع تاکید کنم که ما به عنوان سازمان ملل در ایران بر فعالیت‌های بشردوستانه و توسعه‌ای تمرکز داریم.

همکاری سازمان ملل و ایران در چارچوب همکاری توسعه پایدار

میزان: همکاری‌های سازمان ملل با ایران در سال ٢٠٢٣ چیست؟

پریزنر: امسال سالی بسیار مهم برای ما است؛ سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران به تازگی چارچوب همکاری توسعه پایدار سازمان ملل ۲۰۲۷-۲۰۲۳ (UNSDCF) را امضا کردە‎اند؛ این طرح جامع فعالیت همه آژانس‌های سازمان ملل در زمینه توسعه پایدار در ایران طی پنج سال آیندە است.

اکنون ما با سازمان‌های مختلف دولتی همکاری می‌کنیم تا پروژه‌های اولویت دار در این چارچوب را مشخصا تعریف کنیم؛ ما به تازگی، در اواسط اسفند ماە گذشته، تعامل گسترده‌ای با حدود ٨٠ نفر از نمایندگان دولت، از بسیاری از وزارتخانه‌ها و همتایان خود داشتیم که این تعاملات، برای تصمیم‎گیری در مورد پروژە‌های مشخص و اولویت‎دار در چارچوب سند همکاری بود.

 

حمایت ایران از نیاز‌های بشردوستانه/رویکرد فراگیر ایران در حمایت و واکسینه کردن پناهندگان/تاثیر منفی تحریم‎ها بر زندگی روزمرە شهروندان ایرانی/پیشرفت زنان ایرانی به ویژه در زمینه آموزش/ایران یکی از قوی‌ترین کشور‌ها در موضوع مقابله با مواد مخدر است

 

ما اکنون در حال کار بر روی ایجاد کمیته‌های مشترک دولت و سازمان ملل برای نظارت بر اجرای پروژە‌های برنامه ریزی شدە هستیم.

این زمان هیجان انگیزی است و من خوشحالم که بگویم سازمان ملل و ایران مشترکا در این مسیر قدم برداشته‎اند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ انسانی در راە دستیابی به توسعه پایدار فراموش نشود.

پیشرفت چشمگیر زنان ایرانی به ویژه در زمینه آموزش ستودنی است

میزان: با توجه به آمار‌های موجود در خصوص پیشرفت حقوق زنان در ایران در ۴ دهه گذشته و حضور آنان در مناصب عالی سیاسی، پزشکی، آموزشی و غیره، ارزیابی شما از این روند و در مقابل اخراج ایران از کمیسیون مقام زن چیست؟

پریزنر: طبق چارچوب هنجاری سازمان ملل، حقوق زنان، حقوق بشر است و باید به طور کامل محقق شود؛ ایران طی سال‌ها پیشرفت خوبی در شاخص‌های توسعه انسانی خود (HDI) داشته است و ادامه پیدا کردن این روند، از آنجا که موارد بیش‌تری برای دستیابی وجود دارد، مهم است؛ از دیدگاه سازمان ملل، پیشرفت چشمگیر زنان ایرانی، به ویژه در زمینه آموزش، ستودنی است؛ ما آماده حمایت از توانمندسازی بیشتر اجتماعی- اقتصادی زنان، کاهش شکاف شاخص توسعه انسانی بین مردان و زنان و کمک به توسعه ایران هستیم.

ما متوجه تحولات مربوط به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل هستیم؛ این تصمیم توسط کشور‌های عضو گرفته شده و دبیرخانه سازمان ملل در مورد این تصمیم نقشی نداشته است؛ تعامل دفتر سازمان ملل در ایران در مورد مسائل مربوط به زنان ادامه خواهد داشت؛ سازمان ملل در ایران به نقش خود در حمایت از پیشرفت بیشتر در زمینه حق زنان بر توسعه در این کشور و نمایش این پیشرفت‌ها با دسترسی به آمار بیشتر در آینده ادامه خواهد داد.

سازمان ملل در ایران روابط بسیار خوبی با شرکای اجرایی دارد

میزان: آیا شما به عنوان هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل رویکردی برای بهبود روابط ایران و این سازمان دارید؟

پریزنر: سیستم سازمان ملل در ایران، نهادها، صندوق‌ها و برنامه‌های آن، روابط بسیار خوبی با شرکای اجرایی و ذی‎نفعان در بخش‌های مختلف در کشور دارند؛ همکاری‌هایی که تا امروز صورت گرفته، چارچوب جدید همکاری و دیگر توافق‌ها، همه گواه این امر است.

در سراسر جهان، به دلیل پیچیدگی سیستم چندجانبه، مهم است که به یاد داشته باشیم که سازمان ملل دارای لایه‌های متعددی است؛ کشور‌های عضو، از جمله ایران، آن‌هایی هستند که دارای اختیار تصمیم گیری در مورد مسائل جهانی و طراحی تعهدات (نظیر چارچوب فعالیت بین‌المللی سازمان ملل متحد) هستند؛ ما، مقام‌های سازمان ملل - از جمله من و کارکنان نهادها، صندوق‌ها و برنامه‌های سازمان ملل در ایران- مسئولیت اجرای این تعهدات را داریم؛ از این رو، در چارچوب وظایف خود و با احترام گذاشتن به حاکمیت کشوری که در آن کار می‌کنیم، فعالیت داریم؛ کار ما به اصول کلیدی ما - بی طرفی و عدم جانبداری - و ارزش‌هایی مانند فراگیری و بدون تبعیض بودن، پایداری و فراموش نکردن هیچ‎کس پایبند است.

من می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و جوانان ایرانی بیشتری را تشویق کنم که بیایند، داوطلب شوند و یا برای سازمان ملل فعالیت کنند؛ جهان یک خانواده بزرگ است و سازمان ملل بر این باور است که رنج یک نفر، رنج همه است و هر یک از ما نقشی در بهبود دنیای خود داریم.

همکاری با ایران جهت پرداخت حق عضویت سازمان ملل

میزان: به عنوان سوال پایانی آیا سازمان ملل برای موضوع پرداخت حق عضویت ایران که در سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌های ضدایرانی رخ داده، راهکاری دارد؟

پریزنر: این نمونه دیگری از جنبه‌های منفی تحریم‌هاست که باعث ایجاد مشکلات بانکی و در نتیجه چالش‌هایی برای پرداخت هزینه عضویت ایران شده است؛ ما به همکاری با وزارت امور خارجه برای یافتن راه حلی برای این موضوع ادامه می‌دهیم.

میزان: از شما بابت فرصتی که برای مصاحبه در اختیار ما گذاشتید، بسیار سپاسگزاریم.

پریزنر: سپاس از خبرگزاری میزان بابت این گفت‎وگو.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *