گزارش رسانه بلژیکی از افزایش «فرودگاه خوابی» در پایتخت اروپا

13:02 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
گزارش رسانه بلژیکی از افزایش «فرودگاه خوابی» در پایتخت اروپا
موضوع فقر در بلژیک چالش‌های متعددی را برای مردم این کشور رقم زده است.

خبرگزاری میزان – بلژیک در پی مواجهه با بحران اقتصادی سراسری در اروپا شاهد رشد فقر و بی خانمانی شهروندان خود و چالش‌های متعاقب آن است.

در حالی که تاکنون خبر‌های مربوط به بی خانمانی پناهجویان در بلژیک منتشر می‌شد و انگشت انتقاد نقض حقوق بشری این افراد را متوجه بروکسل می‌کرد، این کشور در حال حاضر با موج فقر و بی خانمانی شهروندان خود نیز مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌ها، بی خانمان‌های بلژیکی شب‌ها را در اماکن مختلفی مانند ساختمان‌های نیمه کاره، پارکینگ‌های بلااستفاده و سالن فرودگاه‌ها سر می‌کنند، البته این اماکن هم موقتی بودند.

در حالی که منتقدان و فعالان حقوق بشری بر رفع سریع این بحران تاکید دارند، مقام‌های بلژیکی مدعی هستند که این موضوع مربوط به هزینه‌ها و کمبود مسکن نیست بلکه از مشکلات روانی و اعتیاد ناشی می‌شود.

البته در میان بی خانمان‌ها شماری معتاد هم حضور دارند، اما سالمندان و خانواده‌های فراوانی در میان بی خانمان‌ها هستند که خواهان رهایی از این وضعیت هستند، اما مشکل فقر و مسکن آن‌ها را در این ورطه نگه داشته است.

سالمندان و خانواده‌های بی خانمان تاکید دارند که نمی‌خواهند در خیابان‌ها زندگی کنند، اما چاره‌ای جز این ندارند؛ آن‌ها از دولت به دلیل زدن برچسب معتاد به بی خانمان‌ها ناراضی هستند.

دولت بلژیک در عین حال، اقدام به پاکسازی محل اسکان شبانه بی خانمان‌ها می‌کند.

به گزارش روزنامه بلژیکی Het Laatste Nieuws (HLN)، اخیرا فرودگاه بروکسل با بستن در‌های ترمینال‌های خروجی خود در ساعات شب به بهانه افزایش نرخ سرقت، ۷۵ بی خانمانی را که شب‌ها در این فرودگاه به سر می‌بردند، با مشکل مواجه کرد.

از سوی دیگر فقر در حال رشد در بلژیک به شکلی خاص کودکان را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش «بروکسل تایمز»، نگاهی به قبض‌های پرداخت نشده هزینه مدارس نشان دهنده مشکل اساسی فقر و ملموس‌ترین شاخص در این زمینه است.

در حالی که در سال ۲۰۱۸، مجموع صورت‌حساب‌های پرداخت نشده مدارس ۸ درصد از میزان درآمد مدارس را به خود اختصاص می‌داد، این میزان در سال گذشته به ۱۳ درصد رسید.

وزارت آموزش و پرورش بلژیک این رقم را زنگ خطری جدی درخصوص تاثیر فقر بر کودکان خواند.

بر اساس آمار فقر در بلژیک در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۹ درصد از جمعیت این کشور در معرض خطر فقر یا محرومیت اجتماعی قرار داشتند.

بر اساس ارقام منتشر شده در بررسی سالانه فقر در بلژیک در سال ۲۰۲۲، از هر ۸ بلژیکی ۱ نفر در خانواده‌ای زندگی می‌کردند که درآمدش زیر خط فقر بود؛ با وجود این، تعداد خانواده‌هایی که برای گذران زندگی با مشکل مواجه هستند، احتمالا بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *