گزارش ارتباطات مردمی قوه قضاییه در فروردین ماه ۱۴۰۲|

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۳ هزار و ۲۹۴ نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/۱۳ هزار و ۶۱ مورد پیامک در فروردین ماه ۱۴۰۲ به متقاضیان ارسال شد

7:40 - 17 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۲۲۱
تعداد نظرات: ۴ دیدگاه
رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۳ هزار و ۲۹۴  نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/۱۳ هزار و ۶۱ مورد پیامک در فروردین ماه ۱۴۰۲ به متقاضیان ارسال شد
مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۲ برای ۳ هزار و ۲۹۴ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است همچنین میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

خبرگزاری میزان - ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم از سیاست‌های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است و استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان همچنین پاسخگویی به درخواست‌های آن‌ها جهت رفع مشکلاتشان از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود.

بر همین اساس مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه بیش از سایر ادارات و برخی نهاد‌های قضایی، عمده‌ترین مشکلات قضایی را استماع و به افراد، نهاد‌ها و مراجع ذیربط انتقال می‌دهد به طوری که بیشترین درخواست‌های مردمی دیدار و ملاقات با ریاست قوه قضاییه و مسئولین عالی قضایی است.

 بسیاری از مردم که خواستار دیدار با معاونان، مسئولین عالی رتبه و شخص رئیس قوّه هستند، به اداره‌ی کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مراجعه می‌کنند و خواسته‌های خود را به قضات مستقر و یا کارشناسان حقوقی مطرح کرده و بسیاری از آن خواسته‌ها را جهت ضبط مطالب، به رشته‌ی تحریر در می‌آورند. 

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۳ هزارو ۲۹۴  نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/۱۳ هزارو ۶۱ مورد پیامک در فروردین ماه ۱۴۰۲ به متقاضیان ارسال شد

گفتنی است که موارد مهم، قابل تأمل، چالشی و یا غامض به سمع و نظر مدیر کل ارتباطات مردمی یا استحضار رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه می‌رسد. وجود این نهاد به منظور استماع، دریافت اطلاعات و بررسی معضلات مردم و متقابلاً تلقین حس اعتماد و اطمینان به مراجعین که نهادی برای گوش سپردن و شنیدن سخنان و دردودل‌های مردم بوده فی نفسه ارزشمند است. 

با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ ۷ تیر ۱۴۰۰ در دیدار با رئیس و مسئولان قوه قضاییه و در ابلاغ مسئولیت رئیس قوه قضاییه بر ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان، مکاتبه‌ای با روسای کل دادگستری استان‌ها مبنی بر اعلام تعداد و اقدامات مربوط به ملاقات‌های مردمی مقامات قضایی استان‌ها با مردم صورت گرفت که به همین منظور ماهانه آمار گزارش ملاقات مردمی توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه وصول و به رئیس قوه قضاییه ارسال می‌شود.

ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و تکریم ارباب رجوع از سیاست‌های قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی است به همین منظور استماع بدون واسطه مشکلات حقوقی و قضایی مراجعان جهت رفع مشکلات مردم از عمده‌ترین وظایف مسئولان قضایی محسوب می‌شود.

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۳ هزارو ۲۹۴  نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/۱۳ هزارو ۶۱ مورد پیامک در فروردین ماه ۱۴۰۲ به متقاضیان ارسال شد


سیدعلی اصغر رفاهی در گفت‌ وگو با میزان، درباره ملاقات‌های مردمی صورت گرفته در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه، اظهار کرد:از رویکرد‌های واحد پاسخگویی، توجه عمیق‌تر و بیشتر به جنبه‌های حقوقی مسائل مطروحه و ارشاد متقاضیان است.

وی افزود: واحد ارشاد و معاضدت حقوقی در حال حاضر علاوه بر قضات متعدد مستقر در این اداره‌ی کل، یک کارشناس حقوقی ثابت نیز در مجموعه وجود دارد که نسبت به راهنمایی و ارشاد حقوقیِ مراجعان اقدام می‌کند.

رفاهی اظهار کرد: همچنین جهت پرهیز از حضور مراجعان، نتیجه نامه نگاری‌ها به استان دریافت و در خصوص مکاتبات صورت پذیرفته و همچنین پاسخ‌هایی که از استان‌ها به این اداره‌ی کل ارسال می‌شود، واحد پاسخگویی تلفنی به مردم نیز تعبیه شده است. 

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۲ برای ۳ هزار و ۲۹۴ نفر مشاوره حضوری صورت گرفته و موارد لازم به مراجع قضایی منعکس شده است همچنین میانگین زمان انتظار برای مکالمه با مشاور به صورت حضوری در این ماه ۱۰ دقیقه بوده است.

وی درباره تعداد افراد ملاقات شده توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات بیان کرد: روزانه علاوه بر اداره پاسخگویی، تعدادی افراد خواهان ملاقات با مدیرکل ارتباطات مردمی هستند که از آن اداره به دفتر مدیریت هدایت می‌شوند. همچنین برای برخی افراد اقدام فوری یا اقناع حقوقی لازم است که به فراخور به معاون مدیرکل یا سایر ادارات زیر مجموعه هدایت می‌شوند. علاوه بر این، معمولاً نمایندگان تجمع کنندگان نیز جهت پیگیری خواسته خویش مراجعاتی داشته که به اداره ارتباطات و ملاقات‌ها مراجعه می‌کنند.

رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی ۳ هزارو ۲۹۴  نفر در مرکز ارتباطات مردمی قوه‌قضاییه/۱۳ هزارو ۶۱ مورد پیامک در فروردین ماه ۱۴۰۲ به متقاضیان ارسال شد

رفاهی عنوان کرد: در مجموع تعداد افراد ملاقات شده در فرودین ماه ۱۴۰۲ توسط حوزه مدیریت و روسای ادارات ۵۵۸ نفر بوده به طوری که ۳۵۹ نفر توسط مدیر کل، ۳۵ نفر توسط معاون مدیرکل، ۸۶ نفر توسط اداره ارتباطات و ملاقات‌ها و ۷۸ نفر نیز توسط اداره بررسی و ارشاد قضایی ملاقات شده اند.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره پیگیری‌های تلفنی در فروردین ماه ۱۴۰۲ توسط اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه، گفت: در فروردین ماه مجموعا تعداد ۷۳۶ مورد تماس تلفنی (به مدت زمات ۲۱۱۵ دقیقه مکالمه) با این اداره کل برقرار شده و شماره و تاریخ نامه ارسالی و مرجع دریافت کننده درخواست به متقاضیان اعلام شده است. 

وی اظهار کرد: جهت کاستن تماس‌های تلفنی با این اداره کل سامانه پیامکی ارتباطات مردمی قوه قضاییه فعال شده که به محض دریافت درخواست شماره ثبت وارده و به محض اقدام شماره نامه صادره و مرجع گیرنده درخواست به متقاضی ارسال می‌شود که همین امر موجب کاهش تماس و همچنین مراجعات حضوری شده است.

رفاهی در ادامه بیان کرد: در فروردین ماه ۱۴۰۲ به تعداد ۱۳ هزارو ۶۱ مورد پیامک به متقاضیان ارسال شد.

مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضاییه درباره اهم موضوعات مکاتبات انجام شده برحسب درخواست‌های دریافتی گفت: درخواست‌های مربوط به زندانیان اعم از تقاضای عفو، تخفیف مجازات، مرخصی، تعلیق مجازات، آزادی مشروط، استفاده از پابند (مراقبت) الکترونیکی و ...، درخواست اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، درخواست ملاقات با رئیس قوه قضاییه، درخواست‌های مربوط به اطاله دادرسی، درخواست‌های مربوط به عدم اجرای احکام صادره (اطاله در اجرای احکام)، درخواست‌های مربوط به اعسار و تقسیط، شکایات انتظامی، درخواست‌های مربوط به نفوذ و فساد، درخواست‌های مربوط به مباحث تولید به ترتیب ازجمله مهم‌ترین موضوعات مکاتبات انجام شده برحسب درخواست‌های دریافتی در فروردین ماه سال ۱۴۰۲ بوده است.

انتهای پیام/


سیدمصطفی حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۳
0
0
سلام من پرونده ی دارم مال خانم سابقم هست چندساله درگیره همین هستم دوباره ازمن شکایت کرده واسه مهریه قاضی پرونده اصلا به پرونده ام پیگری نمیکنه همش طرفداری زنه رومیکنه لطفا پیگر پرونده ام باشین
هانیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
0
0
باسلام واحترام خدمت ریاست محترم قویه قضاییه تقاضای دارم به داد ما برسید تقریباً 5ماه میشه داداش در قزوین شهرستان تاکستان زندانی هس با اینه شاکیا رضایت دادن و شاکی هم نداره تو 5 ماه داداش بلاتکلیف نونده نه ازاد میشه نه دادگاه رای میده بااینکه ما مدارک های محکمی ارائه دادیم به دادگاه اما قاضی مدارک هارو نا دیده گرفتن و هیچ اقدامی نمیکنن و نه رای میدن همش طرف داری اون خانمی رو میکنند که فساد راه انداختن و گروهای بر ضد جامعه راه انداختن
مجید شیخ الملوک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۴
0
0
باسلام
پرونده ای دارم در دفتر مشاوران قوه قضاییه همدان طی شماره۳۸/۱/۹۹باگذشت سه سال نمیدانم چه ارتباط یاعاملی مانع رسیدگی میشود لطفاً پیگیری کنید
محمود علیزاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
0
0
سلام بنده یک پرونده درگیری در شعبه بخش یامچی مرند دارم قاضی دادگاه با طرف مقابل دوسته رای بنده را صادر نمیکنه نزدیک ۲سال خواهشمند است پیگیری کنین
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *