آشنایی با کشور‌هایی که بیشترین کمک را به اوکراین ارائه کردند

17:52 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۴۳۷
آشنایی با کشور‌هایی که بیشترین کمک را به اوکراین ارائه کردند
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی گفت که اگر کشور‌های غربی از اوکراین حمایت نکنند در عرض چندروز سقوط خواهد کرد.

خبرگزاری میزان - «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کمک‌های غرب به اوکراین، به تازگی گفته است که ما می‌خواهیم برای بهبود رفاه شهروندان در بیمارستان‌ها و مدارس پول خرج کنیم.

بورل همچنین گفت که اما اگر از اوکراین حمایت نکنیم در عرض چند روز سقوط می‌کند. 

به گفته مقام ارشد سیاست خارجی اروپا، چاره‌ای نداریم جز اینکه تمام پولمان را برای محافظت از اوکراین صرف کنیم. 

کمک‌های آمریکا به اوکراین

به گزارش «اسپوتنیک»، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا، بسته کمک نظامی ۳۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را در هفته جاری اعلام کرد که کل کمک‌های تسلیحاتی آمریکا را به بیش از ۳۵.۷ میلیارد دلار یا حدود ۶۵ درصد از ۵۵ میلیارد دلار تسلیحات ارسال شده توسط ناتو تا به امروز می‌رساند.

همچنین علاوه بر این کمک‌ها، ده‌ها میلیارد دلار تحت عنوان حمایت اقتصادی و کمک‌های بشردوستانه به اوکراین تحویل شده است. 

تنها در سال ۲۰۲۲، کنگره آمریکا بیش از ۱۱۲ میلیارد دلار به اوکراین برای کمک‌های نظامی، اقتصادی و بشردوستانه اختصاص داد. این علاوه بر بیش از ۲.۵ میلیارد دلار کمک نظامی آمریکا به کی‌یف بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱، یک میلیارد دلار وام در سال ۲۰۱۴ و بیش از ۱.۱ میلیارد دلار حمایت اقتصادی بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و ۲.۶ میلیارد دلار کمک نظامی جدید است که ماه گذشته اعلام شد. 

تا به امروز، اوکراین در حال حاضر بیشتر از جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱، جنگ داخلی آمریکا، جنگ اسپانیا و آمریکا، جنگ مکزیک و آمریکا و جنگ ۱۸۱۲ برای آمریکا هزینه داشته است. 

بحران اوکراین تنها در مقایسه با جنگ‌های جهانی اول و دوم، کره، ویتنام، عراق و افغانستان هزینه کمتری داشته است.

«لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا در اظهارات افتتاحیه خود در نشست مقامات دفاعی ناتو در ماه گذشته اعلام کرد که واشنگتن به تنهایی بیش از ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی به اوکراین ارائه کرده است.

همچنین بر اساس گزارش موسسه «کیل» برای اقتصاد جهانی، آمریکا ۲۷.۱ میلیارد دلار برای به اصطلاح کمک‌های مالی و چهار میلیارد دلار برای کمک‌های بشردوستانه بین ژانویه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ اختصاص داده است.

کشور‌های دیگر چه میزان به اوکراین کمک می‌کنند؟

پنتاگون کل کمک نظامی غرب به اوکراین را ۵۵ میلیارد دلار تخمین می‌زند، در حالی که تعهدات اقتصادی و بشردوستانه غیر آمریکایی در حال حاضر بیش از ۶۰ میلیارد دلار است. 

به گزارش «استاتیستا»، کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی بیشترین درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) خود را برای کمک به اوکراین در بازه زمانی ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ تا ۲۴ فوریه ۲۰۲۳ ارائه کردند. 

لتونی حدود ۱.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به کمک به اوکراین اختصاص داد و پس از آن استونی با ۱.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی خود قرار گرفت.

 

بورل: اگر به اوکراین کمک نکنیم سقوط خواهد کرد/ کشور‌هایی که بیشترین کمک را به کی‌یف ارائه می‌کنند

 

در میان کشور‌های خارج از منطقه اروپای مرکزی و شرقی، نروژ بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی خود را به عنوان کمک به اوکراین اارائه کرد. 

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۲۲ از اوکراین با بیش از ۱۷ میلیارد یورو کمک مالی حمایت کرده است.

از این میان، بیشترین سهم کمک به عنوان وام‌های اضافی از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) ارائه شده است. 

در میان اعضای اتحادیه اروپا، آلمان از ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ با بیش از شش میلیارد یورو، بزرگترین ارائه دهنده کمک به اوکراین بود، در حالی که استونی بیشترین سهم را از تولید ناخالص داخلی اهدا کرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *