بن بست در مذاکرات صلح سودان

9:14 - 20 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۸۵۴
بن بست در مذاکرات صلح سودان
گزارش‎ها نشان می‎دهند که از ۱۵ آوریل تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل جنگ در سودان آواره شده‌اند.

خبرگزاری میزان - حملات هوایی بار دیگر خارطوم پایتخت سودان را به لرزه درآورد، در حالی که آخرین مذاکرات آتش‌بس در جده هیچ پیشرفتی نداشته و یک دیپلمات عربستان، می‎گوید که هر دو طرف خود را قادر به پیروزی در نبرد می‌دانند.

«عبدالفتاح البرهان»، فرمانده ارتش پیش گفته بود که ارتش به دنبال راه حلی مسالمت‌آمیز است، اما تنها «پس از رسیدن به آتش‌بس دائمی در خارطوم» با شبه نظامیان نیرو‌های پشتیبانی سریع (RSF) می‌توان درباره راه حلی پایدار گفتگو کرد.

وضعیت انسانی در سودان

«پل دیلون»، سخنگوی سازمان بین‌المللی مهاجرت، گفت که از ۱۵ آوریل تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار نفر به دلیل جنگ در سودان آواره شده‌اند. 

قبل از جنگ، سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در سودان آواره بودند.

هزاران نفر در تلاشند تا بندر سودان را با قایق به عربستان ترک کنند. همچنین برخی با پرداخت هزینه‌های بالا با هواپیما از این کشور خارج می‌شوند. برخی هم در انتظار پرواز‌های تخلیه اضطراری هستند.

کارکنان هلال احمر مستقر در منطقه می‌گویند که با کمبود شدید دارو‌های مورد نیاز روبرو هستند.

دیپلماسی

تاکنون درباره پیشرفت مذاکراتی که از روز شنبه بین ارتش و نیرو‌های پشتیبانی سریع در شهر جده عربستان در دریای سرخ آغاز شد، خبری منتشر نشده است.

«جان گادفری»، سفیر آمریکا در حالی که مستقیماً در مورد مذاکرات جده اظهار نظر نکرد، گفت: اولویت فوری ما رسیدن به یک آتش‌بس پایدار و امکان توزیع کمک‌های بشردوستانه است. 

سخنگوی «مارتین گریفیث»، مسئول کمک‌های سازمان ملل هم، گفت که «گریفیث» برای گفت‎وگو درباره مسائل بشردوستانه در جده است، اما به طور مستقیم با هیچ یک از طرف‌های درگیر دیدار و رایزنی نکرده است.

اتحادیه آفریقا، که عضویت سودان در این اتخادیه را در پی کودتا در سال ۲۰۲۱ به حالت تعلیق درآورد، و بلوک منطقه‌ای آفریقای شرقی IGAD در حال فشار برای گفت‎وگو با میانجیگری رئیس جمهور سودان جنوبی هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *