مواجهه اروپا با بحران مهاجرتی در مرز‌ها

11:48 - 18 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۵۳۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مواجهه اروپا با بحران مهاجرتی در مرز‌ها
اتحادیه اروپا در حال حاضر با یک بحران گسترده مهاجرتی در مرز‌های خود مواجه است.

خبرگزاری میزان – اتحادیه اروپا در مرز‌های خود با بحران مواجه است و ارائه کمک‌ها به دلیل سیاست‌های گیج کننده و جنگ اوکراین با مشکل مواجه شده است.

تردد از گذرگاه‌های خطرناک

به گزارش «چاینا دیلی»، تعداد مهاجرانی که در گذرگاه‌های خطرناک با قایق‌های کوچک در دریای مدیترانه تلاش می‌کنند خود را به اروپا برسانند، امسال افزایش یافته است.

در آوایل گذشته، گارد ساحلی ایتالیا برای نجات حدود هزار و ۲۰۰ پناهجو و مهاجر در دریای مدیترانه تلاش کرد.

طبق گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، بیش از ۳۰ هزار مهاجر در سال جاری با قایق‌های کوچک به ایتالیا رسیده یا نجات یافته و به ساحل آورده شده‎اند، در مقایسه با نزدیک به هفت هزار مهاجر بین ژانویه تا اوایل آوریل سال گذشته. 

مرگ و میر هزاران پناهجو 

پروژه مهاجران گمشده سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که از سال ۲۰۱۴ بیش از ۲۶ هزار نفر در تلاش برای عبور از طریق دریا به اروپا جان خود را از دست داده یا مفقود شده‌اند.

بیش از ۲۰ هزار مورد از مرگ و میر یا ناپدید شدن در مرکز مدیترانه، بین شمال آفریقا و ایتالیا و مالت رخ داده است، جایی که بیش از ۴۴۰ نفر در سال جاری جان خود را از دست داده اند.

در ماه فوریه دستکم ۶۴ مرد، زن و کودک بر اثر شکستن قایق چوبی آن‌ها در سواحل ایتالیا در جنوب کالابریا غرق شدند؛ قایق آن‌ها چهار روز قبل از بندر ازمیر ترکیه برای یک سفر هزار و ۶۰۰ کیلومتری حرکت کرده بود.

سیاست‌های شکست خورده

مدیر ارتباطات موسسه سیاست مهاجرت در واشنگتن می‌گوید: سیاست‌هایی که منحصرا به اجرا در می‌آیند اگر با واکنش‌های دیگر، از جمله باز کردن راه‌هایی برای مهاجرت قانونی، حفاظت بشردوستانه، توسعه و همکاری با سایر کشور‌ها همراه نباشند، نمی‌توانند در درازمدت موفق شوند.

وی افزود: اگر کشور‌ها به این موضوع که چرا پناهجویان خود را به این سفر‌های خطرناک می‌سپارند، نپردازند بنابراین اقدامات بازدارنده نمی‌تواند به تنهایی موفق شود.

بحران سال ۲۰۱۵ و ایده حصار مرزی

بحران مهاجران اروپا در سال ۲۰۱۵، که باعث هجوم پناهجویان شد، منجر به بحث سیاسی مهمی در اروپا در مورد نحوه رسیدگی به این موضوع شد. 

این بحث شامل پاسخ‌هایی به نیاز به مراکز بیشتر پناهجویی و در برخی موارد، ایده ساختن حصار‌ها در امتداد مرز‌ها بود.

با این حال، از سال ۲۰۱۵ در سطح اتحادیه اروپا و ملی تغییرات زیادی روی داده است؛ برخی کشورهای اروپایی اقدام به ایجاد حصار در مرزهای خود کرده‌اند.

مدیترانه مرگبارترین مسیر ۶ سال اخیر

گذرگاه‌های مهاجران در مدیترانه مرگبارترین مسیر‌ها در شش سال گذشته بوده است؛ از آنجایی که کشور‌های اروپایی مواضع سخت‌گیرانه‌تری در قبال مهاجرت اتخاذ می‌کنند، از سال ۲۰۱۷ تاکنون مهاجران بیشتری در جریان عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند. 

رقم ۴۴۱ مرگ و مفقود شدن پناهجویان از ابتدای سال جاری که از سوی کمیساریای پناهندگان سازمان ملل اعلام شده و بیشترین آمار از سال ۲۰۱۷ به شمار می‌رود بسیار کمتر از تعداد واقعی قربانیان است.

این رقم احتمالاً از تعداد واقعی تلفات جانی در دریای مدیترانه کمتر است؛ بیش از ۳۰۰ نفر در «کشتی‌های غرق شده نامرئی» که در آن قایق‌ها ناپدید شده‌اند، اما هیچ لاشه یا بازمانده‌ای پیدا نشده – حضور داشته‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *