رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

آمادگی ایران برای حمایت از توسعه فعالیت‌های گروه پنج به عرصه اقتصاد سلامت

11:52 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۹۰۳
آمادگی ایران برای حمایت از توسعه فعالیت‌های گروه پنج به عرصه اقتصاد سلامت
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: ایران از توسعه فعالیت‌های گروه پنج به عرصه اقتصاد سلامت حمایت می‌کند.

خبرگزاری میزان- به گزارش وبدا، مهدی صفری در بیست و ششمین نشست کارشناسان ارشد گروه پنج، اظهار داشت: حفظ و ارتقای شاخص‌های منطقه‌ای سلامت فقط محدود به تلاش‌های داخلی هر کشور نیست و نیاز به همکاری‌های مشترک با کشور‌های هم مرز و همسایه نیز وجود دارد

وی افزود: در اروپا علاوه بر همکاری‌های اقتصادی، کشور‌ها در یکسان سازی قوانین جاری و شاخص‌های سلامت نیز از توان یکدیگر بهره گرفته و وضع قوانین بهداشتی مشترک در روابط کشور‌های اروپایی جزء جدایی ناپذیر روابط موجود در اتحادیه اروپاست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه بیان داشت: در بروز همه گیری و اثرگذاری بیماری کووید۱۹ در یک کشور نه تنها سلامت کشور‌های همسایه بلکه سلامت و اقتصاد کل کشور‌های جهان تحت تاثیر قرار گرفت.

صفری افزود: همکاری‌های گروه پنج می‌تواند الگوی مناسبی برای همکاری‌های بین مرزی میان کشور‌های منطقه و جهان باشد، چرا که دین و فرهنگ مشترک این کشور‌ها می‌تواند به نوعی نمایش دهنده اعتقادات، آداب و رسوم مردم این منطقه از جهان باشد.

وی ادامه داد: بنابراین مشارکت و تلاش در بهبود شاخص‌های سلامتی و به تبع آن افزایش تندرستی و همکاری‌های اقتصادی و پولی نیز می‌تواند نه تنها در حوزه سلامت، بلکه در دیگر فعالیت‌های اقتصادی نیز جلوه گر شود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: لازم است نظام سلامت کشور‌های گروه پنج از طریق شرکت‌های تولیدکننده دارو و تجهیزات پزشکی، صنعت تولید واکسن، راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی و بخش‌های ویژه، توسعه مراقبت‌های بهداشتی اولیه، صنعت و دانش انتقال خون، ارائه خدمات پیش بیمارستانی در زمان بحران، صنعت نظام بیمه سلامت، توسعه همکاری‌های علمی و پژوهشی و بین المللی سازی نظام آموزش پزشکی و پیراپزشکی فعالیت‌های مشترکی را در قالب حضور در کمیسیون‌های مشترک اقتصادی کشور‌های گروه پنج، نه تنها در حوزه سلامت بلکه به تدریج در دیگر حوزه‌های اقتصادی نیز ایجاد کنند و این مساله قویاً مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و در دستور کار ماست.

صفری اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور‌ها و افزایش تورم، توجه به قدرت منطقه‌ای کشور‌ها و بهره گیری از تعامل و معاضدت یکدیگر، راهی شایسته برای فائق آمدن بر مشکلات منطقه‌ای است. برای همین پیمان‌های منطقه‌ای در شمال و جنوب جهان تشکیل شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه یادآور شد: ایجاد گروه پنج با دیدگاه سلامت محور با هدف حل مشکلات و همکاری کشور‌ها با استفاده از تجربیات سازمان جهانی بهداشت برای ایجاد راه حل‌های مشترک، تصمیمی بسیار هوشمندانه با هدف گذاری دقیق اعضای گروه بوده است.

وی افزود: بدیهی است به منظور استمرار فعالیت‌ها و حرکت در چارچوب اهداف و استراتژی‌های مشخص گروه پنج لازم است این گروه دارای ساختار و تشکیلاتی مصوب در نزد حاکمیت‌های همه کشور‌ها باشد و همه تعهد و التزام و حمایت و پشتیبانی‌های مادی و معنوی نسبت به گروه پنج داشته باشند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به رسالت خود در ارزش نهادن به کرامت همه انسان‌ها به طور جدی حامی این گروه است. کما اینکه در تاریخچه اقدامات و فعالیت‌های این گروه شاهد این ماجرا هستیم. ولی نیازمند اقدامات جدی تری از سوی کشور‌ها و سازمان جهانی بهداشت هستیم، تا شاهد اقدامات عملی گروه پنج در سطح منطقه و جهان باشیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: باید در فعالیت‌های گروه پنج علاوه بر امور سلامت به امور اقتصادی در قالب گروه پنج توجه داشته باشید. چرا که رفاه اقتصادی می‌تواند زمینه ساز پیشرفت جوامع و کشور‌ها باشد.

صفری بیان کرد: پیشنهاد من به دبیرخانه گروه پنج این است که بخشی را در این دبیرخانه در قالب فعالیت‌های اقتصادی گروه پنج ایجاد کند و کشور‌ها با حمایت و طراحی ساز و کار لازم از آن حمایت کنند. ایران برای انجام اقدامات مشترک در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند. امید که شاهد بهبود شاخص‌های سلامتی و اقتصادی در اعضای گروه پنج باشیم.

وی در پایان از نظام سلامت به ویژه دکتر عین اللهی وزیر بهداشت و دکتر نیکنام رییس دبیرخانه گروه پنج از به وجود آوردن فرصت اجلاس کارشناسان ارشد گروه پنج سپاسگزاری کرد.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *