تخلیه ساکنان نزدیک به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا/هشدار آژانس درباره وضعیت زاپروژیا

12:51 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۳۷۱
تخلیه ساکنان نزدیک به بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا/هشدار آژانس درباره وضعیت زاپروژیا
ساکنان محلی زاپروژیا به دلیل تشدید حملات ارتش اوکراین به طور موقت از این منطقه به محلی دیگر منتقل خواهند شد.

خبرگزاری میزان - «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرده کارشناسان آژانس که در نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» حضور دارند، اطلاعاتی درباره تخلیه مردم از شهر «انرگودار» دریافت کرده‌اند. 

«گروسی»، گفت: متخصصان آژانس اطلاعاتی را در مورد وضعیت تخلیه در انرگودار، جایی که بیشتر کارکنان نیروگاه زاپروژیا در آنجا زندگی می‌کنند، دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، آن‌ها از نزدیک وضعیت را برای هرگونه تأثیر بر ایمنی و امنیت هسته‌ای زیر نظر دارند. 

«اوگنی بالیتسکی»، فرماندار منطقه زاپروژیا، پیش‌تر گفته بود که ساکنان هجده شهرک به دلیل تشدید حملات ارتش اوکراین به طور موقت به جایی دیگر منتقل خواهند شد. 

طبق بیانیه «یوری چرنیچوک»، مدیر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، کارکنان این نیروگاه هسته‌ای هر کاری را که لازم است برای اطمینان از ایمنی هسته‌ای انجام می‌دهند و نیازی به تخلیه کارکنان نیست.

از نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا چه می‌دانیم؟

نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا واقع در شهر انرگودار اوکراین، با طراحی شوروی در دهه ۱۹۸۰ ساخته شد. این نیروگاه در ساحل رودخانه «دنیپر» در نزدیکی شهر انرگودار واقع شده است.

در میان ۱۰ بزرگترین تاسیسات هسته‌ای جهان، این نیروگاه از ۶ راکتور تحت فشار خنک کننده و تعدیل کننده آب تشکیل شده است. این نیروگاه در حال حاضر بزرگترین نیروگاه هسته‌ای قاره اروپا به حساب می‌آید.

آغاز تنش‌ها در زاپروژیا

هراس هسته‌ای جهانی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد، زمانی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد که نیرو‌های مسلح ناشناس کنترل تمام تاسیسات نیروگاه هسته‌ای چورنوبیل واقع در منطقه ممنوعه را به دست گرفتند.

آژانس برای اجتناب از هرگونه اقدامی که تأسیسات هسته‌ای اوکراین را به خطر می‌اندازد، حداکثر خویشتنداری را درخواست کرد و بر تصمیم کنفرانس عمومی آژانس در سال ۲۰۰۹ تاکید کرد که هر گونه حمله مسلحانه و تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای اختصاص یافته به اهداف صلح آمیز، نقض اصول منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و اساسنامه آژانس است، را ممنوع می‌کند. 

در اواخر همان هفته، نیرو‌های نظامی روسیه کنترل قلمرو اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را به دست گرفتند. 

از آن زمان تاکنون حملات توپخانه‌ای زیادی از سوی اوکراین به مناطق اطراف این نیروگاه و حتی در برخی موارد به خود نیروگاه انجام شده است.

در همین حال، کی‌یف به طور مداوم روسیه را به انجام این حملات متهم کرده است.

این نیروگاه در پی درگیری‌ها همواره در با توجه به اختلالات پیش آمده با مشکل تامین برق مواجه بوده است. 

کمتر از دو هفته پس از کنترل نیروگاه از سوی روسیه، این نیروگاه یکی از ۳ خط برق خود را از دست داد. 

از آن زمان، عمدتاً به دلیل گلوله باران یا سایر اقدامات نظامی در نزدیکی این نیروگاه، نیروگاه زاپروژیا دچار قطعی‌های برق متعددی شده است. 

اگرچه این نیروگاه دارای دیزل ژنراتور‌های اضطراری برای تامین برق پشتیبان است، منبع تغذیه ایمن خارج از محل از شبکه برای تضمین ایمنی هسته‌ای ضروری است.

اگرچه دارای دیزل ژنراتور‌های اضطراری برای تامین برق پشتیبان است، منبع تغذیه ایمن خارج از محل از شبکه برای تضمین ایمنی هسته‌ای ضروری است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *